arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴

لاوروف: رهبران بلوک بریکس با سیاسی‌ کردن روابط اقتصادی و تحریم مخالفند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی پس از برگزاری نشست غیررسمی کشورهای عضو بلوک اقتصادی "بریکس" در حاشیه نشست گروه 20 در کشور ترکیه اظهار کرد، رهبران بریکس امیدوار هستند میانجی‌گران مذاکرات صلح سوریه به توافق‌هایی که اخیرا در شهر وین حاصل شدند، پایبند باشند و در عین حال مخالفت خود را با هر گونه سیاسی‌سازی روابط اقتصادی و اعمال تحریم‌های یکجانبه ابراز کردند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اظهار کرد: رهبران کشورهای عضو بلوک اقتصادی بریکس در بیانیه مشترکی که بعد از نشست غیر رسمی امروز(یکشنبه) خود در شهر آنتالیا منتشر کردند، با سیاسی کردن روابط اقتصادی و همچنین اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه دیگر کشورها مخالفت خود را ابراز کردند.

لاوروف به خبرنگاران گفت: در این بیانیه اعلام شد چنین اقداماتی برای نظام مالی-اقتصادی بین‌المللی زیان‌بار بوده و باید متوقف شوند.

لاوروف همچنین تاکید کرد: رهبران کشورهای بریکس امیدوار هستند میانجی‌گران به توافق‌های به دست آمده در شهر وین برای فرآیند سیاسی سوریه پایبند بمانند.

وزیر خارجه روسیه در سخنان خود بعد از نشست غیررسمی بریکس در ترکیه تاکید کرد : دراین مذاکرات که با حضور رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای بریکس برگزار شد مسأله سوریه نیز مطرح شد.

لاوروف افزود: آن‌ها صحبت های مثبتی درباره نشست وزیران مربوط به گروه کمک به سوریه که روز شنبه در شهر وین برگزار شد مطرح کردند. آن‌ها اظهار امیدواری کردند که توافق‌ها درباره آغاز فرآیند سیاسی سوریه به اجرا در آیند.

وی ادامه داد: ضروری است که مخالفان سوری هیاتی را تشکیل دهند و زمانی در ماه ژانویه با مقام‌های سوریه وارد گفت‌وگو شوند تا این کشور را در مسیر اصلاحاتی که انتظار می‌رود یک ونیم سال طول بکشد، قرار دهند.

به گفته لاوروف، رهبران بریکس در نشست امروز خود در ترکیه توافق کردند که باید بعد از حملات تروریستی شهر پاریس یک جبهه متحد برای مبارزه با تروریسم تشکیل شود.

وی خاطر نشان کرد: همه کشورهای عضو بریکس در جریان مذاکرات توافق کردند که تحولات اخیر شامل حملات تروریستی در پاریس موجب شده که کنار گذاشتن همه پیش شرط‌ها و اختلافات و تمرکز بر خلق یک جبهه ضدتروریسم جهانی واقعی، تبدیل به یک اولویت مطلق شود.

لاوروف در عین حال گفت: رهبران بریکس از واشنگتن خواسته‌اند تا اسناد مربوط به اصلاحات در صندوق بین‌المللی پول را مورد پذیرش قرار دهد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان