arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

کواچ:والیبال ایران به المپیک صعود می کند/ دستیارانم مثل خاری در چشم منتقدان بودند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اسلابوادان کواچ بعد از مدت‌ها به ایران آمد و در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد. این مربی صرب، در ابتدای نشست گفت: بعد از جام جهانی کنفرانس مطبوعاتی نداشتیم. من مشکل خروج داشتم و فدراسیون با حل این قضیه کمک کرد تا من از ژاپن به صرستان بروم، به همین خاطر به تهران نیامدم. به خاطر نتایج خودم هم راضی نبودم و مسئولیت آن را هم قبول کردم. ولی اگر خاطراتان باشد، سال قبل در لیگ جهانی چهارم شدیم و و تیم ششم قهرمانی جهان و البته قهرمان بازی‌های آسیایی شد. آن زمان کسی درخواست کنفرانس مطبوعاتی نکرد. بد نیست گهگاه ببازیم، تا نشست خبری داشته باشیم. (با خنده) من این جا آمده‌ام پاسخ سوالات شما را بدهم، نه این که عملکردم را توجیه کنم. تیم ملی والیبال ایران تیم بسیار خوبی است و فدراسیون ایران هم پرتلاش است، امیدوارم به سرمنزل مقصود برسیم. به رغم ناکامی جام جهانی، ایمان دارم که ما سهمیه المپیک را می‌گیریم.
در مورد جلسه امروز و نتایج آن توضیح بدهید؟
ما چند جلسه داریم، ‌صبح امروز برای بررسی عوامل ناکامی تیم ملی، جلسه‌ای برگزارکردیم. صادقانه بگویم، به هیچ نتیجه‌ای برای رفتن یا ماندن نرسیدیم. باید باز هم جلسه داشته باشیم و داورزنی نتیجه آن را اعلام می‌کند. من به ادامه همکاری با فدراسیون ایران خوشبینم و درباره نحوه همکاری با فدراسیون صحبت می‌کنیم.

مهمترین دلایل عدم کسب نتیجه و عدم حرف‌شنوی بازیکنان از شما چه چیزی بود؟
از همان اول، من رابطه ویژه‌ای با بازیکنانم داشتم. به جز جام جهانی نتایج قبولی تیمم نشان داد و مسیر تیم مسیر خوبی است. من هم شنیده‌ام که رسانه‌ها نوشته‌اند رابطه بین بازیکنان و کادر فنی خوب نبود و برخوردها نامناسب، می‌توانید از بازیکنان بپرسید که رابطه ما عالی بود، شاید من برخی مواقع مثل معلم برخورد هایی داشته‌ام اما مثل مواقعی که آن ها را نوازش هم می‌کردم بود. ما رابطه خوبی داشتیم، نتیجه ضعیف تیم ملی در جام جهانی به انگیزه ضعیف بازیکنان برمی‌گردد. چرا که تنها دو تیم اول سهمیه المپیک می گرفتند و با مشخص شدن دو تیم اول، انگیزه کافی به آن ها داده نشد یا آن روز روز بازیکنانم نبود.
شاید رابطه شما خیلی صمیمی شده بود که بازیکن‌ها حساب‌ نمی‌بردند؟
می‌شود از زوایای مختلف رابطه من و بازیکنان را بررسی کرد. از روز اول تا قبل از جام جهانی رابطه‌ام نتیجه خوبی داشت. شاید باید سختگیرانه برخورد می‌کردم قبل از جام جهانی. حتی می‌توانید ار بازیکنان بپرسید که آیا از من جواب زشت یا سختگیرانه‌ای شنید‌ه‌اند یا نه، که البته خودم آن را رد می‌کنم. البته برای هر رفتاری خط قرمزی هست. مبادا کیفیت تیم ملی را بد جلوه دهید، چراکه شاید حتی تیم‌های ابر قدرت دنیا یا قهرمان المپیک دوره قبل هم به المپیک نرسند. تیم ملی را فقط به خاطر ناکامی جام جهانی، قضاوت نکنید.
انتقاد اصلی از کادر فنی شما بوده و شما هم قبول کردید که کادر را عوض کنید.
از همان اول رسانه‌ها، مشکل اصلیشان با سوابق دستیارانم بود. در جلسه امروز هم، این مساله بررسی شد. زمانی که تیمی خوب نتیجه می‌گیرد، نواقص آن به چشم نمی‌آید، اما با ناکامی، نواقص بیشتر خودش را نشان می‌دهد. قرار است در صورت ادامه همکاری، نواقص را برطرف کنیم. . اگر قرار باشد در مورد دستیارانم بگویم به زعم برخی کارشناسان، دستیارانم مثل خاری در چشم بعضی کارشناسان بوده‌اند. اول زنده‌یاد حسین معدنی و بعد هم رحمان محمدی راد. منتقدان می‌خواهند به جمع دستیارانم اضافه شوند. از روز اول بین من و فدراسیون هیچ سوتفاهمی نبود، برای ادامه همکاری هم با رفع نواقض کار را ادامه می‌دهیم.

دلیل شروع ضعیف تیم در لیگ جهانی و جام جهانی چیست؟ چه قدر ادامه این قضیه می‌تواند در انتخابی المپیک دردسار سساز شود؟
هیچ کس نمی‌دانست در لیگ جهانی چه تیمی به فینال می‌رسد. اما، قبل از جام جهانی وقتی ما از دیدار تدارکاتی با روسیه برگشتیم، بازیکنان خوشبینانه نگاه می‌کردند و جام جهانی را ساده می‌گرفتند. مثل بازی با آرژانتین که قبلا راحت آن را برده بودند و فکر می‌کردند دوباره آن را می‌برند. همین مساله اجازه نداد به راحتی مسابقات را استارت بزنیم. وقتی مشخص شد، ما نمی توانیم جزو دو تیم اول باشیم، بازیکنان کار را رها کردند. حتی به استرالیا و کانادا هم باختیم و قضیه بغرنج شد. در حالی که، با تیم‌های قدرت‌مندتر بهتر کار می‌کردیم. این قضیه هم از نظر ذهنیست که باید روی آن کار کرد.
به نظر شما، شما بهتر نتیجه گرفتید یا ولاسکو؟
من نمی‌خواهم افراط کنم در معانی کلام. وقتی مربیان اسطوره شوند، مقایسه‌ها شروع می‌شود. من معتقدم در چارچوب کاری‌ام موفق شدم. ما در مقایسه با تیم‌های بزرگ دنیا، خوب بودیم. آن‌هایی که بعد از من به پروجا آمدند این شرایط برایشان اتفاق افتاد. حتی کاستانلی که با لهستان، نایب قهرمان دنیا شد، بعد از من در تیم پروجا با من مقایسه شد و این به معنی ضعف او نیست. مقایسه همیشه بین مربیان جدید و قدیمی هست. ولاسکو والیبال ایران را، یک مرحله بالاتر برد. ما هم می‌خواهیم این مسیر را ادامه دهیم تا متوقف نشود یا به عقب بازنگردد. البته میزان کار ملی‌پوشان هم مهم است. فرگوسن هم در منچستر 20 سال کار کرد، بعد از او مربیان خوبی آمدند شاید نتوانستند نتایج او را تکرار کنند، اما این به معنای آن نیست که مربیان خوبی نبوده‌اند. هرچند که بازیکنان منچستر، همان بازیکنان بودند. بعد از ولاسکو، ما نتایج خوبی با کار زیاد گرفتیم، من از همان روز اول که آمدم. گفتم ولاسکو یکی از بزرگان مربیگری والیبال دنیا است. احساس بزرگی و غرور می کنم که پا جای پای او گذاشته‌ام. با حضور او و ادامه کار ما، ایران در نقشه جغرافیای والیبال دنیا برجسته تر شده است. والیبال ایران در دنیا مطرح شده است. من افتخار می‌کنم که کار ولاسکو را ادامه دادم و اصلا خودم را با او مقایسه نمی‌کنم.
بعد از جام جهانی گفته بودید همین که مربی ایرانی نباشید کارتان در ایران سخت است و خواسته ها برآورده نمی‌شود
در سایت ایوان میلکویچ به اسم «دنیای والیبال» حرف‌های زیادی از طرف مسئولان والیبال ایران آمده بود که جواب مرا می‌خواست. من گفتم فدراسیون ایران، همیشه خواسته‌هایم را برآورده کرده است اصلا علاقه‌ای به آن ندارم که چه کسی این حرف را از قول من زده، اگر ادامه دهم یا نه باز هم می‌گویم فدذراسیون والیبال همه چیز را برای من فراهم کرده بود.
در جام جهانی بین شما و بازیکنان فاصله افتاده بود که نتوانستید انگیزه لازم را به آن ها برگردانید؟
قبلا هم گفته‌ام ما روابطی در چارچوب داشته‌ایم. اولین نفری بودم که خوشبین بود به صعود تیم ملی به المپیک. شاید، روز روز بد ما بود که نتایج خوبی نگرفتیم. بهترین شواهد؛ همان بازیکنان هستند. نمی دانم شاید برخی‌ می‌بازند لبخند می‌زنند، اما من اینطور نیستم. من دست‌هایم را برای تسلیم بالا نمی‌برم. با رفع نواقص ئر انتخابی المپیک حاضر می‌شویم.
اگر قرار باشد بمانید، چه تغییراتی در تیم به وجود می‌آورید؟
امروز جلسه اول ما بود، فردا هم جلسه داریم. حتی نیاز باشد جلسات دیگری هم برگزار می کنیم، جلسه امروز ما 3 ساعت و نیم طول کشید. می‌خواهم همیشه شایسته‌ها را به تیم ملی دعوت کنم. کادر فنی را تقویت می‌کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو کارمان را انجام دهیم. چه من بمانم یا نمانم، تیم ملی والیبال ایران، آن قدر قدرتمند هست که به المپیک صعود کند. من در این یک سال و نیم اخیر بازیکنان جدیدی را به تیم اضافه کردم، اما واقعا جایگزین پیدا کردن برای ستاره‌ها خیلی سخت است.
شما خوشبینی مفرط داشتید که تیم به المپیک صعود می‌کند، شاید همین به تیم ضربه زد.
شاید من خیلی با انگیزه بوده‌ام، خوشبینی لازم را داشتم. اما خیالبافی نمی‌کردم. چرا که وقتی تیم من با روسیه و هلند قبل از جام جهانی بازی کرد، برای من مسجل شد که با آن شیوه نتیجه می‌گیریم. شاید باید می‌پرسیدید چرا به جای اروپا در ژاپن اردو نزدید. این مساله یکی از موارد مطرح شده در جلسه امروز بود. مساله سر این بود که کدام تصمیم را چه جایی باید بگیریم که صحیح از آب درآید. امامن معتقدم عقلا از اشتتباهاتشان درس می‌گیرند.
برخی معتقدند با بردن معنوی‌نژاد به جام جهانی به تیم جوانان ضربه زدید.
من همیشه با آغوش باز از انتقادات استقبال می‌کنم. همه اقدامات را برای نتیجه خوب، در جام جهانی انجام دادیم. در لیگ جهانی، ایتالیا بازیکن 18 ساله‌ای را به تیمش اضافه کرد و نتیجه خوبی هم گرفت. جواد یک جوان استثنایی است، اما متاسفانه هنگام بیرون آمدن از تخت، عضلات کمرش اسپاسم پیدا کرد و اجاه نداد در جام جهانی برای ما بازی کند. اگر بینی او قبل از بازی‌ها لیگ جهانی در تهران نمی‌شکست، بازی بیشتری به او می‌رسید. شاید نتایج خوب نبود. اما سعی کردم، بازیکنی را به تیم اضافه کنم که به او ایمان داشتم کمک حال تیم ملی می‌شود. شاید اگر اوبه تیم جوانان ه می‌رفت نمی‌تواستبه آن‌ها کمک کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان