arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۲۱ - ۲۵ آبان ۱۳۹۴

صادرات ایران به کدام کشور 6 برابر واردات است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آمار نشان می‌دهد در سال جاری صادرات ایران به پرتغال 6 برابر واردات از این کشور بوده است.

ائولونونس آلمیدا رئیس اتاق بازرگانی پرتغال در دیدار با پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران اعلام کرد که آماده همکاری با ایران در چهار زمینه اقتصادی است. اگرچه به نظر می‌رسد ایران و پرتغال از ابتدای امسال سنگ بنای توسعه روابط خود را بنا نهاده‌اند.

ایران و پرتغال روابط اقتصادی خود را در سال جاری چند برابر افزایش داده‌اند. به گزارش اتاق تهران، صادرات ایران به کشور پرتغال در سال 93، میلیون و 327 هزار دلار بوده و در مقابل ایران پنج میلیون و 669 هزار دلار از این کشور کالا وارد کرده است. آماری که نشان می‌دهد تراز تجاری ایران با پرتغال مثبت و صادرات ایران به این کشور حدود دو برابر واردات از آن است.

اما در سال 94 این روابط افزایش بسیاری داشته به گونه‌ای که صادرات ایران به این کشور 2.5 برابر افزایش یافته و در هشت ماهه امسال به 26 میلیون دلار رسیده است. اما در مقابل واردات ایران از این کشور نسبت به سال قبل کاهش داشته و از 5.6 میلیون دلار به 4.1 میلیون دلار رسیده است. همچنین این آمار نشان می‌دهد در سال جاری صادرات ایران به پرتغال 6 برابر واردات بوده است.

حال رئیس اتاق بازرگانی پرتغال خواهان افزایش مناسبات اقتصادی خود با ایران است و گفته کشورش قصد همکاری‌ درازمدت و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با ایرانی‌ها در زمینه خدمات فنی مهندسی‌، صنعتی‌، عمرانی و شرکت‌های دانش بنیان را دارد اما زمانی این فرصت‌ها به همکاری تبدیل می‌شود که اتاق‌های بازرگانی دو کشور از ظرفیت‌های خود برای توسعه روابط استفاده کنند و در این زمینه نقش حمایت‌کننده داشته باشند.

ائولونونس آلمیدا گفته مطالعه خود را درباره فرصت‌های اقتصادی در ایران از مدت‌ها قبل آغاز کرده و نگاهش به توسعه روابط اقتصادی با شرکای ایرانی مثبت است.

اما پدرام سلطانی در این دیدار بر دوجانبه بودن روابط میان دو کشور تاکید کرده و گفته است: اگرچه ما از همکاری‌های اقتصادی به منظور تولید مشترک و راهیابی به بازارهای منطقه ای حمایت می‌کنیم اما شرایط کنونی به ما این اجازه را نمی‌دهد که ایران بازار مصرف کالاهای دیگر کشورها باشد.

سلطانی با اشاره به برنامه های دولت برای افزایش خدمات در کشور و نیاز به زیرساخت ها در این باره ، این حوزه را از حوزه هایی برشمرد که شرکت های پرتغالی می توانند با همکاری شرکت های ایرانی ، طرح های مشترک را اجرا کنند.


منبع: اقتصادنیوز

نظرات بینندگان