arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

خيز ايران براي صادرات 5 ميليون بشكه نفت

مديرعامل شركت ملي نفت ايران با بيان اينكه ماه آينده به‌طور رسمي از نسل جديد قراردادهاي نفتي ايران رونمايي مي‌شود، تاكيد كرد: همزمان با رونمايي از قراردادهاي جديد، در كنفرانسي در تهران با حضور شركت‌هاي خارجي فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز ايران هم معرفي خواهند شد. جوادي خاطرنشان كرد: ايران قصد دارد در دوران پساتحريم، ظرفيت توليد روزانه نفت را به ۵ ميليون بشكه و ظرفيت توليد گاز را به يك‌ميليارد و ۴۰۰ميليون متر مكعب در روز افزايش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزير نفت با بيان اينكه ظرفيت توليد نفت ايران در دوران پساتحريم به حدود پنج ميليون بشكه در روز افزايش مي‌يابد، اعلام كرد: « ماه خيز ايران براي صادرات 5 ميليون بشكه نفتآينده به‌طور رسمي از نسل جديد قراردادهاي نفتي رونمايي مي‌شود. » ركن الدين جوادي در حالي روز گذشته در مراسم آغاز به كار كنفرانس نفت و نيرو در تهران اين اظهارنظرها را انجام داد كه به دنبال حصول توافق هسته اي ميان ايران و كشور‌هاي 1+5 موضوع افزايش صادرات نفت و احياي جايگاه از دست رفته ايران در اوپك در دستور كار دولت قرار گرفته است. به دنبال اعمال تحريم‌هاي بين‌المللي عليه دولت ايران در 10 سال گذشته، كشور ما صادرات نفت خود را كاهش داد. موضوع از اين قرار بود كه در دوره اي از تحريم‌ها نفت نيز جزو كالاهايي قرار گرفت كه ايران اجازه فروش آن را نداشت يا حداقل به صورت مشروط مي‌توانست ميزاني از بشكه‌هاي نفتي خود را بفروشد. بر اين اساس بود كه صادرات نفت ايران كاهش پيدا كرد و ايران جايگاه خود در اوپك را از دست داد. در دوران پسا توافق يكي از عمده‌ترين مسائل مورد توجه اين بود كه با بستن قراردادهاي جديد توليد نفت كشور افزايش پيدا كند.

 رونمايي از نسل جديد قراردادهاي نفتي
روز گذشته همزمان با اظهارنظر وزير نفت كه عنوان كرد توليد نفت ايران افزايش مي‌يابد، معاون وزير نفت وعده داد صادرات نفت ايران به ميليون بشكه در روز برسد. وزير نفت با تاكيد بر اينكه سه راهكار توسعه همكاري‌ها با شركت‌هاي معتبر خارجي در صنايع نفت و گاز ايران در دوران پساتحريم ابتدا انتقال دانش و فناوري‌هاي پيشرفته جهان است، تصريح كرده بود: منابع مالي و ايجاد بازارهاي جديد صادراتي از ديگر اولويت‌هاي كاري صنعت نفت ايران در دوران پساتحريم به شمار مي‌رود. بيژن زنگنه با يادآوري اينكه قصد داريم آن دسته از بازارهاي نفتي كه سهم ايران در آنجا از دست رفته است را در كوتاه‌ترين زمان بازپس بگيريم، افزوده بود: بر اين اساس مذاكرات متعددي با مشتريان سنتي نفت و گاز ايران انجام شده است و مشتريان سنتي آماده امضاي قراردادهاي جديد نفتي با ايران هستند. او با بيان اينكه ماه آينده به‌طور رسمي از قراردادها و فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران در كنفرانسي در تهران رونمايي خواهد شد، بيان كرده بوده بود: مهم‌ترين اولويت در انتقال دانش و فناوري، ارتقا و افزايش ضريب بازيافت در مخازن هيدروكربوري كشور است. زنگنه با يادآوري اينكه ايران تنها كشور خاورميانه است كه از ظرفيت عرضه نامحدود گاز طبيعي برخوردار است، تاكيد كرد: بالا بودن ظرفيت توليد و عرضه گاز فرصت‌هاي متعددي براي سرمايه‌گذاري در اجراي واحدهاي مختلفي همچونNGL پالايشگاه و پتروشيمي فراهم كرده است. همزمان معاون وزير نفت در تشريح مهم‌ترين ظرفيت‌ها و پتانسيل‌هاي سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز ايران در دوران پساتحريم، گفت: ايران از پتانسيل ذخاير عظيم نفت و گاز، بازار بزرگ مصرف انرژي و نيروي انساني متخصص برخوردار است. به گزارش مهر، جوادي با تاكيد بر اينكه بهبود فضاي كسب و كار انرژي در ايران با استفاده از فناوري‌هاي نوين و پيشرفته يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي اولويت‌دار صنعت نفت در دوران پساتحريم است، تصريح كرد: بر اين اساس در حوزه صنعت برق افزايش راندمان نيروگاه‌ها، كاهش اتلاف انرژي و هوشمندسازي شبكه انتقال و توزيع برق از مهم‌ترين طرح‌هاي اولويت‌دار به شمار مي‌رود. معاون وزير نفت با تاكيد بر اينكه در صنعت نفت و گاز هم بهبود روش‌هاي حفاري، استفاده از تكنولوژي‌هاي حفاري‌هاي عميق، هوشمند و افقي از ديگر برنامه‌هاي در دست اجرا است، بيان كرد: در صنايع پايين‌دستي هم تبديل گاز طبيعي به پلي پروپيلن، افزايش ظرفيت توليد محصولات پتروشيمي و رفع گلوگاه‌هاي توليد، ايجاد واحدهاي توليد GPL و LNG از ديگر طرح‌هاي اولويت‌دار است. مديرعامل شركت ملي نفت ايران با بيان اينكه ماه آينده به‌طور رسمي از نسل جديد قراردادهاي نفتي ايران رونمايي مي‌شود، تاكيد كرد: همزمان با رونمايي از قراردادهاي جديد، در كنفرانسي در تهران با حضور شركت‌هاي خارجي فرصت‌هاي جديد سرمايه‌گذاري در صنايع نفت و گاز ايران هم معرفي خواهند شد. جوادي خاطرنشان كرد: ايران قصد دارد در دوران پساتحريم، ظرفيت توليد روزانه نفت را به ۵ ميليون بشكه و ظرفيت توليد گاز را به يك‌ميليارد و ۴۰۰ميليون متر مكعب در روز افزايش دهد.

  ژاپني‌ها پيشتازند
جمعه گذشته مدير امور بين‌الملل شركت ملي نفت از توافق نهايي ايران و ژاپن براي افزايش صادرات نفت در دوران پساتحريم خبر داد و گفت: «در صورت لغو تحريم‌ها، قراردادهاي افزايش فروش نفت تا فروردين سال ۹۵ امضا مي‌شود. » اين گفته محسن قمصري در حالي است كه پيشتر بيژن نامدار زنگنه، خبر واگذاري قراردادهاي ويژه نفتي به ژاپني‌ها را تكذيب كرده بود. وزير نفت در حاشيه همايش حقوق انرژي در جمع خبرنگاران در اين باره اظهار داشت: «هنوز پروژه‌اي به هيچ شركتي واگذار نشده است.» پيش از اين هم، در ارديبهشت سال 92، محسن قمصري از تمديد قراردادهاي نفتي با ژاپني‌ها خبر داده بود. وي درباره صادرات نفت خام ايران به پالايشگاه‌هاي ژاپني، گفته بود: «قرارداد تمامي‌پالايشگاه‌هاي خريدار نفت ايران تمديد شده است، به گونه‌اي كه، حجم صادرات نفت ايران به پالايشگاه‌هاي ژاپني به‌طور متوسط حدود 140 هزار بشكه در روز خواهد بود» حضور ژاپني‌ها در پروژه‌هاي نفتي ايران پرسابقه است، اما به نظر مي‌رسد بعد از حصول توافق وين، اشتياق آنان براي انجام سرمايه‌گذاري‌هاي بلندمدت در صنعت نفت ايران فزوني گرفته است.

منبع: آرمان
نظرات بینندگان