arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴

تمهید‌شورای‌امنیت‌ملی‌آمریکا برای‌نظارت بر برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از وزارت خارجه آمریکا اکنون شورای امنیت ملی این کشور نیز دفتر جدیدی را برای نظارت بر روند اجرایی شدن «برجام» تاسیس کرد.

 به نقل از المانیتور، مقام‌های آمریکایی از تاسیس دفتر جدیدی در شورای امنیت ملی این کشور به منظور نظارت بر اجرای «برجام»، خبر دادند.

شورای امنیت ملی آمریکا «پول ایروین» یکی از مذاکره کنندگان اسبق هسته‌ای را به عنوان مدیر دفتر رسیدگی به اجرای برجام، معرفی کرد.

دفتر جدید شورای امنیت ملی آمریکا وظیفه انتقال و ارائه دستورهای کاخ سفید را در اجرایی کردن برجام بر عهده خواهد داشت.

دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا پیش‌تر برخی از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران را برای نظارت بر اجرای «برجام» تعیین کرده بود.

کاخ سفید از افرادی چون «جیمز تیمبی» مشاور ارشد وزارت خارجه در امور کنترل تسلیحاتی و «کریستوفر بک‌می‌یر» هماهنگ‌کننده ارشد وزارت خارجه در امور تحریم‌های ایران که همراه با «ایروین» از اعضای کلیدی تیم آمریکا با تجارب دست‌اول در زمینه مذاکره با ایرانی‌ها برخوردار بودند، در راستای اجرایی شدن برجام استفاده می‌کند.

توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، 90 روز بعد از تصویب قطعنامه شورای امنیت ملی تأییدکننده «برجام»، وارد مرحله «روز تصویب» شد.

ایران در این مرحله بایستی اقدامات مورد توافق، شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها در نطنز، کاهش ذخائر اورانیوم به 300 کیلوگرم و برداشتن قلب رآکتور اراک را انجام دهد.

توافق هسته‌ای ایران و 1+5 پس از تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی انجام این اقدامات، رسماً وارد مرحله بعدی، یعنی «روز اجرا» خواهد شد
منبع: ایلنا
نظرات بینندگان