arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۷ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴

جزئیات طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۶ استان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر نیرو از انجام مطالعات طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به ۱۶ استان کشور خبر داد.

حمید چیت‌چیان امروز در دومین کنفرانس منطقه‌ای و یازدهمین کنفرانس تونل ایران گفت: امروزه تونل به یکی از نمادها و عناصر اصلی توسعه زیرساخت‌های جوامع بشری تبدیل شده و ما شاهد کاربردهای تونل در نقاطی از زیرزمین هستیم؛ به‌نظر می‌رسد در آینده کاربردهای جدیدی نیز برای آن تعریف خواهد شد.

وی ادامه داد: احداث تونل کاهش هزینه‌ها را در پی دارد، خدمات بهتری به مردم ارائه شده و به اقتصاد کشور کمک خواهد شد.

چیت‌چیان با بیان اینکه پیش از این کاربرد تونل عمدتاً در معادن و صنعت حمل و نقل جاده‌ای نقش داشت، ولی امروزه در بخش‌های مختلف اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: تونل‌ها برای انتقال آب، شبکه‌های فاضلاب، مترو، فضاهای زیرزمینی مورد نیاز برای تولید برق، نیروگاه‌های برق‌آبی، انتقال برق، دفاع غیرعامل، ذخیره‌سازی نفت و گاز کاربرد دارد و این نشان از اهمیت این صنعت در جهان دارد.

وی با تاکید بر اهمیت تونل در بخش آب، گفت: به دلیل اینکه ما با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم و در برخی نقاط که فعالیت‌های اقتصادی انجام می‌شود، دسترسی به آب وجود ندارد، ناچار به انتقال آب با استفاده از تونل هستیم.

چیت چیان با بیان اینکه الگوی بارش و آرایش منابع آب در کشور ممکن است با پراکنش جمعیت و اقتصاد تطابق نداشته باشد، اظهار داشت: محدودیت منابع آبی و نوع پراکنش بارش‌ها، ما را ملزم کرده که به انتقال آب توجه بیشتری داشته باشیم و روز به‌روز این وضعیت توسعه پیدا خواهد کرد.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از عناصر اقتصادی کردن و مواجه با مسائل زیست‌ محیطی حفر تونل است، بیان داشت: تاکنون ۱۹  تونل برای انتقال آب در کشور حفر شده و در حال بهره‌برداری است که طول آن‌ها به ۱۹۲ کیلومتر می‌رسد و ۹ تونل نیز با طول بیش از ۳۱۴ کیلومتر در حال احداث است.

وی تصریح کرد: به‌دلیل تغییر اقلیم و کاهش منابع آب تجدیدپذیر مجبور هستیم مانند بسیاری از کشورهای جهان در محل دریای شمال و جنوب کشور به شیرین‌سازی آب دریا اقدام کرده و آن را از طریق تونل به نقاط مرکزی و سایر نقاط مورد نیاز انتقال دهیم.

وزیر نیرو گفت: طرحی در دست مطالعه است که با شیرین‌سازی آب در ساحل خلیج فارس و دریای عمان به ۱۶ استان در مرکز کشور از طریق انتقال آب، آب‌رسانی کرده و آب شرب ۴۷ میلیون نفر را تأمین کنیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه ۲۶ کیلومتر تونل برای شبکه‌های فاضلاب احداث شده است، گفت: این میزان به جز خطوط لوله اجرا شده و ۲۰ کیلومتر تونل دیگر نیز برای شهرهای مختلف در حال احداث است که با توسعه شبکه‌های فاضلاب نیاز به تونل افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب که تا چند سال قبل شاید کمتر تصور می‌شد برای انتقال برق نیاز به تونل باشد، افزود: ۱۱ هزار و ۲۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور است که بخش قابل‌توجهی از این ظرفیت نیازمند حفاری‌های بسیار در داخل زمین بوده و حتی به دلیل توپوگرافی منطقه، حفاری برای احداث نیروگاه در زیرزمین است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه شرایط شهرنشینی و پیدایش شهرهای بزرگ و مشکلات انتقال برق هم از نقطه نظر بهداشتی و هم از نقطه‌نظر زیست‌محیطی و مبلمان شهری ما را ناچار به استفاده از تونل برای انتقال کابل‌های توزیع و فوق توزیع کرده است، گفت: ۵۰ کیلومتر تونل برای شهرهای تهران، مشهد، اصفهان و شیراز حفاری شده و در حال بهره‌برداری است و برای انتقال کابل‌های برق نیز ۱۰ کیلومتر تونل جدید در حال احداث است.

وی، یکی از مشکلات تونل را مشکل ایجاد زیست‌محیطی به خصوص در زمینه آب‌های زیرزمینی ذکر کرد و ادامه داد: ساخت تونل گاهی باعث شده نظام آب‌های زیر زمینی به هم خورده و یا باعث شده چاه‌ها و قنات‌ها و چشمه‌ها به‌سوی خشک شدن کشیده شوند که باید راهکاری برای آن پیدا کنیم.

چیت چیان با بیان اینکه با دستیابی به فناوری جدید و روش‌های نو قادریم هزینه‌ها را کاهش دهیم، گفت: شناخت مناسب زمین و شیوه‌های درست حفاری ما را با مشکلات کمتری روبرو می‌کند و از سویی وجود گسل‌ها و منابع آب زیر زمینی برای برخی حفاری‌ها مشکلاتی به همراه دارد که بایستی راهکار مناسبی برای آن ارائه کرد.

وی با بیان اینکه حفر تونل در شهرها برای استفاده از مترو مشکلاتی برای قنات‌ها ایجاد می‌کند، گفت: همان‌طور که برای روی زمین نظام شهرسازی و نقشه داریم و برنامه‌ریزی می‌کنیم، باید برای زیرزمین هم برنامه‌ریزی داشته باشیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وزیر نیرو تصریح کرد: با احداث تونل، نیاز کمتری به فضای زیرزمین خواهیم داشت، کاهش هزینه‌ها را در پی دارد و خدمات بهتر به مردم ارائه شده و به اقتصاد کشور کمک خواهد شد. تونل‌ها در آینده سهم قابل توجهی در توسعه کشور خواهند داشت.

منبع: مهر
نظرات بینندگان