arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴

افزایش قیمت بیش از 150 قلم دارو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این‌که تغییر قیمت برخی اقلام دارویی زیان‌ده و سربه‌سر در کمیسیون‌های مربوطه وزارت بهداشت در حال انجام است، اعلام کرد: در نیمه دوم امسال، تاکنون قیمت بیش از 150 قلم دارو افزایش یافته است.
 
محمود نجفی‌عرب با بیان این‌که در شش ماهه نخست امسال هیچ‌گونه افزایش قیمتی در حوزه دارو نداشتیم، اظهار کرد: البته تولید‌کنندگان به این موضوع اعتراض دارند، چراکه همه تغییر قیمت‌ها از جمله افزایش دستمزد، خرید مواد اولیه و سایر هزینه‌ها در همان ابتدای سال اتفاق می‌افتد.
 
وی افزود: به هرحال وزارت بهداشت در نیمه نخست سال اجازه افزایش قیمت را نداد و در حال حاضر تغییر قیمت برخی از داروهای زیان‌ده یا داروهایی که هزینه و قیمت فروش آنها سربه‌سر است در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است.
 
به گفته رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی تاکنون حدود 150 تا 200 قلم دارو افزایش قیمت داشته‌اند که البته میزان این افزایش قیمت زیاد نیست و حدود 15 تا 20 درصد بوده است.
 
احتمال تولید برخی داروهای خاص در کشور و ورود تولید‌کنندگان بزرگ خارجی
 
نجفی‌عرب همچنین درباره‌ احتمال تولید برخی داروهای خاص در کشور و ورود تولید‌کنندگان بزرگ خارجی به این حوزه با لغو تحریم‌ها ادامه داد: هنوز صحبت جدی در این زمینه با کمپانی‌های بزرگ تولید‌کننده دارو انجام نشده است اما این موضوع در سندیکا به صورت علمی مورد بررسی است که بتوانیم بهترین گاید لاین‌ها را که به نفع صنعت داروسازی کشور باشد تعریف کنیم.
 
وی افزود: به‌طور طبیعی بهترین راهکار این است که به گونه‌ای رفتار کنیم که بیش از 120 کارخانه تولید‌کننده دارو در کشور با لغو تحریم‌ها تحت تاثیر واردات دچار آسیب نشود.
 
رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با بیان این‌که به دنبال این هستیم که کارخانجات مشهور دنیا را با تولید‌کنندگان داخلی ارتباط دهیم، گفت: براین اساس می‌توان در قالب پروژه‌های مشترک یا تولید داروهای تحت لیسانس این ارتباط را به خوبی برقرار کرد و از این موضوع در جهت کم‌کردن واردات داروهای انسانی که ارزبری بیشتری نسبت به تولیدات دارویی دارد، حرکت کرد تا تراز تجاری بخش دارویی مثبت شود.
 
نجفی‌عرب با تاکید بر این‌که باید با دیدگاه توسعه صادرات به این موضوع نگاه شود، ادامه داد: در حال حاضر در خطوط تولید حدود 60 تا 70 درصد ظرفیت مازاد داریم که می‌توانیم از این ظرفیت برای توسعه صادرات استفاده کنیم، چرا که در کنار ما کشورهایی قرار دارند که از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در حد ما نیستند و ما می‌توانیم بازار‌های منطقه را در اختیار بگیریم.
 
وی با بیان این‌که کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز علاقه‌مندند در حوزه دارو با ایران همکاری کنند، اظهار کرد: قبل از انقلاب نیز 17 کارخانه اروپایی و آمریکایی تولید دارو در کشور فعال بودند که پس از انقلاب سهام این شرکت‌ها را خریدیم.
 
رییس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: این کشورها به بازار‌های ما نگاه مثبتی دارند و با توجه به این‌که ما در حوزه تکنولوژی خلأ جدی داریم و در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار دارو در سال به کشور وارد می‌کنیم، جزو اهداف ماست که بتوانیم برخی از داروها را که صرفه اقتصادی دارند با کمک کارخانجات دنیا در کشور تولید کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان