arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴

شرایط اعزام برای اربعین در شلمچه آماده است/ تجارت تعطیل نمی شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با برگزاری جلسات متعدد در خرمشهر و مرکز استان خوزستان، امسال همه شرایط و عوامل برای خروج و ورود زائران اربعین حسینی از مرز شلمچه به بهترین شکل ممکن آماده شده است.

اربعین مانور باشکوهی است که هر ساله خیلی عظیمی از جمعیت را با دلی عاشق روانه مرزها می سازد و گذر این همه جمعیت نیازمند همتی جمعی و برنامه ریزی دقیق است.

امسال و بر اساس دستور استاندار خوزستان، اداره امور مرزها در اربعین به صورت جمعی و توسط شهرستان ها مختلف صورت می گیرد. ظهر امروز نیز جلسه ای دیگر از ستاد اربعین شهرستان خرمشهر با حضور دو امام جمعه آبادان و خرمشهر و چهار فرماندار شهرهای آبادان، خرمشهر، امیدیه و ماهشهر در سالن جلسات پایانه مرزی شلمچه برگزار شد.

سهولت امر مرودات با کشور عراق

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در این نشست با تاکید بر مدت زمانی محدود باقی مانده تا اربعین حسینی بر لزوم هماهنگی تمام ظرفیت های موجود تاکید کرد.

ولی اله حیاتی از نصب ۲۰ گیت گذرنامه تا پایان هفته آینده در خاک عراق و همچنین از تسهیل امر مرادوات میان دو کشور ایران و عراق برای انجام هماهنگی های مربوط به مانور اربعین خبر داد و تصریح کرد: امسال، امکان تردد به هر دو کشور در همراهی مسئولان مرزبانی ها فراهم شده و جلسات مشترکی را نیز در هر دو کشور ایران و عراق برگزار خواهد کرد.

فرماندار ویژه خرمشهر، ورود سازمان منطقه آزاد اروند در امر اربعین را ورودی خوب خواند و تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد اروند طبق برنامه زمان بندی شده به اقدامات خوبی پرداخته است که از این میان می توان به راه اندازی پروژه ایستگاه تقویت آب شلمچه با اعتباری بالغ بر هفت و نیم میلیارد تومان اشاره کرد.

وی بیان کرد: این پروژه هشت سال راکد بوده است و راه اندازی این ایستگاه، آب ۱۲ هزار روستایی را تامین و به تقویت فشار آب پایانه شلمچه و عراق می انجامد.

حیاتی اظهار کرد: شروع عملیات اربعین ۱۵ آبان ماه جاری خواهد بود و مدت زمانی کمتر از ۱۲ روز برای پایان دادن به کارهای اجرایی باقی مانده است.

پنج پارکینگ احداث می شود

وی در ادامه به برشماری اقدامات انجام شده و در دست اقدام پرداخت و عنوان کرد: پنج پارکینگ با ظرفیت کل پنج هزار خودرو در ورودی های شهر در نظر گرفته شده است که این ظرفیت نسبت به ظرفیت دو هزار و ۳۰۰ نفری سال گذشته افزایشی دو برابر را داشته است.

فرماندار ویژه خرمشهر با بیان اینکه پارکینگی دیگر نیز برای زمان خروج در مرز در نظر گرفته شده است، افزود: متصدیان این پارکینگ ها پس از طی شدن روال قانونی احراز شخصیت و تایید عدم سو پیشینه توسط نیروی انتظامی، معرفی خواهند شد.

حیاتی همچنین از آغاز عملیات اجرایی احداث پنج دوربرگردان در مسیر منتهی به شلمچه خبر داد و اضافه کرد: احداث دوربرگردان ها، آسفالت ورودی ها و خروجی ها، تعیین اتوبوس های تمام وقت در کنار پارکینگ های موجود از جمله اقداماتی است که اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: دو نمازخانه بزرگ برپا خواهد شد و تا روز چهارشنبه عملیات آسفالت ورودی ها پایان خواهد یافت و پروژه تامین روشنایی مسیر شلمچه نیز از پیشروی ۸۰ درصدی برخوردار است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر در پایان با بیان اینکه چادرهای هلال احمر فردا در موقعیت خرمشهر نسب خواهند شد، ظرفیت اسکان این موقعیت را یکهزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر اعلام کرد.

نصب سازه ثابت در موقعیت خدمات رسانی امیدیه

فرماندار امیدیه نیز در این جلسه خبر از استقرار سازه ای ثابت در مرز شلمچه و در موقعیت این شهرستان را داد و گفت: مطرح کردن موضوع خدمات رسانی به زائران اباعبدالله(ع) در اربعین اشتیاق مردم را در بر داشت و در نظر گرفتن محلی ثابت برای مردم امیدیه برای شرکت در مراسمات طول سال در شلمچه از جمله خواسته های مردم این شهر بوده است و جابه جایی این سازه از نظر اقتصادی نیز بار مالی قابل توجهی را تحمیل می کند.

شهاب صدیقی از پایان کار احداث زیرساخت برای جانمایی سازه فلزی طراحی شده خبر داد و عنوان کرد: عملیات زیرساخت سازی از اول مهر ماه آغاز و ۲۸ مهر نیز کار خاکی و لایه بندی آغاز شد، ۳۰ سرویس مخروط ریزی شده است و تا هفته آینده تمام سازه را مستقر خواهیم کرد.

فرماندار امیدیه با اشاره به بسیج نیروهای مردمی و مذهبی برای امر خدمات رسانی به زوار اربعین، بیان کرد: از ظرفیت ائمه جمعه جازوند و امیدیه، ائمه جماعات و همچنین فرصت عزادرای های ۱۰ روز نخست محرم برای اطلاع رسانی در این راستا و جذب خدمات مردمی بهره گرفته شد و آمار داوطلبان خدمات رسانی به صورت روزانه ثبت می شود.

وی بیان کرد: این امر به نمایندگی ستاد بازسازی عتبات عالیات سپرده شد و تا رو زیکشنبه ۵۰ نفر آمادگی خود را برای خدمات رسانی اعلام کرده اند.

در دورازه مرزی شلمچه در حال ساخت است

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند نیز ورود منطقه آزاد اروند را برگرفته  از نگاهی عبادی و عاشقانه دانست و اظهار کرد: خدمات ارائه شده از سوی منطقه آزاد با تمام وجود و با نگاهی عاشق و معشوقی صورت می گیرد و با این دیدگاه عاشقانه حاضر هستیم هر گونه خدماتی را به زوار اربعین داشته باشیم.

محمد علی نورانی از آغاز اقدامات مختلف در کشور عراق برای اماده سازی میزبانی اربعین اشاره کرد و گفت: قرارگاه های مختلفی در این این راستا ورود کرده اند و در خاک عراق در حال انجام کار هستند، که  تامین مایحتاج این قرارگاه ها نیازمند خروج نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه است که برای خروج این  تعدا خودور و دستگاه باید برنامه ریزی صورت گیرد.

تجارت در مرز شلمچه تعطیل نمی شود

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند از تعطیل نشدن امر تجارت در مرز شلمچه طی روزهای اربعین خبر داد و گفت: بنا به دستور ترکان، معاون رئیس جمهور و با توجه به نیازمندی کشور عراق به مواد غذایی در این روزها، در این مرز تجارت تعیل نخواهد شد.

وی از تعریف مسیری دیگر برای تردد خوردهای حامل بار خبر داد و تصریح کرد: امسال حمل  نقل و تردد خودروهای حامل مواد تجاری از پل نو و از مسیری دیگر و منتهی به پشت گیت ها گذر زائران صورت خواهد گرفت.

نورانی همچنین از رایزینی با کشور عراق برای ورود خوردوهای ایرانی به خاک کشور عراق خبر داد.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه به دو موقعیت در نظر گفته شده برای سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و متذکر شد: از پس گیت های شهرداری خرمشهر و تهران، مسئولیت ورودی ها و خروجی ها با سازمان منطقه آزاد اورند است.

وی افزود: همچنین مسئولیت گیت های کشور عراق به سازمان منطقه آزاد اورند سپرده شده و در این راستا اقداماتی همچون ایجاد زیرساخت ها و تهیه تجهیزاتی همچون سرویس های بهداشتی پیش ساخته شده نیز توسط این سازمان انجام خواهد شد.

نورانی انجام داد و ست تجاری در مرز شلمچه را دلیل کندی عملیات جانمایی تجهیزات در نظر گرفته شده برشمرد و از آغاز کار پس از تغییر مسیر تجاری خبر داد.

وی همچنین خبر از ساخت در وردی مرز شلمچه توسط این سازمان را داد و تاکید کرد: دری زیبا، شکیل و در شان جمهوری اسلامی در حال ساخت است که این در اتوماتیک و بسیار مقاوم خواهد بود و نصب آن نیز زیر نظر نیروهای انتظامی و مرزبانی صورت خواهد گرفت.

معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در پایان خواستار رونق بخشی اربعین به اقتصاد خرمشهر شد و تصریح کرد: امیدواریم هیئت ها همچون کاروان های راهیان نور مواد غذایی خود را از شهرستان های خود تهیه نکرده و با خرید از بازار خرمشهر باعث تقویت اقتصاد این شهر شوند.

لزوم تهیه فیبر نوری برای پوشش مراسم اربعین امسال

مدیر کل صدا و سیما مرکز آبادان نیز در سخنان خود پوشش جامع رسانه ای را نیازمند تهیه زیرساخت های لازم  همچون فیبر نوری و SNG دانست و گفت: تا کنون فیبر نوری از سوی مخابرات در اختیار صدا و سیما قرار نگرفته است و برای تامین SNG نیز نیازمند طلب کمک از سایر استان ها هستیم که این زیبنده این مراسم نیست.

داریوش دبیقی با بیان اینکه سال گذشته از پنج نقطه پوشش اخبار صورت گرفته است، افزود: این کار با دست خالی و با توان بالای واحد فنی مرکز صداو سیما آبادان عملی شد و در صورت تامین فیبر نوری امکان ارسال اخبار و گزارش ها از ۱۰ نقطه همچون مینوشهر و اروند کنار نیز فراهم می شود.

وی با اشاره با درنظر گرفتن دفتری به عنوان دفتر رسانه ستاد اربعین در محل پایانه مرزی شلمچه و دبیرخانه این ستاد، خواستار تبدیل شدن این دفتر به دفتر خبری ثابت صداو سیما شد و اظهار کرد: اگر این اتاق به دفتر خبری صدا و سیما تبدیل شده و تجهیز شود علاوه بر پوشش مناسبت هایی همچون اربعین می توان به ارسال گزارش های مداوم از مرز و نمایش روند صادرات نیز پرداخت.

عزیز الله شهبازی فرماندار ویژه آبادان نیز دراین جلسه الگو پذیری از خرمشهر و انجام امور ظرف مدت زمانی تعیین شده را وعده کرد.

منصور قمر فرماندار ماهشهر نیز در این جلسه فرصت ایجاد شده برای شهرستان های معین را موهبت خواند و با اشاره به اقدامات پیش بینی شده برای انجام در موقعیت ماهشهر، از ستاد اربعین خرمشهر خواست تا کاستی های کار را پیش از تاریخ تعیین شده گوشزد کنند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور امام جمعه آبادان و خبر از پذیرش تامین آب آشامیدنی و امر نظافت در خاک عراق توسط شهرداری آبادان را داد.

وی بر تلاش برای راه اندازی کمیته فرهنگی و بهره گیر از تمام ظرفیت ها در این راستا تاکید کرد.

کمک گرفتن از حسینه های شهرستان خرمشهر برای اسکان اظطراری، تعیین ۷۰ دستگاه اتوبوس برای جابه جایی دورن شهری و افزایش تعداد ظرفیت ناوگان ریلی این شهر و پیشرفت ۷۰ درصدی پایانه مسافری شلمچه و همچنین اعلام نرخ پارکینگ و لیست نهایی افراد برای صدور مجوز گذر تا پایان هفته جاری از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود که در پایان آن تمام اعضای حاضر روند پیش رویی امور را مثبت و امیدوار کننده برآورد کردند.

منبع: مهر
برچسب ها: شلمچه ، ستاد ، عتبات ، بازسازی
نظرات بینندگان