arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۶ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴

یادداشت میت رامنی خطاب به اوباما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

"جمعه صبح چند ساعت پیش از اینکه رسانه‌ها اعلام کنند تروریست‌ها بیش از 120 تن را کشته و صدها تن دیگر از مردم بی‌گناه را طی حملات هماهنگ شده و خون بار در سراسر پاریس زخمی کرده‌اند، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خطاب به آمریکایی‌ها گفت، ما جلوی پیشرفت داعش را گرفته‌ایم! پس از آن که داعش مسئولیت این حملات را برعهده گرفت می‌توان فهمید که او چقدر در اشتباه بوده است."

میت رامنی، فرماندار سابق ایالت ماساچوست آمریکا و نامزد پیشین جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2012 طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست علاوه بر انتقاد از رئیس جمهوری آمریکا به تبعات حملات اخیر پاریس پرداخته است:

«پس از حملات پاریس، روشن شده که انجام حداقل‌ها ما را در امنیت نگه نمی‌دارد. زمان آن رسیده که رئیس جمهوری آمریکا طفره رفتن را کنار گذاشته و گام‌هایی معنادار برای دفاع از ما و متحدانمان بردارد.

رئیس جمهور حق داشت که داعش را یک "سرطان" نامید اما این گروه سرطانی جلوی چشمان او به جاهای دیگر هم سرایت کرده است. پاریس مدرکی برای این مدعاست همانطوری که افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و شمال آفریقا این ادعا را تایید می‌کنند. مساله‌ای که ما روز جمعه شاهد آن بودیم در صورت تداوم شرایط فعلی، در واشنگتن نیز به وقوع می‌پیوندند. اکنون زمان آن رسیده تا شرایط را تغییر دهیم، امنیت سرزمین خود را تامین و از ارزش‌های دموکراتیک خود حفاظت کنیم. اکنون زمان آن رسیده که نه تنها به فکر مقابله با داعش بلکه به فکر نابودی آن یک بار برای همیشه باشیم.

ما باید با شناسایی دشمن شروع کنیم. ما اگر بترسیم که این گروه را با نامش بخوانیم، نخواهیم توانست آن را شکست دهیم. این اقدامات تروریستی شنیع از سوی اسلام گرایان افراطی انجام شده است و داعش اکنون نماینده شاخه‌ای از این ایدئولوژی است که بیشترین تهدید را علیه سایرین اعمال می‌کند. در این ماجرا اسلام، دشمن نیست اما دشمن در اسلام حیات دارد. بر این اساس جهان گسترده اسلام نقشی اساسی در این جنگ خواهد داشت.

ما برای شکست دشمن و نه تنها محدود کردن آن باید درگیر یک جنگ شویم. رئیس جمهوری آمریکا برای یک سال به کارآمدی کمپین هوایی علیه داعش امیدوار بود؛ حملاتی که آن چنان که از شواهد بر می‌آید کارآمد نبوده‌اند. اوباما باید بهترین‌های نظامی آمریکا و ناتو را فرا بخواند، به تصمیم آنها گوش فرا دهد و در نهایت با ترکیب کردن اقدامات ما و کردها، ترک‌ها، سعودی‌ها، مصری‌ها و اردنی‌ها یک استراتژی جامع برای مبارزه با داعش شکل دهد.

در همین حال مردم و کشورهای تعیین کننده مسلمان باید به سرعت برای ترویج روحیه مدارا و دوری از خشونت کمپینی بین‌المللی شکل دهند. پروپاگاندای عضو گیری داعش باید با استفاده از اقداماتی گسترده و متمرکزتر مورد مقابله قرار گرفته و ارزش‌های سنتی اسلام جایگزین آن شود.

در این میان غرب باید از میزبانی صدها هزار مردمی که از خاورمیانه می‌آیند در حالی که نمی‌داند آنها کیستند خودداری کند. میزبانی از زنان، کودکان و سالمندان شاید توجیه پذیر باشد اما در قبال هزاران هزار مردان جوان مجرد این مساله قابل قبول نیست.

تنها آمریکا می‌تواند چنین جنگی را رهبری کند و این رهبری به معنی تن دادن به تمام مسائلی است که ممکن است به آنها نیاز پیدا شود و اعزام نیروی زمینی یکی از این مسائل است. ما مجهزترین و بهترین ارتش را داریم. رئیس جمهور اکنون بهتر است به جای تشریح کارهایی که نمی‌کند به آمریکایی‌ها از کارهایی بگوید که قرار است انجام دهد.»

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان