arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

آغاز آزمایشی طرح نسخ الکترونیکی تامین اجتماعی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با هدف رصد هزینه ها و رعایت قانون، نسخه الکترونیکی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در حال پیگیری است تا پس از اجرای آن، کارت هوشمند سلامت جایگزین دفترچه های درمانی شود.

دکتر سید تقی نوربخش گفت: همه رسانه های کشور، رسانه سازمان تأمین اجتماعی هستند و از این که موضوعات این سازمان در رسانه های مختلف منعکس می شود، استقبال می کنیم.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه سازمان تأمین اجتماعی، سرمایه اجتماعی است که از همه سرمایه های سازمان مهمتر است، اظهار داشت: با اعتماد سازی و پاسخگویی رسانه ها، می توان رضایتمندی را در میان بیمه شدگان افزایش داد.

نوربخش افزود: سرمایه دیگر سازمان تأمین اجتماعی، سرمایه انسانی است که آن نیز ارزشمند است و این سازمان ۶۰ هزار نیروی انسانی دارد که ارائه گر خدمات درمانی و بیمه ای هستند.

وی با اشاره به وضعیت تأمین اجتماعی در استان یزد گفت: ۸۰ درصد جمعیت این استان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند و از این حیث جایگاه منحصر بفردی در کشور دارد و به عبارتی بالاترین ضریب نفوذ  بیمه تامین اجتماعی در کشور  به استان یزد تعلق دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: این استان مرکز ارجاع منطقه جنوب شرق کشور است و بیش از ۳۰ درصد مراجعان به مراکز درمانی یزد از استان های همجوار هستند.

نوربخش با اشاره به آغاز فعالیت خود در سازمان تأمین اجتماعی از استان یزد گفت: در آن زمان بیمارستان تأمین اجتماعی یزد دارای قدمت ۶۰ساله بود  و۳۰تخت بستری بیشتر نداشت .

وی ادامه داد: بیمارستان جدید تأمین اجتماعی شهدای کارگر یزد در سال ۱۳۷۴ به بهره برداری رسید  و نیروهای متخصص  در آن استخدام شدند و  مجهز به امکانات و دستگاه های پیشرفته  شد و تاکنون روند توسعه خود را  حفظ کرده است.

وی  با بیان اینکه استان یزد دارای ظرفیت های خوبی در بخش  امکانات و نیروی متخصص درمان است، اظهار داشت: احداث مرکز انستیتو سرطان کشور توسط سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین مرکز سرطان کشور در دستورکار قرار گرفت. 

نوربخش  گفت: برای احداث این مرکز از تجارب کشورهای مختلف خارجی مانند آلمان و کره جنوبی نیز استفاده می شود و امیدواریم ساخت آن در سالجاری آغاز و در زمان کوتاهی تکمیل شود.

وی در ادامه به بررسی وضعیت هزینه های دارویی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و گفت: ۷۰درصد هزینه های دارویی سازمان تأمین اجتماعی، مربوط به ۱۹۰ قلم دارو است و همچنین ۳۰درصد هزینه های دارویی این سازمان،  مربوط به ۲۱قلم داروست .

نوربخش افزود: بیشترین هزینه های دارویی به ترتیب  به داروهای هورمون رشد،  نوعی داروی سرطان و انسولین مربوط می شود.

وی اظهار داشت: به  ۵۲ هزار بیمه شده سازمان تأمین اجتماعی از مجموع ۴۰میلیون جمعیت تحت پوشش در کشور، ۶۰۰میلیارد تومان هزینه دارو اختصاص می یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه رصد هزینه ها در مسیر قانونی انجام می شود، گفت: با هدف رصد هزینه ها و رعایت قانون، نسخه الکترونیکی بیمه شدگان تأمین اجتماعی در حال پیگیری است تا پس از اجرای آن، کارت هوشمند سلامت جایگزین دفترچه های درمانی شود.

نوربخش افزود: طرح نسخه الکترونیکی در استان یزد به عنوان پایلوت آغاز خواهد شد  و برای اجرای آن در سراسر کشور نیاز است که زیر ساخت های فناوری اطلاعات به صورت پایدار باشد تا خدمات درمانی در بستر آن  ارائه شود.

وی تصریح کرد: در حوزه درمان، قطع سیستم فناوری اطلاعات و در نتیجه اختلال در ارائه خدمات درمانی قابل پذیرش نیست و به همین منظور برای قطع احتمالی سیستم های الکترونیکی، سامانه آفلاین وآنلاین نیز طراحی شده است.

نوربخش افزود: با وارد کردن کد ملی بیمه شده نسخه الکترونیکی  برای بیمه شدگان تجویز می شود .

وی اظهار داشت: اجرای نسخه الکترونیکی در دو مقطع در سال های گذشته انجام شد اما موفقیت آمیز نبود و این طرح در حال حاضر با رعایت هزینه ها و استفاده از امکانات سازمان اجرایی می شود.

منبع: مهر
نظرات بینندگان