arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۰۹ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴

واردات غیرقانونی هندوانه، انگور و کشمش از گمرک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
درحالی که وزارت جهاد کشاورزی تنها مجوز واردات 4 نوع میوه گرمسیری را به کشور داده است، در 6 ماه ابتدایی سال جاری میوه‌های دیگری مانند انگور تازه و کشمش، هندوانه، گلابی هندی و ... به صورت قانونی و از طریق گمرک به کشور آمده است.

 در 6 ماه ابتدایی سال جاری هندوانه، گلابی هندی، پاپایا، انگور و کشمش، موز، آناناس میوه‌های هستند که به مسیر قانونی گمرک به کشور آمده اند این درحالی است که وزات جهاد کشاورزی تنها برای واردات 4 محصول گرمسیری موز، انبه، نارگیل و آناناس که یا در کشور تولد نمی‌شود یا تولید آنها کم است اجازه واردات داده و برای آنها ثبت سفارش می‌کند.

بر اساس آمار گمرک در میان داده های گمرکی تعرفه های واردات میوه های دیده می شود که ورود برخی از آنها حتی عجیب است به طوری که در میان میوه های که به صورت قانونی به کشور وارد شده است، شاهد ورود هندوانه و انگور هستیم که میزان تولید آنها درسال جاری به حدی زیاد است که به قول معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اشک باغدارن را در آورده است.

همچنین به غیر از انگور و هندوانه، محصولاتی نظیر پاپایا،گلابی هندی و کشمش نیز خارج از چهارچوب میوه های مجاز وارد کشور شده است که دراین زمینه مسولان سازمان توسعه تجارت  و وزارت صنعت باید پاسخگو باشد که این محصولات برچه اساسی به کشور آمده اند.

بنا بر داده های رسمی گمرکی میزان واردات موز 295 هزار و 479 تن به ارزش 661 میلیارد تومان، آناناس  4 هزار و 938 تن به ارزش 14 میلیارد تومان، گلابی هندی 12 هزار و 101 تن به ارزش 23 میلیارد تومان است.

همچنین میزان ورادات انگور خشک کرده(کشمش)  10 تن به ارزش 128 میلیون تن، هندوانه 110 تن به ارزش 72 میلیون تومان، انگور تازه 9 تن به ارزش 22 میلیون تومان، پاپایا یک تن  و سایر میوه ها 112 تن به ارزش 600 میلیون تومان است.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان