arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

زمان اعلام وضعيت ۲۵ مفقود ايرانی فاجعه منا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس سازمان حج و زيارت، از اعلام وضعيت ۲۵ مفقود ايرانی فاجعه منا تا ۱۰ روز آينده خبر داد.

 سعيد اوحدي افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از دولت عربستان تعداد هزار و ۵۰۰ تن از جانباختگان اين فاجعه از كشورهاي مختلف در مقبره الشهداي مكه دفن شده اند.

وي با اشاره به پيدا شدن ۶۸ پيكر از جانباختگان در سردخانه هاي عربستان گفت: شرايط بد نگهداري اين پيكرهاي مطهر سبب شده جنازه اين بزرگواران قابل شناسايي نباشند؛ از اين رو براي بررسي بهتر «دي.ان.اي» بدست آمده از خانواده آنها همراه با يادداشت وزارت امور خارجه را تحويل عربستان داده ايم. روند بررسي« دي.ان.اي» بدست آمده از اين پيكر هاي مطهر در عربستان به مدت ۱۰ روز طول خواهد كشيد.

وي ادامه داد: دولت عربستان اجازه دسترسي به پيكر اين تعداد جانباخته را داده است، اما هنوز تكليف ۲۵ تن از جانباختگان ايراني مشخص نشده و تا زمان مشخص نشدن وضعيت «دي.ان.اي» نمي توانيم در اين خصوص اظهار نظر كنيم. بر اساس بازديدهاي ميداني از بيمارستانهاي عربستان و اطلاعات بدست آمده هيچ زائري از ايران در مراكز درماني آن كشور بستري نيست.

رييس سازمان حج و زيارت با بيان اينكه فاجعه خونبار منا حاصل بي تدبيري و سوء مديريت عربستان است، ادامه داد: دولت جمهوري اسلامي ايران پيگيريهاي حقوقي و قضايي خود را نسبت احقاق حق جانباختگان ايراني اين حادثه در دستور كار قرار داده و نشستهاي متعددي را در سطح دولت، مجلس و وزارت امور خارجه برگزار كرده است.

وي در ادامه با اشاره به پيدا شدن پيكر مرحوم هادي ذاكري يكي از جانباختگان منا اهل شهرستان داورزن گفت: اين بزرگوار در كشور عربستان در مقبره الشهداي مكه مكرمه دفن شده است.

ايران آماده اعزام زائران اربعين حسيني به كشور عراق است

اوحدي در خصوص صدور رواديد براي زائران اربعين نیز افزود: پيگيري هاي بسيار در اين زمينه انجام شده و تاكنون وزارت كشور و وزارت امور خارجه عراق سياست های صدور ويزا و قيمت آن را اعلام نكرده اند.

وي با بيان اينكه ستاد اربعين در وزارت كشور تشكيل شده است اظهار كرد: نشستي شنبه هفته آينده با حضور اعضاي اين ستاد برگزار مي شود تا آخرين وضعيت و سياست ها در زمينه اعزام زائران مورد بررسي قرار گيرد. ما دخالتي در سياست هاي كشور عراق در زمينه اعزام زائران اربعين نداريم و اين سياست ها بايد از سوي اين كشور اعلام شود.

وي اظهار كرد: هدف اين سازمان افزايش رضايت زائران است كه با توجه به فاصله طولاني شهرها با يكديگر، با استقرار دفاتر حج و زيارت تسهيلات خوبي براي اعزام زائران فراهم مي شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان