arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۷ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

8 دانشگاه کشور در ردیف دانشگاه های برتر جهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 قائم مقام وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری گفت: هشت دانشگاه ایران جزو 800 دانشگاه برتر دنیا شناخته شده است و هم اکنون در حال گذر از رتبه 16 به 15 ISI هستیم.

دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، خواجه نصیر، شیراز، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، فردوسی مشهد و علم و صنعت در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار دارد.

حسین سالار آملی با اشاره به سفر هیات عالی رتبه ایرانی به روسیه از اقبال کشورها برای ایجاد ارتباط علمی در دوران پساتحریم سخن گفت و افزود: با توجه به ارتقای علمی دانشگاه ها تحولی جدی در روند توسعه فناوری در ارتباط با کشور روسیه به وجود آمده است و روسای 10 دانشگاه هفته گذشته با سفر به این کشور و گفت و گو با روسای 12 دانشگاه برتر روسیه دستاوردهای مهمی را به ارمغان آورده اند.

** اشتیاق مراکز معتبر جهان برای ارتباط با ایران
رییس دانشگاه تهران که به عنوان نماینده دانشگاه های برتر ایران در این سفر حضور داشته در جمع خبرنگاران گفت: توسعه روابط علمی دانشگاه ها جزو برنامه های این وزارتخانه است و لذا دانشگاه های برتر ما به دنبال توسعه این روابط هستند.

محمود نیلی احمدآبادی افزود: با توجه به جایگاه ویژه علمی ایران بسیاری از مراکز معتبر جهان مشتاق ارتباط با دانشگاه های ما هستند.

رییس دانشگاه تهران در ادامه گفت: کشور روسیه که از نظر علمی جزو کشورهای پیشرفته است آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرده و بر این اساس تفاهم نامه هایی امضا شد.

وی از فعالیت سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برای ایجاد ارتباط و همکاری با روسای 10 دانشگاه برتر این کشور تجلیل کرد و گفت: این دانشگاه ها طی سمینار یک روزه ای درباره نحوه ارتباط علمی میان دانشگاه های ایران و روسیه گفت وگو کردند.

به گفته نیلی تفاهم نامه های امضا شده درباره تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره های مشترک، انجام طرح های مشترک، ایجاد شبکه آزمایشگاهی مشترک و امکان بهره برداری دو طرف، مشارکت در انتشار نشریات و مقالات، همکاری در خصوص پارک های علم و ایجاد اتحادیه میان دانشگاه های بزرگ ایران و دانشگاه های برتر روسیه است.

وی با اعلام این که به عنوان رییس دانشگاه تهران با رییس دانشگاه سنپترزبورگ جلسه ای داشته افزود: جمع بندی این سفر نشان دهنده تمایل بسیار زیادی از سوی دانشگاه های روسیه برای همکاری با دانشگاه های ایران است و ما باید ضمن بررسی راهکارهای اجرایی مقدمات این همکاری را فراهم کنیم.

محمود نیلی احمدآبادی همچنین از پیش نویس اتحادیه دانشگاه های ایران و روسیه در آذرماه خبر داد و گفت: تعاملات 13 دانشگاه روسیه در دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

** گفت و گوی نظامند 10 دانشگاه
محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه بهشتی با اشاره به بند 6 سیاست های رهبر معظم انقلاب در راستای گسترش فعالیت های بین المللی در نظام فناوری گفت: ایران در دهه اخیر پیشرفت های علمی بسیاری داشته و توجه جهانیان را به خود جلب کرده و کشور روسیه از سال 2005 با انجام اصلاحاتی در نظام آموزش عالی خود به دنبال همکاران علمی می گردد.

وی افزود: برای اولین بار در نظام آموزش عالی ایران 10 دانشگاه به صورت نظام مند در حوزه های مختلف با دانشگاه های روسیه گفت و گو کردند.

وی همچنین گفت: دانشگاه بهشتی با امضای تفاهم نامه ای با دانشگاه ایالتی مسکو تلاش می کند تا فعالیت های علمی خود را با همکاری این دانشگاه توسعه دهد.

به گفته طهرانچی دانشگاه کازان که از مناطق مسلمان نشین است با 280 سال قدمت و نگهداری 700 نسخه فارسی یکی از منابع مهم علمی به شمار می رود.

رییس دانشگاه بهشتی اضافه کرد: در این دانشگاه درباره مسایلی همچون افراطی گری، اسلام و آزادی و مبانی غیراسلامی داعش و همچنین در حوزه فنی مانند نفت و گاز، فیزیک و صنایع هوایی جلسات خوبی برگزار شد.

** گسترش علمی در سایه ارتباط بین المللی
علی خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین گفت: دستاوردهای دانشگاه های ما در سطح بین الملل باعث افتخار است ولی برای توسعه کیفی دانشگاه ها نیازمند ارتباطات بین المللی هستیم و یکی از اولویت های ما گسترش روابط بین الملل است.

وی افزود: روسیه از کشورهایی است که در هفت سال گذشته با آن ارتباط داشتیم ولی به دلایلی این ارتباط قطع شد و یکی از اهداف این سفر ایجاد ارتباطی دوباره با این کشور بود.

** نزدیک شدن فرهنگ کشورها در راستای همکاری علمی
مجید ارشاد لنگرودی رییس دانشگاه شیراز با اشاره به چالش های ایجاد ارتباط با دنیا گفت: یکی از راه های کاستن از چالش های موجود نزدیکی فرهنگ کشورها به یکدیگر است و یکی از اهداف همکاری های علمی نزدیکی فرهنگ کشورها با هم است.

وی افزود: سالانه 150 هزار نفر از دانشجویان ما در خارج از کشور فارغ التحصیل می شوند و این ارتباطات علمی باعث می شود تا با ایجاد امکانات این مشکل را رفع کنیم.

وی ضمن ارایه گزارشی از دیدارهای خود با روسای دانشگاه مسکو و انستیتو هوافضای مسکو تاکید کرد: ما باید امکاناتی را فراهم کنیم تا دانشجویان در کشور خودمان تحصیلات عالیه را بگذرانند.

** تعاملات علمی با کشورهای دیگر
محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که تعاملات علمی ما تا کنون بیشتر با کشورهای غربی بوده از این سفر به عنوان راهی برای ایجاد تعاملات بیشتر با کشور روسیه عنوان کرد و گفت: در بازدید از سه دانشگاه برتر روسیه و مشاهده زیرساخت های آن به این نکته پی بردیم که زیرساخت های بسیار خوبی در دانشگاه های این کشور وجود دارد.

وی با اشاره به دیدار خود با رییس دانشگاه مسکو و بازدید از دانشگاه راه و ساختمان هوبکینگ تاکید کرد: تبادل دانشجو و انجام طرح های مشترک صنعتی یکی از راه های ارتباطی ما با این مراکز خواهد بود به ویژه این که همه دانشگاه های روسیه از سوی شرکت های نفتی تجهیز می شوند.

وی این بازدید را شروع خوبی برای ادامه همکاری های علمی با روسیه دانست و گفت: طی جلسه ای با انجمن اسلامی ایرانی در مسکو برخی مسایل علمی مورد بررسی قرار گرفت.
حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی بسیاری از متفکرین در ایران و روسیه دارای اندیشه هایی هستند که دو کشور از آن بی اطلاع هستند.

وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه روسیه در رشته های ادبیات، تربیت بدنی، هنر، علوم اجتماع، مطالعات منطقه ای، روانشناسی و روابط بین الملل افزود: در دیداری با دانشگاه خصوصی سنپترزبورگ، دانشگاه علوم انسانی مسکو، دانشگاه زبان شناسی مسکو جلسه ای با مسوولین مرکز مطالعات شرق شناسی دانشگاه دولتی مسکو داشتیم.

کافی رییس دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به همگرایی و وفاق بین دانشگاه های کشور در یک سال اخیر گفت: دانشگاه های برتر که بخش بزرگی از تولیدات کشور را دارا هستند به گونه ای از رفاقت ناسالم در عرصه های علمی جلوگیری می کنند.

وی با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از دانشگاه ها گفت: دانشگاه های برتر باید با استفاده از امکانات و ارتباطات به گونه ای عمل کنند که ایران جزو 10 کشور برتر علمی در جهان باشد.
طالبی رییس دانشگاه اصفهان گفت: ایران در گذشته با اعزام دانشجو علاقه به تحصیل در خارج از کشور داشته ولی با ظرفیت سازی در سال های گذشته این تقاضاها در کشور پاسخ داده می شود با این حال تعامل با جامعه علمی جهان ضروری است.

وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه های روسیه افزود: به رغم فروپاشی شوروی شعبه های دانشگاه های روسیه در کشورهای آسیای میانه همچنان باقی است و در قالب دانشگاه های فدرال روسیه فعالیت می کند و لذا همکاری ما با این دانشگاه ها یک پل ارتباطی با آنها ایجاد می کند.

وی با اشاره به این که روسیه به عنوان خواهرخوانده اصفهان است از همکاری دانشگاه اصفهان با دانشگاه تربیت معلم سنپتربورگ خبر داد.

محمدعلی برخورداری رییس دانشگاه علم و صعت با اشاره به فناوری های دانشگاه ها در حوزه ماهواره و هوا فضا گفت: ما در این زمینه امکانات خوبی داریم و روسیه نیز که در زمینه نفت وگاز قوی هستند می تواند ارتباطات خوبی را برای توسعه علمی کشورمان داشته باشد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان