arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

جایگاه پنجم ایران در تربیت متخصصان فنی مهندسی /سورنا ۳ و سورنا ستاری در کنار هم + عکس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
امروز پروژه نسل سوم ربات انسان‌نما ملی سورنا با حضور معاون فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد.

سورنا ۳ با قدی برابر با ۱۹۰ سانتی متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلوگرم در زمره ربات‌های انسان‌نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می‌گیرد.

امروز پروژه نسل سوم ربات انسان نما ملی سورنا با حضور معاون فناوری ریاست جمهوری، رئیس دانشگاه تهران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران رونمایی شد. مهر درباره خصوصیات سورنا ۳ گزارش داده است.

سورنا ۳ و سورنا ستاری در کنار هم + عکس


سورنا ۳ با قدی برابر با ۱۹۰ سانتی متر و وزنی در حدود ۹۸ کیلوگرم در زمره ربات های انسان نما با اندازه واقعی انسان بالغ قرار می گیرد. این ربات در مقایسه با سورنا ۲ پیشرفت های قابل ملاحظه ای داشته است به طوری که تعداد درجات آزادی از ۲۲ درجه در سورنا ۲ به ۳۱ درجه به سورنا ۳ افزایش یافته است. از این تعداد ۱۲ درجه آزادی در پاها، ۱۶ درجه آزادی در دست ها، ۲ درجه آزادی در گردن و یک درجه آزادی در کمر این ربات قرار دارد.

هر پای ربات دارای ۶ درجه آزادی است که می توان گفت سه درجه آزادی در ران، یک درجه آزادی در زانو و دو درجه آزادی در مچ را داراست.

سرعت گام برداری در سورنا ۳، ۰.۷ کیلومتر بر ساعت در مقایسه با سورنا ۲ افزایش یافته است. از جمله قابلیت هایی که به نسل سوم ربات سورنا ۳ اضافه شده است می توان به حرکت به روی سطوح ناصاف، حرکت به روی سطوح شیب دار، بالا و پایین آمدن از پله اشاره کرد. همچنین دور زدن با شعاع دلخواه، دور زدن درجا از دیگر قابلیت های حرکتی این ربات به شمار می رود.

سورنا ۳ قادر است از هر دو طریق بینایی و شنوایی با محیط ارتباط برقرار کند و قابلیت صحبت کردن به صورت محدود را دارد.

ارتقای سطح هوشمندی این ربات اشیاء قابل تشخیص بوده و موقعیت آن برای گرفتن جسم در اختیار سیستم کنترلی قرار می گیرد.

همچنین شناسایی و تغییر صورت افراد در حال حرکت از دیگر قابلیت های سورنا ۳ به شمار می رود. این ربات در حوزه شنوایی مجموعا ۲۰۰ کلمه/جمله فارسی را می شنود. همچنین این ربات وضعیت بدن افراد را تشخیص می دهد. همچنین این ربات قابلیت تکلم ۲۰۰ کلمه/جمله هوشمند را دارد.

نظرات بینندگان