arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۲۹۹۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴

نهاوندیان: دولت به دنبال سپردن بازار بزرگ ایران به خارجی‌ها نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: بسته رونق اقتصادی در دولت تدوین شده است.

محمد نهاوندیان امروز در جمع اعضای اتاق بازرگانی مازندران و سرمایه‌گذاران استان با اشاره به شرایط نامساعد اتاق بازرگانی در گذشته عنوان کرد: با این شرایط توانستیم همدلی را تجربه و خرد جمعی را در اتاق بازرگانی تقویت کنیم و توان ارائه پیشنهادهای عملیاتی با رویکرد راه‌حل‌گرا در بخش خصوصی نشان بدهیم.

وی با اشاره به اینکه شرایط امروز تغییر کرده و زمان تحقق یافتن تمام مشکلات فرارسیده است، یادآور شد: امروز مشکلات را پشت گذاشته و در آستانه یک عصر جدید در اقتصاد ایران هستیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی به عنوان تشکل بخش خصوصی بسیار انتظار می‌رود، ادامه داد: در استان مازندران به دلیل قابلیت‌های بین‌المللی توقعات بیشتری متصور است.

وی با اشاره به توافق هسته‌ای و دستاوردهای حاصل شده آن را اتکا به همت مردم و پیگیری، تدبیر و توانمندی مردان مذاکره‌کننده دانست و گفت: دیوار تحریم‌ها از سر راه فعالین اقتصادی برداشته خواهد شد ولی حذف این دیوار ایجاد تحرک نمی‌کند؛ این مسیر نیاز به دوندگان توانمند دارد و تحرک مبتکرانه را می‌خواهد تا بتوانیم بعضی از کاستی‌های گذشته را جبران کنیم.

این مسئول با اشاره به اینکه در بازارهای بین‌المللی کسی منتظر ما نمی‌ماند، اضافه کرد: اگر سهمی از بازار را از دست بدهیم باید برای آن بجنگیم که یکی از راه‌های آن جذب سرمایه‌گذار خارجی است

نهاوندیان ادامه داد: اگر بخواهیم کالایمان را به بازار هدف صادر کنیم راز موفقیت آن است که از سرمایه آن استفاده کنیم.

مسئول دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه چین از این مدل استفاده کرده است، گفت: باید از کسانی که در بازار مصرف آنها می‌خواهیم حضور یابیم از مشارکت سرمایه‌گذاران استفاده کنیم و برای تولیدات صادرات‌گرای استان باید این استان پیش‌قدم باشد.

وی با اشاره به ارتباط‌های از پیش آماده شده بین بندر امیرآباد و بنادر همسایه‌ شمالی گفت: باید برای ادامه این ارتباط بخش خصوصی پیش قدم شود؛ بخش خصوصی شیوه‌های مناقع مشترک را می‌داند و باید این امر را پیش ببرد.

این مسئول درباره گردشگری نیز گفت: اگر بخواهیم در داخل فکر کنیم یک مدل است و اگر بخش منطقه‌ایی را ببینیم همانند مدل فوق باید از جذب سرمایه خارجی استفاده شود.

وی توانمندی استان در بخش اکتشافات معدنی را اندک دانست و نیاز بیشتر به پرداختن آن را ضروری عنوان کرد و گفت: در بسته رونق اقتصادی در دولت تهیه شده است امکانات بانک‌های برای پرداخت تسهیلات، تقویت بانک‌ها، تقویت واحدهای تولیدی که بدهی مالی دارند و موارد مختلف این بسته دیده شده است.

نهاوندیان با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در بسته سیاستی احیای رونق و پایان یافتن رکود در کشور گفت: بخش خصوصی می‌تواند کمک‌های بسیاری به اصلاح سیاست‌های مالیاتی داشته باشد.

وی با تاکید بر انسجام بیشتر و ارتباط مناسب بین تشکل‌های بخش خصوصی و اتاق بازرگانی گفت: توجه به بخش خصوصی یک سرمایه است و در این سال‌ها تلاش شده است که با اتاق بازرگانی این امر تقویت شود.

دولت به دنبال سپردن بازار بزرگ ایران به خارجی‌ها نیست

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: سیاست دولت در این است که سرمایه‌گذاری در ایران به صورت مشترک انجام شود و بازار بزرگ ایران را به خارجیان نسپاریم.

به گزارش ایسنا- منطقه مازندران، محمد نهاوندیان در جلسه توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در سالن الغدیر سپاه کربلای مازندران اظهار کرد: بازارهایی که تولیدات نو به دست مصرف‌کننده می‌دهند دارای رشد اقتصادی پایدار هستند و زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری در این بازارها فراهم می‌شود.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم از اتکا به نفت خارج شویم باید گونه دیگری از رشد اقتصادی را مهندسی کنیم و آن رشد، قواعدی دارد که به صرف آرزو و شعار حاصل نمی‌شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رشد مبتنی بر بهره‌وری و نوآوری در هر فضایی حاکم نمی‌شود، تصریح کرد: رشد پایدار حاصل فضای رقابتی است و با رقابت، کیفیت محصول حاصل می‌شود. در فضای انحصاری نمی‌توان بهبود کیفیت را انتظار داشت و همه باید هزینه اقتصاد رقابتی را در ایران بپردازند.

نهاوندیان با بیان اینکه باید اقتصاد را طوری بنا کنیم که کسی انحصار طلب نباشد، یادآور شد: متاسفانه نهادها و کانون‌ها و اتحادیه‌هایی را به وجود آوردیم که قیمت‌گذاری را به خودشان واگذار کرده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش 25 درصدی تورم طی دوسال گذشته و عدم کاهش سود بانکی بیان کرد: باید هم قسم شویم ساختار رقابتی را به نفع تولید مصرف و فساد ستیزی در سیستم پاس بداریم و اینکه اقتصاد باید دارای ثبات و پیش‌بینی‌پذیر باشد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه بنگاه‌ها در سال‌های اخیر از تغییر اقتصادی آسیب دیده‌اند متذکر شد: بیشترین توقع و تشکر بنگاه‌های اقتصادی از دولت این است که افق برنامه ریزی را بتواند پیش بینی کند.

نهاوندیان افزود: 45 درصد از واحدهای اقتصادی مازندران در طول سال‌ها به تعطیلی کشیده شدند که این امر ناشی از سیاست اشتباه و تصمیمات نادرست چندین ساله است.

وی با اشاره به اهمیت شفافیت در اقتصاد تاکید کرد: پیش‌بینی‌پذیر کردن محیط اقتصادی در کنار رقابت اقتصادی لازم است و رقابت اقتصادی بدون شفافیت امکان پذیر نیست.

این مسئول عنوان کرد: سیاست دولت در این است که سرمایه گذاری در ایران به صورت مشترک انجام شود و بازار بزرگ ایران را به خارجیان نسپاریم. باید شرکت‌های داخلی دارای صورت حساب مالی و شفاف بین المللی باشند تا بتوانند با هیئت های اقتصادی خارجی وارد فضای تفاهم نامه و همکاری شوند.

نهاوندیان گفت: بازار سرمایه باید به یک بازار پر تحرک با آینده روشن تبدیل شود و در این صورت تقاضا در بازار جهش خواهد داشت.‌

وی تصریح کرد: باید واقعیت‌ها و رشد بنگاه‌ها در بازار سرمایه به صورت واقعی تجلی یابد تا سیگنال درستی به سرمایه ‌گذار خارجی داده شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان