arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۹۷۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

قول اوباما درباره اعطای یک کشتی جنگی به فیلیپین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری آمریکا که امروز (سه‌شنبه) به فیلیپین سفر کرده در جریان این سفر وعده داد در قالب بسته کمک نظامی به ارزش 250 میلیون دلار به این کشور جنوب شرق آسیا یک کشتی جنگی را به فیلیپین بدهد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به فیلیپین به روی یک ناو متعلق به نیروی دریایی این کشور رفته و وعده دادن یک کشتی جنگی از جانب آمریکا به این کشور را مطرح کرد.

اوباما این وعده را کمی پیش از ورود به شهر مانیل به منظور شرکت در اجلاس رهبران آسیا و اقیانوسیه در این شهر به همراه شی جینپینگ، همتای چینی خود مطرح کرد.

اوباما در سخنانی به منظور اعلام بسته کمکی آمریکا به فیلیپین گفت: سفر من به این کشور بر تعهد مشترک ما به امنیت آب‌های این منطقه و آزادی دریانوردی تاکید می‌کند.

این در حالی است که مطمئنا چین از اعلام این وعده اوباما به فیلیپین خشمگین خواهد شد. چین در مدت اخیر بارها تقاضا کرده تا اجلاس همکاری اقتصادی آسیا - اقیانوسیه موسوم به اپک که از فردا در فیلیپین آغاز می‌شود منحصرا بر مساله تجارت تمرکز کند نه بر مناقشه‌های ارضی.

لیو ژنمین، معاون وزیر خارجه چین در همین حال به دیگر کشورهای مدعی در دریای چین جنوبی هشدار داد که پکن ممکن است کنترل جزایر تحت اشغال آنها را به دست خود بگیرد.

لیو گفت: دولت چین حق و توانایی آن را دارد که جزیره‌هایی که به طور غیرقانونی در اشغال کشورهای همسایه هستند، پس بگیرد. ما این کار را انجام ندادیم زیرا حداکثر خویشتنداری را به خرج دادیم.

فیلیپین یکی از ضعیف‌ترین ارتش‌های آسیا را دارد و اوباما اظهار کرد که قرار است آمریکا یک کشتی جنگی متعلق به گارد ساحلی این کشور را تبدیل به یک کشتی جدید کرده و به فیلیپین بدهد.

به گفته اوباما، این کار قابلیت نیروی دریایی فیلیپین برای گشت زنی‌های طولانی را تقویت خواهد کرد.

وی همچنین گفت: فیلیپین یک کشتی تحقیقاتی را نیز دریافت خواهد کرد که با استفاده از آن می‌تواند آب‌های ارضی خود را ترسیم کند.

اوباما گفت: تعهد آمریکا به دفاع از این هم‌پیمان طولانی خود آهنین است.

کاخ سفید اعلام کرده که فیلیپین قرار است در جریان سال مالی جاری 79 میلیون دلار کمک از آمریکا دریافت کند که این موجب می‌شود که این کشور بزرگترین دریافت کننده کمک‌های آمریکا در جنوب شرق آسیا باشد.

اوباما فردا از آغاز اجلاس اپک در مانیل قرار است با رئیس جمهوری چین دیدار کند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان