arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

از این پس گوشی‌های قاچاق در دسترس نمی‌باشد!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرحله نخست برنامه مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه با همکاری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه‌های ذیربط آغاز شد که با اجرای کامل این برنامه، گوشی تلفن همراه در بازار ارزان خواهد شد زیرا قرار است تعرفه واردات گوشی حذف شود.

اجرای این مرحله مدتی است که آغاز شده است و گمرک و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم وارد ماجرا شده‌اند.

به گفته مسئولان ذیربط، همه بازیگران بازار تلفن همراه از این برنامه همه جانبه سود خواهند برد و بازندگان آن نیز تنها قاچاقچیانی خواهند بود که سودهای بادآورده و هنگفت از این بازار دارند که قطعاً با شگردهای مختلف، به دنبال شکست این برنامه هستند.

بر اساس گزارش‌ها در فرآیند مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه، گمرک در لحظه ورود گوشی، کد شناسایی یکتا را ثبت می‌کند و آن را در اختیار سازمان تنظیم مقررات می‌گذارد. این سازمان نیز این کدها را به اپراتورها می‌دهد تا آنها فقط اجازه فعال کردن این گوشی‌های تلفن همراه را داشته باشند.

البته تدابیری هم برای بخش کالای همراه مسافر در برنامه مقابله با قاچاق گوشی تلفن همراه دیده شده به نحوی که اگر کالای همراه مسافر گوشی تلفن همراه است، در لحظه فعال شدن پیامکی دریافت می‌کند که با پرداخت عوارض و دریافت کد می‌تواند از آن استفاده کند.

قاچاق سالانه تلفن همراه 1.8 میلیارد دلار برآورد می‌شود. در واقع، نیاز بازار گوشی تلفن همراه 14 میلیون دستگاه در سال برآورد می شود که 2 میلیون دستگاه واردات رسمی و حدود یک میلیون دستگاه هم تولید داخل است و بقیه نیاز بازار به شکل قاچاق وارد می‌شود.

آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد پارسال حدود 680 میلیارد ریال کشفیات گوشی تلفن همراه قاچاق داشته‌ایم.

شایان ذکر است تا سال 1384 که تعرفه واردات گوشی تلفن همراه صفر بود، واردات به شکل رسمی بود اما از سال 1385 که تعرفه 60 درصدی برای واردات گوشی تلفن همراه اعمال شد، کشفیات گمرک هم به 70 میلیارد ریال رسید و از این لحاظ، بعد از مشروبات الکلی و البسه در رتبه سوم کشفیات قاچاق قرار گرفت.

اخلال در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تحقق نیافتن درآمد دولت، خروج ارز، بیکاری، تاثیر منفی بر تجارت قانونی و حذف سرمایه گذاری به ویژه صاحبان برندهای اصلی، آثار و تبعات منفی قاچاق بر اقتصاد کشور است.

منبع: شبکه خبر
برچسب ها: گوشی ، تعرفه ، گوشی ، مشروبات
نظرات بینندگان