arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۲۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

تصویری از کوه یخی که عامل غرق شدن تایتانیک بود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این عکس به ظاهر ساده سیاه و سفید، کوه یخ تیزی را در میان دریایی آرام نشان می دهد. اما این عکس اصلا ساده نیست، این تصویر که تقریبا یک قرن پیش گرفته شده شاید بدنام ترین کوه یخ تاریخ را ثبت کرده است؛ همانی که منجر به غرق کشتی تایتانیک شد.

 این عکس صبح روز 26 فروردین سال 1912 توسط پرینز آدالبرت، یک ناظر اقیانوس، ساعتی بعد از اینکه تایتانیک با یک تکه بزرگ یخ برخورد و غرق شد گرفته شد، او وقتی این عکس را گرفت تایتانیک غرق شده بود و از اینکه چه اتفاقی افتاده خبری نداشت. این تکه یخ موجود در عکس را عامل احتمالی غرق شدن تایتانیک می دانند.

تصویری از کوه یخی که عامل غرق شدن تایتانیک بود!

چیزی که این عکس را نسبت به عکس های دیگر متمایز می کند این است که پرینز در توصیف تکه یخ نوشته روی کوه یخ رنگ قرمز کاملا قابل مشاهده بود، و احتمالا این رنگ توسط برخورد یک کشتی ایجاد شده است.

کشتی تایتانیک وقتی با کوه یخ برخورد کرده که در حال عبور از اقیانوس اطلس بوده است. این کشتی 2200 سرنشین داشته که 1517 نفر از آن پس از این حادثه کشته شدند.

یک نوشته گفتنی

این عکس ده ها سال بر دیوار شرکتی آویزان بود که نمایده سازندگان تایتانیک بود، اما این شرکت در سال 2002 بسته شد و الان 4 نفری که در این شرکت شریک بودند،‌ این عکس و نوشته همراه اش را به حراج گذاشته اند.

دو بریتانیایی که دلال اینگونه حراج ها هستند پیشنهادی برای خرید عکس و نوشته دارند، آنها قیمت قبل از فروش این دو را 15 تا 23 هزار دلار برآورد کرده اند. حراج هفته دیگر برگزار خواهد شد.

در صورتی که نمی توان حرفی را با اطمینان زد اما هم زمانی عکس گرفته شده با زمان غرق تایتانیک و نوشته در رابطه با رنگ قرمز کاملا با این عقیده که کشتی تایتانیک با یک کوه یخ برخورد کرده مطابقت دارد.

آن نوشته اینگونه است : " یک روز پس از سقوط تایتانیک پرنیز آدالبرت از کوه یخی که در این عکس نشان داده شده عبور کرد، ما در آن هنگام از فاجعه تایتانیک خبر نداشتیم در یک سمت این کوه یخ رنگ قرمز کاملا واضح بود، به نظر می رسد این رنگ قرمز از برخورد کشتی ایجاد شده باشد. "

آیا رنگ روی یک کوه یخ ناشی از خراش ایجاد شده توسط کشتی است؟

متخصصانی که که در رابطه با کوه های یخ تحقیق می کنند اطمینان دارند که رنگ قرمز می تواند توسط کشتی ها روی تکه های یخ ایجاد شود.

استاد دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه نیوفاندلند یادبود کانادا که در رابطه با کوه های یخ تحقیق می کند گفت در چنین حوادثی قسمتی از یخ می تواند رنگی شود و حتی آن رنگ برای یک روز یا بیشتر روی آن بماند، البته اگر آن یخ داخل آب نرود.

مارتین ترافر، استاد دانشگاه آلاسکا، گفت که هر مشاهده ای از رنگ باید سریعا بعد از حادثه انجام شود، وقتی تایتانیک به کوه یخ برخورد کرده آن کوه یخ شبیه به یک تکه سنگ واکنش می دهد و ممکن است رنگ هم روی آن باقی بماند.

از این عکس که بعضی از آن به عنوان «کوه یخ تایتانیک» یاد می کنند در سال 1955 در کتابی استفاده شد.

منبع: سی ان ان / 17 اکتبر 2015/ ترجمه: نیو صدر

نظرات بینندگان