arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴

درخواست 12 برنده جایزه صلح نوبل از نخست وزیر انگلیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
12تن از برندگان جایزه صلح نوبل از نخست وزیری انگلیس درخواست کردند تا علنا از رییس جمهوری چین که قرار است به لندن برود، بخواهد مخالفان خود را آزاد کند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ این 12 تن به رهبری دزموند توتو،‌ اسقف اعظم آفریقای جنوبی در نامه ای به دیوید کامرون، نخست وزیری انگلیس در دوم سپتامبر از وی خواستند تا شی جینپینگ، رییس جمهوری چین را برای آزادی زوج مخالف دولت پکن تحت فشار قرار دهد.

"لیو ژیابائو" و "لیو ژیا"، زوج مخالف دولت پکن هستند که در حبس به سر می برند.

گروه مدافعان حقوق بشری "آزادی اکنون" در آمریکا اعلام کرد: ما براین باوریم که اگر رهبرانی چون شما (کامرون) دولت چین را برای انجام چنین کاری تحت فشار قرار ندهید، پکن به این باور می رسد که می تواند به اقداماتش ادامه دهد بدون اینکه هیچ پیامدی متوجهش باشد.

این گروه از برندگان جایزه صلح نوبل درخواست مشابهی را ماه گذشته از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا کرده بودند؛ پیش از اینکه رییس جمهوری چین به واشنگتن برود.

این برندگان جایزه صلح نوبل گفتند، وضعیت سلامت لیو ژیا در یک سال گذشته بدتر شده و وی باید برای درمان به خارج از چین برود. اگرچه دولت چین گفته که علیه این زن هیچ محدودیت حقوقی اعمال نشده اما آپارتمان محل سکونتش 24 ساعته تحت نظر است و تمام فعالیت هایش به شدت محدود شده است.

این گروه در ادامه آورده است: لیو ژیا در سال 2014 دچار حمله قلبی شد و از کمردرد، افسردگی و استرس هم رنج می برد. پزشکان هشدار داده اند که وی از مشکلات روانی نیز رنج می برد و اگر تغییری در زندگی اش ایجاد نشود، این وضعیت بدتر هم می شود.

موسس گروه مدافعان حقوق بشری "آزادی اکنون" در آمریکا گفته که اگر کامرون این مساله را جدی نگیرد و به آن توجهی نکند، درخواست گروه را علنی می کند. لیو ژیابائو 59 ساله از مخالفان دیرینه دولت پکن است که در تظاهرات دموکراسی خواهانه سال 1989 در میدان تیان آنمن شرکت کرد؛‌ تظاهراتی که با دخالت ارتش چین سرکوب شد. وی در 2009 به 11 سال حبس به اتهام سازماندهی درخواستی برای تاکید بر پایان دادن به حکومتی تک حزبی محکوم شد.

وی در 2010 برنده جایزه صلح نوبل شد.

شی جینپینگ در جریان سفرش به انگلیس مورد استقبال خانواده سلطنتی و رهبران پیشروی سیاسی این کشور قرار می گیرد و نخست وزیر این کشور امیدوار است که بتواند در این سفر، روابط انگلیس با چین را ارتقا بخشد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان