arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۰۹۶۱
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴

آیا داعش به زودی عضو اوپک می‌شود؟!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه رای الیوم در سرمقاله امروز خود با اشاره به گزارش اخیر روزنامه فایننشال تایمز انگلیس که گفته بود، درآمد سالانه گروه تروریستی داعش از فروش نفت به 500 میلیون دلار می‌رسد اما طبق آمارهای غیررسمی، رقم واقعی دست کم دو برابر این مبلغ است چرا که داعش اکنون کنترل بیش از 13 چاه نفت در منطقه دیرالزور واقع در شرق سوریه و نیز بزرگترین پالایشگاه گاز در نزدیکی رقه را در دست دارد،‌ نوشت: این گروه علاوه بر در اختیار داشتن بخش برق، تعدادی از پالایشگاه‌های تولید بنزین و مازوت را در دست دارد که تولیدات آن را به کشورهای همسایه از جمله اقلیم کردستان عراق، ترکیه و دیگر مناطق عراق می‌فروشد. علاوه بر این‌ها داعش درآمدهای دیگری نیز دارد که از جمله آنها می‌توان به در‌آمدهای مالیاتی، درآمد حاصل از فروش آثار باستانی و مبالغی که در ازای آزادی اشخاص ربوده شده خارجی دریافت می‌کند، اشاره کرد.
 
در کنار همه این‌ها داعش یک منبع درآمد پنهان نیز دارد این گروه تروریستی از سوی برخی چهر‌های حامی خود در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، عراق و دیگر کشورها میلیون‌ها دلار به صورت غیرمستقیم دریافت می‌کند.
 
سوالی که اکنون به ذهن می‌رسد آن است که چرا جنگنده‌های آمریکایی که شبانه روز عملیات‌هایی علیه پایگاه‌های داعش انجام می‌دهند و حتی حرکت مورچه‌ها را رصد می‌کنند تاکنون این چاه‌های نفتی و یا تانکرهای حامل فرآورده‌های نفتی داعش را هدف قرار نداده‌اند؟ در حالی که برخی منابع تاکید می‌کنند تعدادی از این چاه‌ها هدف حمله جنگنده‌های کشورهای عربی قرار گرفته‌اند. اما ائتلاف ضد داعش همواره نسبت به کشته شدن مهندسان، کارگران و شهروندانی که در این حوزه‌های نفتی و پالایشگاه‌ها مشغول به کار هستند، ابراز نگرانی می‌کند.
 
ائتلاف آمریکایی ضد داعش -همانند برخوردش با القاعده- در بسیاری از موارد برای حمله علیه پایگاه‌های داعش و خشکاندن منابع مالی این گروه تروریستی به راه حل‌های اقتصادی توجه دارد. از جمله این موارد می‌توان به گسیل حجم زیادی از تولیدات نفتی ارزان به بازارهای منطقه به ویژه شمال عراق با هدف کاهش درآمدهای نفتی داعش اشاره کرد البته این راه حل به دلیل تاثیرگذاری محدود آن بسیار ساده و ابتدایی به نظر می‌رسد.
 
کنترل داعش بر شهر بیجی که دربردارنده بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق است و حدود 60 درصد نیازهای سوخت عراق را تامین می‌کند درآمد بسیار زیادی برای داعش داشته و این مساله بسیج نیروهای عراقی با حمایت آمریکا به این منطقه با هدف باز‌پس‌گیری شهر و پالایشگاه‌های آن را روشن می‌سازد.
 
اگر فرض کنیم درآمد سالانه داعش از نفت حدود نیم میلیارد دلار باشد این مبلغ بسیار زیاد است چرا که داعش نه کاخ‌هایی مجلل و نه مقرهای باشکوهی مانند برخی کشورهای همسایه خود دارد بلکه رهبران این گروه برای فرار از بمباران‌های جنگنده‌های ائتلاف، همواره در مخفیگاه‌ها به سر می‌برند.
 
با توجه به اینکه فرآورده‌های نفتی داعش از 60 هزار بشکه در روز فراتر نمی‌رود. این حجم نیز در پالایشگاه‌های قدیمی و ابتدایی این گروه تروریستی تصفیه می‌شود که از نظر ما این تعداد بشکه نمی‌تواند داعش را برای پیوستن به سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) آماده کند اما می‌تواند زمینه پیوستن داعش را به سازمان کشورهای عربی صادر کننده نفت (اوآپک) که شرایط آسان‌تری دارد، فراهم کند. این هم در صورتی است که رهبران داعش با این اقدام موافقت کنند. با این حال هیچ کس نمی‌داند که در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد بیشتر حوزه‌های نفتی شمال عراق در منطقه کرکوک واقع هستند که تنها چند کیلومتر با شهر موصل فاصله دارد و با وخامت اوضاع اقلیم کردستان عراق و آغاز درگیری‌ها میان دو قطب قدیمی آن یعنی قبیله‌های بارزانی و طالبانی احتمال تصرف آن توسط داعش افزایش یافته است.
 
اگر بگوییم که داعش با تمام وحشی‌گری‌ها و خونریزی‌هایش و بمباران مستمر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از ثبات امنیتی و اقتصادی بیشتری در مقایسه با کشورهای همسایه برخوردار است، مبالغه نکرده‌ایم و این مساله می‌تواند کاهش میزان درخواست مهاجرت اعضای این گروه را در مقایسه با اتباع عراقی و سوری آن روشن کند.
 
ما اگر بخواهیم میزان اهمیت و خطرات یک کشور یا تشکیلات را دریابیم باید ببینیم دشمنان آن کشور یا تشکیلات چه کسانی هستند. حال با این اوصاف دشمنان این گروه تروریستی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم وارد جنگ علیه آن شده‌اند بیش از 100 کشور هستند که در میان آن‌ها دو ابرقدرت جهانی و چند نیروی متوسط اروپایی و منطقه‌ای نیز حضور دارند و طبق آنچه برخی از آنان اعلام کرده‌اند نابودی داعش هرگز کاری آسان نیست البته ما در اینجا درباره هزینه‌های سنگین این عملیات و مدت زمان لازم برای نابودی داعش سخنی نگفتیم.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان