arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

تعیین تکلیف نرخ سود بانکی؛ امروز/ نرخ سود چند درصد کاهش می‌یابد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گزارش منابع مطلع خبری از جلسه فوق العاده عصر امروز سه شنبه شورای پول و اعتبار و تعیین تکلیف کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی در این جلسه حکایت دارد.

 جلسه فوق العاده شورای پول و اعتبار ساعت ۱۷ امروز سه شنبه در بانک مرکزی با حضور اعضا برگزار می شود، این در حالی است که هفته گذشته بخش اول بسته تسریع رونق اقتصادی در جلسه این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در جلسه امروز هم بخش دیگری از این سیاست‌ها مورد بررسی و تصویب قرار خواهد گرفت.

یک عضو شورای پول و اعتبار از احتمال ادامه بررسی نرخ سود بانکی در جلسه امروز این شورا خبرداد و گفت: در این جلسه به احتمال زیاد این موضوع نهایی می شود و یک تصمیم گیری برای کاهش نرخ سود بانکی حاصل خواهد شد.  

در همین حال، اعضای دولتی شورای پول و اعتبار از جمله وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، رئیس سازمان مدیریت و حتی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس شورای پول و اعتبار بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم متفق القول هستند.

در هفته های اخیر حسن روحانی رئیس جمهور هم بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم تاکید کرده است، همچنین ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی گفته است: سیاست بانک مرکزی این است که با ورود به بازار بین بانکی تعادل لازم را در این بخش ایجاد و نرخ را به سمت دامنه قابل قبول نزدیک تورم هدایت کند و این کار به مرور انجام خواهد شد.

آخرین نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی (دوازده ماهه منتهی به شهریورماه ۹۴) ۱۵.۱ درصد و نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۰ درصد است، بنابراین با توجه به خواسته چهار عضو اصلی شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم و لحاظ کردن کارمزد ۲ تا ۳ درصدی برای بانک‌ها، پیش بینی می شود نرخ سود بانکی تا حدود ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش یابد.

 

البته مرکز آمار ایران نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۹۴ را ۱۳.۳ درصد اعلام کرده، این در حالی است که نرخ تورم سالیانه شهریور ۱۳.۶ درصد اعلام شده بود.  

منبع: مهر
برچسب ها: اعتبار ، بانک مرکزی ، نرخ ، سود
نظرات بینندگان