arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۹ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

زمان تحویل برنامه ششم و لایحه بودجه 95 به مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تقدیم لوایح برنامه ششم و بودجه سال 95 کل کشور در نیمه اول آذرماه سال خبر داد.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در نشست روز دوشنبه با رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، نقاط ضعف و قوت اجرای بودجه سال 94 را بررسی کردند.
غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در نشست با محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور افزود: در صحبتی که با هیات رئیسه مجلس صورت گرفته، سعی بر این شده تا تقسیم کار درستی بین اعضای کمیسیون انجام شود. با توجه به اینکه سال انتخابات مجلس است، موضوع برنامه ششم و لایحه بودجه به درستی بررسی شود.

نماینده مردم گچساران درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منظوراز تخصیصات، تخصیص ماده 180 به اعتبارات استانی است، افزود: چرخه فعالیت در استان ها خوابیده و احساس فعالیت در پروژه های عمرانی دیده نمی شود. تخصیص ماده 180 باید با اولویت بندی پروژه ها لحاظ شود که از لحاظ پیشگیری همه نقاط کشور همانند هم هستند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه برخی استان ها جزو نقاط سردسیر بوده و رئیس جمهوری به آن استان ها سفر نکرده است، ادامه داد: دراین صورت اعتباراتی به این استان ها تخصیص داده نشده است. این استان ها پروژه های نیمه تمام دارند که اگر از ماده 180 برای آن پروژه ها تامین اعتبار شود، کار مثبتی صورت گرفته است.

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات نیز با بیان اینکه اگر از منظر ملی به سه لایحه مهم که در دستور کار مجلس قرار می گیرد، نگاه نکنیم، دچار آسیب می شویم، تاکید کرد: باید در بحث های اقتصادی در لایحه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، اولویت بندی صورت بگیرد.

نماینده مردم گرمسار درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بزرگترین چالش در کشور بخش سرمایه گذاری و تولید است، تصریح کرد: با 4 هزارمیلیارد تومان اعتبار در بودجه سال جاری نتوانستیم به هدف اشتغال کامل و کاهش نیروی کار بیکار دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه توازن بین استان ها رعایت نشده است، افزود: در برخی از استان ها 120 درصد و در برخی استان ها 40 درصد رشد داشته ایم که انتظار این است که در بحث شاخص رشد توازن بین تمام مناطق برقرار شود و براساس آمایش سرزمین عمل شود.

محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه نحوه توزیع منابع با توجه به محدودیت وصول درآمدها به صورت خاصی صورت گرفته است اظهار داشت: نکته مهم در این رابطه عملکرد منابع است در حال حاضر هنوز تحریم ها در حال اجرا و استمرار است نفت با محدودیت صادر شده و درآمدها به دلیل تحریم بانک مرکزی در جامعه خرج نمی شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با تأکید بر اینکه در یکی از سخت ترین سال های دو دهه گذشته قرار داشته و به نقطه پرچالش رسیده ایم افزود: البته با همکاری قوه مجریه، مقننه، شورای عالی امنیت ملی و رهبری های داهیانه مقام معظم رهبری در حال پشت سر گذاشتن این شرایط هستیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه 102 هزار میلیارد تومان کل منابع وصولی در بیش از 8 ماه ابتدایی سال 94 است ادامه داد: برای تمام مسائل کشور برنامه های 2 و 6 ماهه بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه را داریم.

نوبخت با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه از واقعیت های جامعه مطلع است اظهار داشت سعی این سازمان بر این است که با مسئولیت پذیری مسائل کشور حل شود و محدودیت منابع به هیچ وجه تأثیر منفی بر روحیه تلاشگری ما نگذاشته است.

وی با تأکید بر اینکه نماینده یک استان نماینده نیازهای یک منطقه از کشور است، افزود: باید در رابطه با منابع محدود اولویت بندی صورت گیرد. در ارتباط با پرداخت های جاری 89 درصد بیشتر نتوانسته اجرایی شود که اگر آن 19 درصد مابقی پرداخت شود به پروژه های عمرانی چیزی اختصاص نمی یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه 14 هزار و 505 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی تا کنون پرداخت شده است ادامه داد: از این مقدار 2 هزار و 722 میلیارد تومان برای پروژه های استانی اختصاص یافته است اما با توجه به اینکه درآمدها نسبت به سال گذشته کاهش داشته میزان تملک دارایی ها برای اختصاص دادن به استان ها نزدیک به سال گذشته است که 2 هزار و 100 اعتبار بین آب های مرزی توزیع شده است.

وی با بیان اولویت های دولت برای تخصیص اعتبارات به پروژه ها تصریح کرد: طرح هایی که در سال جاری به اتمام می رسد از اولویت های اول ما بوده که تا کنون 60 درصد به آنها اعتبار داده شده است علاوه بر این طرح های آموزشی برای اینکه تا مهرماه آماده شود اعتبار آن را تا اواخر شهریور پرداخت کردیم.

نوبخت افزود: به مصوبات سفر مقام معظم رهبری 51 درصد، مناطق سردسیر 54 درصد و سفر دولت 50 درصد اختصاص یافته و پرداخت شده است همچنین به استان هایی که دولت سفر نداشته برای ایجاد توازن عدالت اعتبارات پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه اگر توانایی انجام کاری را نداشته باشیم پروژه آن را تصویب نمی کنیم ادامه داد: اولویت خاصی برای هیچ شخصی قایل نیستیم و تمام تخصیص ها مشخص بوده برای همه کارها استدلال داشته و ریز به ریز و به صورت شفاف آنها را پیگیری می کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کل کشور با بیان اینکه موظف به رعایت عدالت و انصاف هستیم اظهار داشت: تمام اعتبارات منطق تخصیص بهینه دارد که اعتبار آبرسانی به مناطق روستایی در روزهای آینده تکمیل می شود.




منبع: خانه ملت
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان