arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۴

تاجران ایرانی چطور ممنوعیت‌های عراق را دور می‌زنند؟

رضا نوزانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در این زمینه اظهار کرد: متاسفانه عراق سیاست ثابتی را در بحث صادرات محصولات کشاورزی پیش‌ نمی‌برد. ناگهان تصمیم می‌گیرد که صادرات محصولی خاص را به کشور خود آزاد کند و ناگهان تصمیم می‌گیرد که صادرات محصولی دیگر را ممنوع کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی گفت: عراق رویه واحدی را در واردات محصولات کشاورزی در پیش نگرفته است و گاهی به طور ناگهانی ورود برخی محصولات کشاورزی ایرانی به کشور خود را ممنوع می‌کند.

تاجران ایرانی چطور ممنوعیت‌های عراق را دور می‌زنند؟هندوانه‌ای که امسال بیش از نیاز بازار تولید شده بود به حدی که در مواقعی برای برخی تولیدکنندگان بار زدن و آوردن آن به میوه‌فروشی‌ها به قیمت تمام شده آن نمی‌ارزید، برای نجات از وضعیت ناامیدکننده خود، راه عراق را در پیش گرفته بود. 

البته بخت در این مورد نیز با هندوانه ایرانی یار نبود و در میانه راه عراقی‌ها تصمیم گرفتند بنا بر دلایل نامعلومی ورود هندوانه ایرانی را به کشور خود ممنوع کنند.

البته این اولین باری نیست که عراقی‌ها تصمیم می‌گیرند ناگهان واردات برخی محصولات کشاورزی را به کشور خود ممنوع کنند، هفته گذشته نیز بعد از مدتی انجام صادرات سیب درختی ایرانی به این کشور، ناگهان دولت عراق تصمیم گرفت که ورود سیب درختی از ایران به این کشور را ممنوع کند.

رضا نوزانی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در این زمینه اظهار کرد: متاسفانه عراق سیاست ثابتی را در بحث صادرات محصولات کشاورزی پیش‌ نمی‌برد. ناگهان تصمیم می‌گیرد که صادرات محصولی خاص را به کشور خود آزاد کند و ناگهان تصمیم می‌گیرد که صادرات محصولی دیگر را ممنوع کند. 

او افزود: این موضوع یک روز درباره هندوانه اتفاق می‌افتد، یک روز نوبت به سیب درختی می‌رسد و.... و برای اینکار خود نیز دلایل منطقی ندارد. پیش گرفتن چنین رویه‌ای مشکلاتی را برای صادرات ما ایجاد می‌کند و ما نیاز به اصلاح شرایط داریم.

وی ادامه داد: اکنون صادرکنندگان برخی محصولات، مجبورند راه را دور بزنند و از کویت محصولات خود را وارد عراق کنند. چینین وضعیتی اصولی و منطقی نیست و ما نیاز داریم که در روابطمان با عراق به یک دیپلماسی روشن، شفاف و اصولی دست یابیم.

نورانی در ادامه گفت: باید برای صادرات محصول به عراق طوری برنامه‌ریزی کنیم که توافق‌نامه و تفاهم‌نامه داشته باشیم که طرف عراقی نتواند در میانه راه برنامه را تغییر دهد.

 او ادامه داد: به طور کلی باید وزارت جهادکشاورزی طوری برنامه‌ریزی کند که برای تولید محصولات کشاورزی نیز ساماندهی لازم صورت گیرد. اکنون کشاورزان ما یک سال است که در برخی محصولات با مازاد مواجه می‌شوند و سال دیگر با کمبود محصول مواجه می‌شوند. باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد تا مشخص شود باید چه محصولی به چه میزان تولید شده و به چه میزان صادر شود. 

نورانی بیان کرد: بحث تولید و صادرات محصولات کشاورزی بسیار مهم است. امسال بسیاری از تولیدکنندگان ما از جمله هندوانه‌کاران، سیب‌زمینی‌کاران و همچنین گوچه‌فرنگی‌کاران به دلیل اینکه بیش از اندازه محصول تولید کرده بودند متضرر شدند. این موضوع به تولید محصولات کشاورزی آسیب وارد می‌کند. همچنین در نظر بگیرید که صادرات محصولات کشاورزی در ایجاد اشتغال و ارزآورزی به کشور اهمیت زیادی دارد. در نتیجه ساماندهی تولید و صادرات باید در دستور کار قرار گیرد که ما شاهد خسران کشاورزان و تولیدکنندگان در کشور نباشیم.


منبع: اقتصادنیوز

برچسب ها: ممنوعیت ، بودجه ، جهاد ، تجارت
نظرات بینندگان