arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۶۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۲۳ - ۲۹ آبان ۱۳۹۴

مهندسی برق، پرجمعیت‌ترین رشته علمی در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌ نور گفت: کل جمعیت دانشجویی کشور چهار میلیون و 700 هزار نفر است که قریب به 6 درصد آن‌ها را دانشجویان رشته برق تشکیل می‌دهند.

به گزارش ایسنا، احمد علی‌پور شامگاه پنج شنبه در اختتامیه هجدهمین کنفرانس ملی دانشجویی مهندسی برق ایران که به همت دانشگاه پیام نور مرکز مشهد و سازمان علمی دانشجویی مهندسی برق کشور در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه همایش‌های علمی اولین میدان عرضه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی است، اظهار کرد: یافته‌های علمی و تکنولوژیکی در همایش به نمایش گذاشته شده و پس از بحث و بررسی وارد مراحل عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشته مهندسی برق یکی از مهم‌ترین رشته‌های دانشگاهی است، اظهار کرد: اولین انتخاب نفرات برتر کنکور سراسری در سال‌های متمادی رشته مهندسی برق است که این هم کاربردی بوده و هم یک فرصت طلایی را ایجاد می‌کند.

علی‌پور بر اساس آمار پرجمعیت‌ترین رشته علمی در ایران را رشته مهندسی برق دانست و افزود: در کشور حدود 270 هزار دانشجو در این رشته تحصیل می‌کنند که اگر از این ظرفیت استفاده نشود، تبدیل به تهدید خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌ نور درخصوص کاربرد این رشته نیز اظهار کرد: مهندسی برق در حوزه‌های مختلف علوم پزشکی، زیستی و.. کاربرد داشته و امروزه با حذف کلید و پریز از این صنعت به دنبال جایگزینی فکر و اراده انسان برای کنترل لوازم هستند.

وی ضمن اظهار خرسندی از اول بودن رتبه ایران در تولیدات علمی ISI در رشته مهندسی برق گفت: متاسفانه تهدیدی که وجود دارد، این است که بسیاری از این مقالات به سطح کاربردی و تکنولوژی راه پیدا نمی‌کند.

علی‌پور با تاکید بر اینکه در زمینه اشتغال آفرینی برای مهندسان برق دچار خطا هستیم، عنوان کرد: متاسفانه آمار فرار مغزها در رشته مهندسی برق بالا بوده و مقصد اکثر آن‌ها نیز دانشگاه استنفورد است.

وی در خصوص چالش‌های صنعت برق نیز خاطرنشان کرد: بخش زیادی از انرژی برق در ایران از طریق آب تامین می‌شود که این مساله علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی با وجود کم‌آبی کشور پاسخگوی نیاز مردم نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام‌ نور با بیان اینکه 60 درصد آب پشت سدها تبخیر می‌شود، گفت: تمام این مسائل در کنار هم باعث شده ایران به سمت استفاده از انرژی‌های نو برود.

وی با اشاره به اینکه می‌توان از انرژی حرکت مولکول‌ها نیز برای تولید برق استفاده کرد، تصریح کرد: اکثر پنل‌های خورشیدی از آلمان و چین وارد شده و به علت وجود واسطه‌ها استفاده از آن‌ها بسیار هزینه‌بر است، به همین دلیل باید با استفاده از نیروی جوان و درنظرگرفتن موقعیت اقلیمی ایران اقدام به ساخت این پنل‌ها کرد.

علی‌پور در خصوص روش‌ کشورهای پیشرفته برای تولید برق اظهار کرد: استفاده از پنل‌های ضربه‌ای که با استفاده از حرکت انسان و اشیا انرژی تولید می‌کنند، شیوه بسیاری از کشورهای دنیا برای تولید برق است.

وی خاطرنشان کرد: رشته مهندسی برق در دانشگاه پیام نور به تازگی وارد شده و بیش از پنج دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۵
مديري در منابع انساني فولاد كشور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
2
5
متاسفانه عدم برنامه ريزي در پذيرش دانشجو باعث شده است در رشته هاي متالورژي و مكانيك تعداد بسيار كمي ثبت نام كنند ودر اينده نزديك با توجه به بازنشستگي جمع كثيري از مهندسين رشته هاي فوق در كشور و برنامه افزايش فولاد سازي به سه برابر ظرفيت موجود با كمبود بسيار شديد فارغ التحصيلان اين رشته ها مواجه خواهيم شد لذا برنامه اي چيده شود تا براي اينده با كمبود مواجه نشويم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
1
البته من رشته متالورژی را خبر ندارم ولی همیشه رشته های پرطرفدار بعد از برق؛ کامپیوتر ،مکانیک و عمران بوده و هست.
نظرات بینندگان