arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴

تظاهرات ضد رجب طیب اردوغان در ترکیه/ مردم ترکیه: اردوغان قاتل است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
از شنبه گذشته که حادثه بمب‌گذاری در تجمع مخالفان حزب حاکم "عدالت و توسعه" که بیش تر آنان از هواداران حزب خلق دموکرات کُرد بودند، رخ داد هزاران نفر از شهروندان ترکیه در چند شهر این کشور تظاهرات کردند. آنها در این تظاهرات فریاد می زدند "اردوغان قاتل است". معترضان همچنین سیاست تشدید برخورد وی با مخالفان به خصوص احزاب کُرد را محکوم کردند.

"احمد داوود اوغلو،" نخست وزیر ترکیه، نیز که مانند سایر مقامات و مسئولین حزب عدالت و توسعه جرأت شرکت در مراسم تشییع جنازه قربانیان آنکارا را نداشت، همراه با تعدادی از وزرا از محل وقوع این دو انفجار در پایتخت بازدید و تاج گل نثار قربانیان کرد. 

همزمان پلیس به تجمعی که برای بزرگداشت قربانیان در منطقه قاضی کوی در استانبول برگزار شده بود حمله و 4 نفر را بازداشت کرد. نیروهای امنیتی همچنین به شرکت کنندگان در تظاهراتی در مرکز آنکارا حمله کردند.

گزارش ها حاکی است که تنش بین دولت و مخالفان شدت گرفته به طوری که "صلاح الدین دمیرتاش،" رییس حزب خلق دموکراتیک کرد، اردوغان را متهم به سهل انگاری عمدی در تأمین امنیت و سلامت کُردهای معترض شرکت کننده در تظاهرات کرد.

کُردها از سه ماه قبل اقداماتی را برای مقابله با حملات دولت ترکیه به کُردها به ویژه حزب کارگران کردستان ترتیب داده اند.

اندکی قبل از انتخابات زودهنگام پارلمانی که قرار است اول نوامبر آینده برگزار شود، دمیرتاش، دولت اردوغان را متهم به داشتن روابط مخفیانه با گروه تروریستی داعش کرده بود. این در حالی است که دولت "داعش" را متهم ردیف اول عملیات تروریستی آنکارا می داند. دمیرتاش معتقد است "اگر حمایت و همکاری دولت ترکیه نبود، گروه تروریستی داعش نمی توانست چنین حمله ای را انجام دهد".
نظرات بینندگان