arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۴

ساز ساسانی‌ها ثبت جهانی می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«نی‌انبان» ساز ساسانی ایرانی پس از ثبت در فهرست میراث ناملموس ایران، در تلاش برای رسیدن به فهرست میراث جهانی یونسکو است.»

فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا گفت: ساز «نی‌انبان» به دلیل فراگیری‌اش در گستره‌ی ملی در سطح کشور و جزایر حاشیه خلیج‌فارس دارد، با تلاش یک پژوهشگر حوزه موسیقی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 22 مهر ماه با عنوان «مهارت ساختن و نواختن نی‌انبان در گستره‌ی ملی» با شماره 783 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی با تاکید بر این که این ساز سنتی در همه‌ی استان‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان، خوزستان، بخشی از استان فارس و جزایر حاشیه خلیج فارس نواخته می‌شود، ادامه داد: به دلیل گستردگی آن، در صدد تهیه‌ مقدمات ثبت جهانی این ساز در فهرست میراث ناملموس یونسکو هستیم.

او با اشاره به حضور این ساز در کشورهایی مانند ترکیه، بحرین، اسکاتلند، آفریقا و امارات بیان کرد: به همین دلیل به یونسکو فراخوان داده‌ایم که ایران درصدد تهیه‌ی پرونده‌ ثبت جهانی این ساز است و در صورتی که هر کدام از کشورهای دارنده‌ این ساز تمایل دارند می‌توانند برای تهیه‌ی پرونده‌ مشترک آن با ایران اقدام کنند.

نظری همچنین درباره‌ قدمت «نی‌انبان» به خبرنگار ایسنا توضیح داد: برخی پژوهشگران ظاهرا روی نقش برجسته‌های طاق بستان تصاویری از نواختن «نی‌انبان» توسط یک نفر دیده‌اند، این تصاویر قدمت این ساز را به دوره‌ی ساسانی برمی‌گرداند.

وی با تاکید بر این که می‌توان گفت این ساز در گستره‌ی خاکی خلیج‌فارس و عمدتا ایران قرار گرفته است، گفت: احتمال انتقال این ساز از ایران به کشورهای دیگر بسیار زیاد است، حتی به گفته‌ برخی کارشناسان، این ساز نخست در ایران ساخته و مورد استفاده بوده و در طول سال‌ها به کشورهایی مانند اسکاتلند منتقل شده است.

نظرات بینندگان