arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۰

«ساکنان اردوگاه اشرف می‌توانند به ايران برگردند»

حسن دانايی‌فر، سفير ايران در عراق گفته است ساکنان اردوگاه اشرف در صورت تمايل می‌توانند به ايران بازگردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن دانايی‌فر، سفير ايران در عراق گفته است ساکنان اردوگاه اشرف در صورت تمايل می‌توانند به ايران بازگردند.

به گزارش خبرگزاری انتخاب؛ دانايی‌فر به ايسنا گفت: «اين افراد (ساکنان اردوگاه اشرف) در صورت تمايل و نداشتن پرونده قضايی در عراق و ايران می‌توانند به ايران يا هر کشور ديگری بروند و پاسپورت نيز در اختيارشان قرار می‌گيرد.»

اردوگاه اشرف، پايگاه نظامی سازمان مجاهدين خلق ايران است که در فاصله ۱۰۰ کيلومتری بغداد و ۸۰ کيلومتری مرز ايران در شرق عراق قرار دارد.
 
پس از حمله نظامی ايالات متحده امريکا به عراق در سال ١٣٨٢ اين پايگاه در اختيار نيروهای امريکايی قرار گرفت و نيروهای مسلح آن خلع سلاح شدند. نيروهای عراقی از دی ماه سال ١٣٨٨ کنترل اين کمپ را دست گرفته‌اند.
 
به گفته سفير ايران در عراق، در حال حاضر سه هزار نفر در اردوگاه اشرف به سر می‌برند که از بين آن‌ها ۱۰۰ نفر در کشورهای ايران و عراق پرونده قضايی دارند.
 
دانايی‌فر همچنين گفت در حال حاضر وضعيت اردوگاه اشرف به حالت «عادی» برگشته است.

وی گفت: «درگيری‌های هفته گذشته چند ساعتی به طول انجاميد و دليل آن اين بود که ارتش عراق در پی آن بود بخشی از اين اردوگاه را که خالی و مورد ادعای کشاورزان آن منطقه بود، در اختيار کشاورزان قرار دهد که در حال حاضر براساس اخبار منتشر شده اين اتفاق افتاده است.»

به گفته دانایی‌فر، «دولت عراق ماندن اين افراد در اين کشور را غيرقانونی می‌داند و اعلام کرده است چنانچه آن‌ها به سرعت از عراق خارج نشوند، به طور قانونی برخورد خواهد کرد.»

نظرات بینندگان