arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

توضیحات رئیس کل گمرک درباره واردات از آمریکا/کرباسیان درباره واردات آدامس حاوی مواد مخدر چه گفت؟

واردات رسمی موبایل خیلی کمتر از کل واردات آن است. یکی از علل بالابودن رقم قاچاق در زمینه‌ موبایل افزایش قیمت تمام شده در صورت ورود از مبادی رسمی است، چرا که در این صورت وارد‌کننده باید 27 نوع عوارض تعرفه‌های گمرکی و هزینه سایر مجوزها را بپردازد و از طرف دیگر تجارت مرزی ما اجازه واردات موبایل به شکل آسان‌تری را می‌دهد که همین امر باعث می‌شود جذابیت قاچاق موبایل افزایش یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مسعود کرباسیان به عنوان رئیس کل گمرک اعلام کرده پیش از مرحله نهایی واردات از گمرک که در مرحله آخر است ثبت و سفارش کالا از کشور مربوطه صورت می گیرد:« تاکنون محدودیتی برای واردات از هیچ کشور خاصی به ما اعلام نشده است و به جز واردات از رژیم صهیونیستی ما هیچ ابلاغیه‌ای برای محدودیت واردات از کشور دیگری دریافت نکرده‌ایم. واردات از گمرک مرحله آخر است و پیش از آن ثبت سفارش کالا از کشور مربوطه صورت می‌گیرد.»

توضیحات رئیس کل گمرک درباره واردات از آمریکا/کرباسیان درباره واردات آدامس حاوی مواد مخدر چه گفت؟ وی به وزرای دولت یازدهم توصیه کرد  فرمان رهبری در باره کنترل کیفیت کالاهای وارداتی از آمریکا را مورد توجه قرار دهند:« این فرمان رهبری باید مورد توجه هیات وزیران قرار گیرد و در صورت تصویب بحث ممنوعیت واردات از آمریکا این امر به دستگاه‌های اجرایی از جمله گمرک ابلاغ شود.»

بر اساس گفته های رییس کل گمرک در حال حاضر ما محدودیتی برای واردات از هیچ کشور خاصی به جز رژیم صهیونیستی نداریم و در دوران تحریم نیز واردات از کشور‌های مختلف هم به صورت مستقیم و هم غیرمستقیم بوده است که این امر باعث شده برخی کشورها که تولید‌کننده نیستند طرف تجاری ایران قرار گیرند.

واردات خودرو موضوع قابل تامل دیگری بود که مسعود کرباسیان در رابطه با آن اینگونه نوضیح داد: «تعیین قیمت خودرو در فهرست‌های گمرک با نرخ ارز برابری یعنی نرخ رسمی ارز که از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود محاسبه می‌شود، چرا که ما برای تعیین حقوق و سود بازرگانی باید از نرخ یکسان استفاده کنیم، بنابراین به این معنا نیست که واردات خودرو با ارز رسمی صورت می‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین بخش های دیگری از توضیحات مسعود کرباسیان٫ رئیس کل گمرک در ادامه آمده است:

*طبق قانون لازم است کنترل واردات کالا با ابزارهای تعرفه‌ای صورت گیرد نه ممنوعیت.

 ما هیچ واردات مرکباتی از گمرک نداشتیم و ثبت سفارشی در این زمینه نشده است.

* واردات رسمی موبایل خیلی کمتر از کل واردات آن است. یکی از علل بالابودن رقم قاچاق در زمینه‌ موبایل افزایش قیمت تمام شده در صورت ورود از مبادی رسمی است، چرا که در این صورت وارد‌کننده باید 27 نوع عوارض تعرفه‌های گمرکی و هزینه سایر مجوزها را بپردازد و از طرف دیگر تجارت مرزی ما اجازه واردات موبایل به شکل آسان‌تری را می‌دهد که همین امر باعث می‌شود جذابیت قاچاق موبایل افزایش یابد.

*مبارزه با قاچاق تلفن همراه در دستور کار ستاد مبارزه با قاچاق قرار گرفته و ظرف یک ماه آینده در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

* آدامس‌هایی که از مبادی رسمی وارد می‌شوند مجوز استاندارد، بهداشت و سایر مجوزهای قانونی را دارند، بنابراین ما به مصرف‌کنندگان توصیه می‌کنیم کالاهایی را خریداری کنند که از مسیرهای قانونی وارد شده‌اند.

* در ماه‌های گذشته خودروهایی به کشور وارد شد که حجم موتور آنها کمتر از 2500 سی ‌سی بود، اما ارزش‌های بالایی داشت. در مورد نحوه‌ اعمال محدودیت در واردات خودرو و تغییر دستورالعمل آن وزارت صنعت باید تصمیم‌گیری کند و گمرک تنها نظر مشورتی خود را اعلام خواهد کرد.

کرباسیان همچنین در دیدار مشترک خود با رییس اتاق بازرگانی ایران ضمن امضای تفاهم‌نامه اجرای پروژهE-TIR اظهاراتی مطرح کرد که اهم آن در ادامه آمده است:

* طرح (E-TIR) الکترونیکی شدن دفترچه‌های ترانزیت کارنتیر تا دو ماه دیگر اجرایی خواهد شد و ایران و ترکیه به عنوان اولین کشورها به صورت پایلوت این طرح را اجرا می‌کنند.

* طرح ‌E-TIR در 70 کشور مختلف دنیا اجرا می‌شود که به نوعی توافقی بین کمیسیون اقتصادی اروپا، سازمان حمل‌ونقل بین‌الملل، گمرک و اتاق بازرگانی ایران است.

*پیش از این کامیون‌هایی که ترانزیت کالا می‌کردند دفترچه‌های کاغذی داشتند که پس از گذر از مرز هر کشور یک برگه از آن کنده می‌شد و در نهایت تمام آنها به سازمان حمل‌ونقل بین‌الملل ارسال می‌شد تا بار کامیون و مسیر حرکت آن مورد تایید قرار گیرد که این پروسه حداقل 10 تا 15 روز به طول می‌انجامد.

* با الکترونیکی شدن آن علاوه بر حذف کاغذ و عامل انسانی در انجام فرآیند سرعت کار نیز افزایش پیدا می‌کند و امنیت در امر ترانزیتی بیشتر می‌شود.

* هفت کشور همسایه ایران محصور در خشکی هستند به این معنا که دروازه ورود کالا به آنها از ایران است، بنابراین این طرح به ایران نیز این امکان را می‌دهد که امنیت ترانزیت خود را افزایش دهد.

برچسب ها: گمرک ، آدامس ، موادمخدر ، موبایل
نظرات بینندگان