arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

ورود دلار به کانال 3500/رشد محدود سکه

روندی که انتظار می‌رفت روز شنبه شکل بگیرد، روز یکشنبه بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد تا قیمت دلار با 20 تومان افزایش به عدد 3510 تومان برسد، رقمی که بالاترین بهای این ارز در 10 ماه گذشته بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روندی که انتظار می‌رفت روز شنبه شکل بگیرد، روز یکشنبه بازار ارز را تحت‌تاثیر قرار داد تا قیمت دلار با 20 تومان افزایش به عدد 3510 تومان برسد، رقمی که بالاترین بهای این ارز در 10 ماه گذشته بود. دلیل این رشد کانالی، ورود معامله‌گران طلا به بازار ارز با هدف ممانعت از افت قیمت سکه بود. سکه‌های بهار آزادی که روزهای پنج‌شنبه و شنبه تحت‌تاثیر سقوط بهای جهانی طلا قرار گرفته بودند، بعدازظهر شنبه و روز یکشنبه تحت حمایت افزایش ارزش دلار قرار داشتند.

دومین روز هفته، روز تغییر کانال قیمت دلار بود. شاخص بازار ارز روز یکشنبه تحت‌تاثیر دو عامل عمده با 20تومان افزایش به قیمت 3510تومان رسید که بیشترین قیمت در 10 ماه گذشته بود.
 
 دو دلیل عمده رشد دلار،‌ خرید این ارز توسط معامله‌گران سکه و آربیتراژ ارزی تحت‌تاثیر قیمت‌های سلیمانیه عراق بود. با اینکه دلار غیررسمی در پایان روز شنبه با قیمت 3490 تومان در بازار معامله می‌شد، صبح یکشنبه با ورود معامله‌گران «غیربومی» این بازار،‌ قیمت تا 3510 تومان افزایش یافت. به علاوه، عامل تقاضا نیز در این سیر صعودی تاثیرگذار بود و دلار از این ناحیه نیز تقویت می‌شد. در این میان سکه نیز با رشد قیمت دلار به قیمت 938 هزارتومان رسید.
 
روز یکشنبه برای نخستین بار در سال 94 قیمت دلار به بیش از 3500 تومان افزایش یافت. این موضوع در ادامه روند صعودی قیمت ارز در بازار آزاد روی داد. برخی پیشتر انتظار داشتند رویدادهای پر اهمیت سیاسی نظیر تصویب برجام در کشورهای آمریکا و ایران،‌ بر این روند صعودی خدشه وارد کند، انتظاری که برآورده نشده است. بنا به آنچه تحلیلگران این بازار اظهار می‌کنند، عامل افزایش تقاضا در تداوم روند صعودی اخیر نقش موثری ایفا می‌کند. به‌طور خاص روز یکشنبه نیز افزایش تقاضا در بازارهای خارج از کشور، به‌خصوص در سلیمانیه عراق، باعث شد ارز بتواند از کانال 3400 تومانی فرار کند.
 
روند روز رکورد
 
روز یکشنبه در ساعت‌های ابتدایی کار بازار، این عامل خارجی توانست فشار تقاضا را به صورت غالب بر بازار تحمیل کرده و قیمت را تا 3510 تومان افزایش دهد. علاوه‌بر این عامل خارجی، نقش معامله‌گران بازارهای موازی با ارز نیز در روز یکشنبه پررنگ بود. با توجه به اینکه طلای جهانی در انتهای هفته گذشته کاهش قیمت محسوسی را تجربه کرد، انتظار می‌رفت روز شنبه معامله‌گران بازار سکه با ورود به بازار ارز و بازارسازی، سعی در افزایش قیمت کرده و مانع از افت ارزش دارایی خود، یعنی سکه و طلا شوند. با وجود این، تا اواسط روز شنبه تحرک خاصی از این معامله‌گران مشاهده نشد و دلار زیر مرز مقاومتی 3500 تومان باقی ماند.
 
اما در ادامه روز و در اواخر ساعات کاری روز شنبه، به‌تدریج این معامله‌گران وارد بازار شدند و به اصطلاح خود «بازار را نگاه داشتند».
 بنا به آنچه خود این معامله‌گران ابراز می‌کنند و مشاهدات میدانی نیز تایید می‌کند، علت عدم ورود معامله‌گران در ابتدای روز شنبه مطابق آنچه انتظار می‌رفت، «تسویه معاملات آتی روزهای پایانی هفته قبل» بود. در واقع، با توجه به اینکه معاملات آتی و به‌خصوص مربوط به روز شنبه در بازار طلا و سکه با قیمت‌های هفته پیش رقم می‌خورد، این معامله‌گران راغب به تغییرات قابل ملاحظه قیمت که ضمن آن احتمال ضرر کردن ایشان می‌رود، نیستند. در نتیجه،‌ مشاهده شد که ورود قابل پیش‌بینی خود را در اثر کاهش قیمت اونس طلا به بعد از تسویه کردن معاملات آتی هفته پیش، یعنی بعدازظهر روز شنبه،‌ موکول کردند. دامنه این مداخله در بازار، به روز یکشنبه نیز کشیده شد و در نتیجه افزایش قیمت محسوسی در این روز رخ داد.
 
البته روز یکشنبه عوامل کاهشی نیز در بازار ارز وجود داشت. یک عامل تاثیرگذار، ورود بازارسازهای عمده از اواسط روز یکشنبه بود که قصد کنترل و مدیریت بازار را داشتند و در این کار نیز تا اندازه‌ای موفق شدند. به نظر می‌آید با توجه به ورود دلار به کانال حساسیت برانگیز 3500 تومان، این عامل مداخله‌گر که نقش بسزا و منحصر به فردی در تنظیم بازار دارد، در روزهای آتی حتی حضور پررنگ‌تری از گذشته داشته باشد. علاوه بر این، عامل دوم دیگری نقش بازی کرد که آن عدم کشش بازار در قیمت‌های تازه کشف شده بود. به نظر می‌رسد تا زمانی که قیمت در کانال 3500 تومان تثبیت نشود، معامله‌گران بازار در معاملات خود محتاطانه عمل کرده و دست به خریدهای عمده نزنند. همچنین، این معامله‌گران همچون همیشه نیم‌نگاهی به بازارهای موازی به‌خصوص طلا نیز دارند و در صورتی که چشم‌انداز این بازارها روشن نباشد، در معاملات خود بی‌گدار به آب نخواهند زد.
 
رشد محدود سکه
 
باوجود رکوردشکنی دلار در روز یکشنبه، سکه در سایه کاهشی که قیمت جهانی طلا در اواخر هفته پیش تجربه کرد نتوانست افزایش قیمت محسوسی داشته باشد. در بازار سکه دسته‌ای از معامله‌گران بر این باورند که امکان کاهش‌های بیشتر در قیمت اونس وجود دارد. در مقابل دسته دیگری هستند که امکان بازگشت اونس را به مدار صعودی بالا تلقی می‌کنند.
 
در نتیجه چنین تحلیل‌های متفاوتی که سایه کاهش قیمت در آن پررنگ تر است، معامله‌گران تنها توانستند به مدد افزایش قیمت دلار از سقوط بیشتر قیمت سکه و طلا جلوگیری کرده و مانع از ورود آن به کانال 920 هزار تومانی شوند. روز یکشنبه سکه با وجود افزایش 20 تومانی قیمت دلار، تنها 3هزار تومان افزایش را تجربه کرد.

دنیای اقتصاد
نظرات بینندگان