arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴

در جلسه شورای شهر امروز چه خبر بود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعضای شورای شهر نظرات خود را در خصوص اجرای طرح انضباط شهری و وضعیت کنونی محله هرندی بیان کردند.

الهه راستگو، عضو شورای شهر تهران پس از شنیدن سخنان محمدباقر قالیباف با بیان اینکه زمانی نه چندان دور در محله هرندی معلم یکی از مدارس بودم، گفت: در آن زمان نیز مشکلات بسیاری پیرامون سبک زندگی اهالی این منطقه وجود داشت و دانش آموزان زیادی در خانواده‌هایی زندگی می‌کردند که درگیر اعتیاد بودند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد و سمن‌ها می‌توانند در بهبود وضعیت هرندی موثر باشند، گفت: چندی پیش سازمان ورزش شهرداری تصمیم گرفته ورزشگاه نابینایان را از بچه‌های نابینای هرندی پس بگیرد که درخواست می‌شود شهردار تهران به این موضوع ورود کند.

همچنین معصومه آباد، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر نیز با بیان اینکه تصاویر پخش شده از محله هرندی انسانیت را به محکمه می‌برد گفت: باید مسئولان امر پاسخ دهند که چرا در سالهای گذشته آمار مشکلات محله هرندی رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه در گذشته 4.1 درصد زنان درگیر اعتیاد بودند اما حالا صحبت از اعتیاد 10 درصدی زنان است گفت: تمامی سازمان‌ها به امر مقابله با بحران می‌پردازند و هیچ کدام برنامه‌ای در عرصه پیشگیری ندارند در حالی که باید برنامه جامع پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی تدوین شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جنس مواد مخدر تغییر کرده و نیازی به منقل و بافور نیست گفت: شهرداری تهران اقدامات ارزنده‌ای در محله هرندی انجام داده است که باید تداوم یابد.

وی افزود: صحنه‌هایی در این شهر دیده می‌شود که باور نمی‌کنیم در تهران رخ بدهد و باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

همچنین فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز با بیان اینکه پخش چنین تصاویری شکستن تابویی است که مسئولان قبلا آنرا نمی‌دیدند گفت:‌ پدیده‌های نامطلوب شهری در برنامه اول تا پنجم مورد توجه مسئولان قرار نگرفته و این در حالی است که باید نگاه ویژه‌ای به آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و از مسئولان امر درخواست می‌شود در تدوین برنامه ششم به این آسیب‌های نامطلوب ضروری نیز توجه کنند.

وی با بیان اینکه عدم حضور یکپارچه در محله هرندی وجود دارد گفت: باید یک سند اقدام یکپارچه با نظر اعضای شورای شهر تدوین و اجرا شود.

دانشور با بیان اینکه طرح انضباط شهری از آنجایی که سند اقدام ندارد باعث شده که نظرات مختلفی در اجرا داشته باشد گفنت: مداخله در هرندی نباید کالبدی باشد و باید به نقش مشارکت‌های اجتماعی نیز توجه کرد و هنگامی مسئولان قهرمان میدان خواهند بود که مداخله اجتماعی موثری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه مسئولان و دستگاه‌ها در حل مشکلات با یکدیگر تقابل دارند و نه تعامل، گفت: باید یک دستگاه چوب دستش بگیرد تا آقایان دور یکدیگر جمع شوند.

همچنین رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با بیان اینکه اعتیاد محله هرندی حاصل انکار و مخفی کاری سالهای طولانی است گفت: حاصل سالها تعلل مسئولان وضعیت کنونی هرندی است و حالا در سه چهار ماهه اخیر، شهرداری تهران برای شناسایی و بهبود وضعیت کنونی وارد شده است.

وی با بیان اینکه تمامی دستگاه‌ها تکالیف قانونی برای بهبود وضعیت اعتیاد در جامعه دارند گفت: دستگاه‌ها باید به تکالیف خود عمل کنند و بر همین اساس به زودی جلسه‌ای با حضور مسئولان برگزار خواهیم کرد.

حافظی با بیان اینکه 60 درصد معتادان کارتن خواب شهرستانی هستند، گفت: آیا می‌توان دور تهران را دیوار کشید و مانع ورود آنها به تهران شد؟.

وی با بیان اینکه دولت نیز باید به نقش حاکمیتی خود توجه کند، گفت: توسعه نامتوازن و حاشیه نشینی سبب این موضوع شده و دولت نیز باید به سمت توسعه متوازن گام بردارد.

وی به رفتار شناسی معتادان اشاره کرد و گفت: من و شما چون تجربه اعتیاد نداریم نمی‌توانیم تصمیم درستی برای معتادان بگیریم و از همین رو پیشنهاد می‌شود از نظرات معتادان بهبود یافته در تصمیم گیری استفاده کنیم.

همچنین احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی نیز با اشاره به آغاز ماه محرم گفت: در میدان منیریه دسته جات بسیاری از شب اول تردد می‌کنند اما نصب داربست‌های فراوان مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است که پیشنهاد می‌شود حالا که شهردار تهران اینجا هستند، برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شود.

وی افزود: از صالحی برای مشی اخلاقی‌اش تشکر می‌کنم و جا دارد از لاریجانی، رئیس مجلس نیز برای وارد شدن به مقوله حل مشکل تعداد نمایندگان شورای شهر تهران تشکر کنم.

وی با بیان اینکه هرچقدر به واقعیت‌های موجود محله هرندی سرپوش بگذاریم موضوع حل نمی‌شود، گفت: اگر در گذشته بررسی موضوع هرندی سیاه نمایی تلقی نمی‌شد، زودتر از اینها به راهکار می‌رسیدیم اما این مهم مورد توجه قرار نگرفت.

مسجدجامعی با بیان اینکه بر اساس اسناد موجود در نقشه تهران قدیم، منطقه هرندی جزو مناطق تابع بازار بوده و ساختار اجرایی مکمل داشته است گفت: باید در اتخاذ راهکارهای فعلی به این سند توجه کرد و در نظر داشته باشیم که مداخلات بیرونی نباید موجب کاهش مسئولیت پذیری اهالی شود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان