arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۸۷۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۱۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

استقبال دبیرکل جدید اکو از پیشنهادات ابتکار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیرکل جدید سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دیدار و در زمینه مسائل مربوط به محیط زیست و گسترش همکاری های دوجانبه گفتگو کرد.

 ابتکار در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت گسترش همکاری ها میان سازمان های حفاظت محیط زیست و همکاری های اقتصادی (اکو)، گفت: گستش همکاری ها منجر به هماهنگی بیشتر و بهتر میان ۱۰ کشور عضو اکو به منظور ارتقاء و بهبود همکاری های زیست محیطی می شود.

معاون رئیس جمهور با یادآوری دو اتفاق مهم زیست محیطی در سال جدید، اظهار داشت: چندی پیش همزمان با نردیک شدن به پایان سال ۲۰۱۵، اهداف توسعه پایدار به منظور جایگزینی اهداف هزاره جهانی در ۱۷ بند و با حضور سران بیش از ۱۴۰ کشور دنیا در مقر سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: موضوع مهم دیگر در سال پیش رو، برگزاری نشست کاپ ۲۱ (تغییرات آب و هوایی) در فرانسه به منظور دستیابی به پروتکل جدید تعهدات کشورها در زمینه مقابله با پدیده گرمایش زمین و تغییرات اقلیم، همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه ای است.

وی با تاکید بر اهمیت تصمیمات و نتایج نشست کاپ ۲۱ (تغییرات آب و هوایی) برای کشورهای منطقه، تصریح کرد: در شرایط کنونی، کشورهای منطقه با بحران های متعدد محیط زیستی روبه رو هستند که گسترش پدیده گرد و غبار یکی از مهم ترین آن هاست و ایران نیز به شدت از این پدیده متاثر است.

ابتکار ضمن اشاره به موضوعات مختلف و مشترک برای تقویت همکاری های زیست محیطی میان کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی (اکو)، گفت: دبیرخانه اکو به عنوان هماهنگ کننده میان کشورها می تواند نقش بسیار مهم و موثری در رفع بحران های زیست محیطی منطقه داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با یادآوری اهمیت بحث توسعه پایدار در حفظ محیط زیست، بر ضرورت هماهنگی کشورهای منطقه در رسیدن به توسعه پایدار تاکید کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای هم به اهمیت موسسه علوم و فن آوری های اکو داشت و افزود: این موسسه برنامه های بسیار منسجم و مناسبی به منظور آموزش و ظرفیت سازی در حوزه های مختلف زیست محیطی برای کشورهای عضو اکو دارد و از این رو می تواند نقش به سزایی در ارتقاء ظرفیت های علمی و آگاهی های زیست محیطی کارشناسان کشورهای عضو داشته باشد.

وی تاکید کرد: دولت ج.ا.ایران توجه ویژه ای به حمایت و پشتیبانی از این موسسه به عنوان یکی از زیرمجموعه های مهم اکو دارد.

استقبال دبیرکل جدید اکو از گسترش همکاری های زیست محیطی کشورهای عضو

خلیل ابراهیم آکچا دبیرکل جدید سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) ضمن استقبال از پیشنهادهای رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ج.ا.ایران، گفت: اکو بیشتر بر مسائل اقتصادی، انرژی و صنعت تمرکز دارد و از این رو می توان به توسعه پایدار به عنوان پیوند دهنده این مباحث با موضوع محیط زیست و توازن بخشی میان رشد اقتصادی و حفظ محیط زیست نگاه کرد.

دبیرکل جدید سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) با تاکید بر پیچیدگی مسائل محیط زیست، افزود: با توجه به شرایط کشورهای منطقه در حیطه های مختلف همچون اقتصاد و محیط زیست، به نظر می رسد دستیابی این کشورها به ۱۷ بند اهداف هزاره جهانی نیاز به زمان بیشتری دارد.

وی ضمن یادآوری برخی تفاوت های اقتصادی و محیط زیستی کشورهای عضو اکو، اظهار کرد: به نظر می رسد در بحث تغییرات آب و هوایی بتوان اقدامات هماهنگی در بحث هایی همچون گسترش جنگل ها و حفظ آن ها، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، کنترل آلودگی های آب، خاک و هوا که همگی به نوعی با موضوع تغییرات اقلیم مرتبط هستند، انجام داد.

آکچا ادامه داد: برای این منظور باید ابتدا شناخت دقیقی از چالش های محیط زیستی کشورهای عضو به دست آورد.

برنامه ریزی موسسه علوم و فن آوری های اکو برای گسترش همکاری های اعضاء در زمینه تغییرات آب و هوایی

علی اصغر محمدی فاضل مدیر موسسه علوم و فن آوری های اکو نیز ضمن بیان برخی برنامه های این موسسه، گفت: پروژه های مختلفی با هدف ظرفیت سازی برای کشورهای عضو اکو حول موضوع محیط زیست برنامه ریزی شده است که از آن جمله می توان به پروژه هایی در زمینه تغییرات آب و هوا و مباحث انطباق و سازگاری با این تغییرات اشاره کرد.

وی تاکید کرد: پروژه زمینه تغییرات آب و هوایی برای کشورهای عضو اکو بلافاصله پس از کاپ ۲۱ آغاز خواهد شد و امیدواریم در سال ۲۰۱۶ نیز با همکاری تمامی کشورهای عضو اجرایی شود.

مدیر موسسه علوم و فن آوری های اکو ادامه داد: ج.ا.ایران ۱۰۰ هزار دلار و دبیرخانه اکو ۵۰ هزار دلار اعتبار به این پروژه اختصاص داده اند.

گفتنی است، در این دیدار توافق شد دبیرکل جدید سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) هماهنگی ها و مذاکرات لازم برای برگزاری نشست مشترکی میان وزاری محیط زیست کشورهای عضو اکو به ریاست معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور ایران را همزمان با اجلاس کاپ ۲۱ به منظور هماهنگی بیشتر اعضاء در زمینه برنامه های مرتبط با تغییرات آب و هوایی و چالش های محیط زیستی منطقه انجام دهد.

لازم به ذکر است، این نشست به صورت مستقل از ششمین نشست وزاری محیط زیست کشورهای عضو اکو که مقدمات برگزاری آن در حال انجام است با تاکید بر بحث تغییرات آب و هوایی برگزار خواهد شد.

منبع: مهر
نظرات بینندگان