arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۸ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴

عمليات گسترده نيروهاي عراقي عليه داعش

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بغداد به قلم «سلام فرج »از بغداد نوشت نیروهای عراقی پنجشنبه در چارچوب عملیات گسترده ای برای بازپس گیری رمادی ( غرب )‌و بیجی ( شمال) دو جبهه اصلی به نیروهای داعش حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته شماری از افسران بلند پایه ارتش عراق ،منطقه بیجی واقع در 200 کیلومتری شمال بغداد ،‌یکی از مراکز کنترل اساسی برای تامین موفقیت عملیات علیه داعش در پایگاه های مهم شمال و غرب است .

این منطقه پس از آنکه داعش مناطق گسترده ای از عراق را در سال گذشته دراختیار گرفت صحنه درگیری های بی وقفه ای بوده است اما پنجشنبه شماری از مقامات بلند پایه ارتش عراق اعلام کردند موفقیت گسترده ای در آن به دست آورده اند و بزرگترین پالایشگاه کشور را از چنگ داعش خارج کرده اند.

نیروهای مسلح و متحدان شبه نظامیان آنها که در چارچوب حشد الشعبی ،‌یگان های مردمی که شیعیان مورد حمایت ایران در آن اکثریت دارند ،‌در عین حال اظهارات ضد و نقیضی درخصوص بازپس گیری این پالایشگاه مطرح کرده اند.

برخی از آنها اعلام کرده اند این پالایشگاه کاملا پاکسازی شده است اما برخی از نیروها نیز محتاطانه برخورد کرده اند و گفته اند این پالایشگاه هنوز به طور کامل تحت کنترل نیروهای دولتی در نیامده است .

این پالایشگاه که در زمانی تا 300 هزار بشکه نفت در روز پالایش و نیمی از نیازهای عراق را تامین می کند به شدت خسارت دیده است و منفعت راهبردی گذشته خود را ندارد.

در مقابل منطقه بیجی در چهارراه بین چندین جبهه مهم عراق قرار دارد و نیروهای عراقی در تلاش برای قطع کانال های تامین تدارکات داعش تلاش می کنند.

یک ژنرال عراقی گفت :« ما همچنین جاده های تدارکاتی داعش را قطع کرده ایم و مانع از ارتباطات جنگجویان داعش بین تکریت و الشرقات در شمال بغداد و الانبار در غرب شده ایم .»
نیروهای عراقی یک پایگاه کلیدی دیگر یعنی شهر رمادی ،‌مرکز استان الانبار را هدف قرار داده اند .

چهارشنبه ، شماری از افسران اعلام کردند حمله برای بازپس گیری رمادی به زودی آغاز خواهد شد.

از اکتبر ،‌نیروهای امنیتی عراق با پشتیبانی حملات هوایی ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا ، به تدریج به رمادی واقع در 100 کیلومتری غرب بغداد نزدیک می شوند.

داعشی ها این شهر را ماه مه به تصرف خود در آورند که سخت ترین شکستی بود که ارتش عراق متحمل شد.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق وعده داده بود این شهر را در عرض چند روز بازپس گیرد اما استحکامات دفاعی که نیروهای داعش ایجاد کرده اند و نیز دمای بالای هوا در تابستان ارتش را ناکام گذاشت و مجبور کرد که چندین بار عملیات خود را متوقف کنند.

سرهنگ استیو وارن سخنگوی آمریکایی ائتلاف در بغداد چهارشنبه گفت :« ما فکر می کنیم نیروهای عراق اکنون آماده تصرف شهر هستند.»

وی شمار جنگجویان داعش را که هنوز در رمادی پناه گرفته اند بین 600 تا 1000 نفر برآورد کرد.
ژنرال اسماعیل مهلاوی فرمانده ارشد عملیات الانبار در گفتگو با خبرگزاری فرانسه گفت فعلا ،‌نیروهای عراقی در شمال رمادی در البو فرج موضع گرفته اند . ما پنجشنبه توانستیم از دو حمله انتحاری افراطیون در این منطقه پیشگیری کنیم .»
نظرات بینندگان