arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۳۹۵۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۱ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

14 توصیه کنسولی به زائرین اربعین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزارت امور خارجه کشورمان در آستانه فرا رسیدن اربعین حسینی (ع) و سفر جمعی از هموطنان به عتبات عالیات، 14 توصیه کنسولی به این زائرین ارائه کرد.

 این توصیه‌ها به شرح زیر هستند:

1- هموطنان عزیز صرفاً با داشتن گذرنامه معتبر و از طریق مرزهای قانونی نسبت به خروج از کشور و بازگشت به کشور اقدام نمایند.

2- توصیه می گردد هرچه زودتر نسبت به اخذ روادید ورود به کشور عراق از سفارت یا سرکنسولگری‏‌های آن کشور اقدام نموده و از موکول کردن این امر به روزهای پایانی (نزدیک به اربعین) و همچنین حرکت به سمت مرزها قبل از اخذ روادید، خودداری کنند.

3- هرگونه تغییر و تحولی در خصوص امکان ارائه تسهیلات اخذ روادید در استان‏‌های مختلف و نقاط مرزی صرفاً توسط وزارت امور خارجه و یا سازمان حج و زیارت به اطلاع عموم خواهد رسید و زائرین محترم بدون کسب اطمینان و بر اساس شایعات و اظهارات افراد غیرمسئول در این خصوص برنامه‏ ریزی نکنند.

4- کلیه مقررات خروج از کشور ناظر بر ایام اربعین نیز خواهد بود. بنابراین افراد ممنوع ‏الخروج، سربازان و مشمولین وظیفه، زندانیان و محکومین، اجازه خروج از کشور را نداشته و خروج کارکنان دستگاه‏‌های خاص منوط به طی مراحل قانونی خود می باشد.

5- نسبت به برنامه ‏ریزی سفر به‌صورت کاروانی و یا گروهی اقدام کرده و در طول سفر ارتباط با همراهان خود را حفظ نمایند. از شروع یا ادامه سفر به‌صورت انفرادی (به ‏ویژه از مرزهای زمینی) خودداری کنند.

6- به منظور حفاظت از مدارک خود و پیشگیری از مفقود شدن آنها، در ورود به عراق از همراه داشتن مدارک غیرضروری اعم از شناسنامه، کارت ملی، دفترچه بیمه، کارت‏های اداری، کارت‏های بانکی، پایان خدمت، گواهینامه رانندگی و ... خودداری کنند. (قابل ذکر است این‏گونه مدارک در داخل کشور عراق کاربردی ندارند.)

7- یک نسخه کپی از گذرنامه، شناسنامه و کارت ملی خود را در مکانی مجزا از گذرنامه همراه داشته باشند تا در صورت مفقود شدن گذرنامه، امکان تسهیل و تسریع در مساعدت‌‏های قانونی وجود داشته باشد.

8- با توجه به عدم امکان استفاده از کارت‏‌های بانکی کشور در داخل عراق، مبالغ کافی (با احتساب امکان طولانی شدن مدت سفر و مشکلات پیش بینی نشده) همراه داشته باشند و قبلاً نسبت به نرخ تبدیل ارز ایرانی به عراقی اطلاع حاصل نمایند. پول ایرانی نیز در داخل عراق قابل استفاده است.

9- حتماً پس از ورود به مرز عراق، از درج مهر ورود به آن کشور در گذرنامه خود اطمینان حاصل نمایند.

10- در صورت مفقود شدن گذرنامه، به یکی از کنسولگری‏‌های کشورمان در عراق (کربلا، نجف، بصره، بغداد،...) مراجعه نمایند.

11- کنسولگری‏‌های کشورمان که تمام ظرفیت و توان خود را در جهت خدمات‏ رسانی به هموطنان زائر به ‏کارگیری خواهند کرد، با توجه به محدودیت امکانات، از ارائه خدماتی نظیر تأمین محل اسکان و یا پرداخت هزینه‏ های مالی معذور می باشند.

12- توصیه‏‌های بهداشتی و امنیتی مراجع مسئول را مورد توجه جدی قرارداده و بطور دقیق اجرا نمایند و درصورت نیاز به خدمات درمانی، به مراکز جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنند.

13- هرگونه اطلاعات درخصوص مقررات و توصیه‏ های اجرایی، انتظامی، بهداشتی و امنیتی را صرفاً از مراجع ذی‏صلاح و رسمی دریافت نموده و از توجه به اطلاعات و اخبار نامعتبر و شایعاتی که ممکن است برای ایجاد تشویش و اختلال در مراسم پخش گردد خودداری نموده و از نقل و انتشار آنها نیز ممانعت فرمایند.

14- با آرزوی توفیق و قبولی زیارات برای هموطنان گرامی، امیدواریم با احترام به قوانین و مقررات دولت عراق و آداب و رسوم مردم آن کشور، تصویر مثبت و الگوی شایسته‏‌ای از اخلاق اسلامی و فرهنگ ایرانی به مردم و دولت آن کشور ارائه نمایند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان