arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۱۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴

بازتاب نامه رهبر معظم انقلاب درباره اجرای برجام در رسانه های اسپانیا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نامه حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به حسن روحانی رییس جمهوری درباره اجرای برجام در رسانه های اسپانیا بازتاب گسترده ای داشت.

 روزنامه لا وانگواردیا و خبرگزاری افه در گزارشی مشابه با تیتر آیت الله خامنه ای به توافق هسته ای ایران برگ سبز داد، نوشتند: رهبر معظم ایران دستور اجرای توافق هسته ای را به رغم ابراز شک و تردید ها نسبت به موضع آمریکا صادر کرد.

این دو منبع خبری می افزایند: رهبر معظم، در ازای قبولی اجرای توافق هسته ای، چندین شرط برای دولت روحانی گذاشت و از وی خواست که به اقدامات خاصی برای پشت سر گذاشتن ابهام ها و نقطه ضعف های ساختاری توافق عمل کند.

روزنامه لا وانگواردیا و خبرگزاری افه اضافه می کنند: رهبر ایران در این راستا اشاره کرد که از دیدگاه ایشان، برجام جنبه های بسیاری دارد که اگر اکنون یا در آینده یک نظارت جدی و دائم بر روی آن نباشد، اجرای آن می تواند به جمهوری اسلامی لطمه وارد کند.

در ادامه گزارش این دو رسانه آمده است: رهبر معظم ایران در این رابطه تقاضا کرد که برای اجرای هرگونه اقدام برجام، کشورهای درگیر باید تحریم های اقتصادی علیه ایران را لغو و تضمین های قاطع و کافی در خصوص لغو کامل این تحریم ها بدهند، به طوری که هرگونه رفتار و یا اقدامی که نشانگر باقی ماندن ساختار تحریم ها یا اعمال تحریم های جدید دیگری باشد را به عنوان یکی از موارد نقض برجام برشمرد.

از سوی دیگر، خبرگزاری اروپاپرس و شبکه کانال 5 نیز به نوبه خود با انتشار گزارشی تحت عنوان (حضرت)' آیت الله خامنه ای از توافق هسته ای حمایت و به رغم شک و تردید ها در مورد آمریکا دستور اجرای آن را داد'، نوشتند: رهبر معظم، سرانجام امروز چهارشنبه حمایت خود از توافق هسته ای را ابراز داشتند، هرچند که بار دیگر شک و تردید خود نسبت به موضع آمریکا در مورد ایران را بیان کردند.

این دو رسانه ادامه دادند: آیت الله خامنه ای در نامه ای به حسن روحانی، خاطرنشان ساخت که آمریکا و اتحادیه اروپا باید لغو تحریم ها علیه ایران را اعلام دارند و با استفاده از اتهام های واهی چون تروریسم و نقض حقوق بشر به اعمال تحریم های جدید نپردازند، زیرا این مغایر توافق خواهد بود و تهران را وادار به شکستن توافق می کند.

شبکه رادیو تلویزیون ملی اسپانیا نیز در خبر خود، ضمن اشاره به مضامین مشابه، تصریح کرد که توافق امضا شده با گروه 5+1، به 13 سال دعوای قضایی در مورد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران که از ماهیت صلح آمیز بودن آن در مقابل شک و تردید های بین المللی که می گویند اهداف نظامی دارد، پایان داده است.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان