arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۷۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

سوئيفت دوباره فعال مي‌شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس كل بانك مركزي با اعلام بدهي ناچيز خارجي كشور، گفت: با اجراي برجام، نقل و انتقال مالي، فعاليت‌هاي بانكي، بيمه و سوئيفت از سر گرفته مي‌شوند. به گزارش مهر، ولي‌ا... سيف كه براي شركت در همايش تخصصي فاينانس يورو به فرانكفورت آلمان سفر كرده است، در جمع بانكداران اروپايي و آلماني سخنراني كرد و اظهارداشت: بانك مركزي سرمايه‌گذاري خارجي و بازدهي آن را ضمانت مي‌كند. او گفت: جامعه بين‌الملل مي‌تواند از مزاياي رابطه اقتصادي با ايران بهره‌مند شود. ايران اقتصادي بزرگ دارد و GDP آن در ميان ۲۰ اقتصاد بزرگ جهاني قرار مي‌گيرد و دومين اقتصاد بزرگ خاورميانه است. ايران عوامل توليد فراوان، نيروي كار جوان و تحصيل‌كرده، زيرساختارهاي توسعه‌يافته و البته منابع طبيعي بزرگي را در اختيار دارد. اين كشور بزرگ‌ترين ذخاير گاز طبيعي و چهارمين ذخاير بزرگ نفتي جهان را داراست. اين عوامل توليد به همراه نيروي كار مولد و انرژي ارزان قيمت، مزيتي رقابتي براي شركت‌هاي ايراني خلق مي‌كند. 

 بدهي خارجي ايران ناچيز است
رئيس كل بانك مركزي اظهارداشت: در رابطه با تراز خارجي (مي توان گفت) اقتصاد ايران جايگاه قدرتمندي از نظر ذخاير بين‌المللي دارد. سطح بدهي خارجي كشور بسيار پايين است و هيچ سابقه نكول در پرداخت‌ها حتي در دوران جنگ يا تحريم‌ها به چشم نمي‌خورد. اخيرا و به خاطر فقدان كانال‌هاي پرداخت، چند مورد پرداخت با تاخير مواجه شدند كه آنها نيز بلافاصله پس از اجراي برجام به انجام خواهند رسيد. به گفته سيف، اقتصاد ايران براي بازارهاي اروپايي ناآشنا نيست و هر دو منطقه سابقه همكاري درازمدت دارند. در سال ۲۰۱۰ آلمان با تجارتي به ارزش 7/2 ميليارد دلار يكي از بزرگ‌ترين شركاي تجاري ايران بود. علاوه بر اين، نظام بانكي ما با ۲۷ بانك آلماني روابط كارگزاري دارد. او با اعتقاد بر اينكه دو عامل مهم «سياست‌هاي منطقي اقتصاد كلان» و «پيوستن به اقتصاد جهاني» چشم‌انداز اقتصاد ايران در دهه آينده را شكل مي‌دهند، تصريح كرد: به همين دليل در گفت‌وگو با گروه ۱+۵ دولت ايران تلاش زيادي انجام داد تا روابط خود با جامعه بين‌الملل را بازسازي كند. با وجود برجام، ايران نشان مي‌دهد كه به مزاياي همكاري و تجارت متقابل ايمان دارد. رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: دولت و بانك مركزي ايران در دو سال گذشته سياست‌هايي را براي برقراري ثبات در سطح اقتصاد كلان به اجرا گذاشتند. دولت خود را متعهد كرد با هدف تقويت رشد و مقابله با تورم بالا سياست پولي و مالي منظم‌تر و شفاف‌تري اتخاذ كند. اين اقدام موثر بود و به كاهش معنادار تورم و افزايش نرخ رشد منجر شد. نرخ تورم از ۴۰ به ۱۵ درصد كاهش يافت و بانك مركزي متعهد شد تورم را باز هم بيشتر كاهش دهد. سيف گفت: همچنين بانك مركزي اصلاحاتي را براي تقويت ثبات مالي، تاثيرگذاري سياست پولي و تخصيص كارآمد منابع در بخش بانكي به اجرا گذاشته است. اين اصلاحات حوزه نظارت بانك مركزي را توسعه مي‌دهند و قصد دارند با اقدامات كاهش‌دهنده وام‌هاي معوق، سلامت ترازنامه‌هاي بانكي را مورد هدف قرار دهند. آنها همچنين به گسترش اعتبارات به حوزه وسيع‌تر اقتصاد كمك مي‌كنند. رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اينكه توافق اخير بين ايران و گروه ۱+۵ اثرات منطقه‌اي و جهاني مهمي به همراه دارد، خاطرنشان كرد: رفع تحريم‌ها به ايران امكان مي‌دهد صادرات نفت را از سر گيرد، سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي را جذب و در تمام موضوعات اقتصادي با بقيه كشورهاي جهان مشاركت كند. برجام به ويژه بر نظام بانكي تاثير مي‌گذارد كه متحمل سنگين‌ترين تحريم‌ها شد. نقل و انتقال مالي، فعاليت‌هاي بانكي، بيمه و سوئيفت از سر گرفته مي‌شوند. به گفته او ترديدي نيست كه اين توافق به بهبود فضاي تجاري داخلي و خارجي منجر خواهد شد. بنابراين، مقامات ايران مصمم هستند تا برجام را اجرا كنند و به عقيده من اين عامل مهمي براي كاهش ريسك بالقوه سرمايه‌گذاري در ايران خواهد بود. 

 برجام 15 سال طول مي‌كشد
رئيس بانك مركزي با بيان اينكه توافق هسته‌اي شور و هيجان مثبتي را در ميان شركت‌هاي بين‌المللي خواستار بازگشت به ايران برانگيخته است، گفت: اين امر به ويژه درباره موسسات مالي مصداق پيدا مي‌كند. ما در قبال اين همتايان بين‌المللي وظيفه داريم تا فضايي فراهم‌سازيم كه از ورود به بازار حمايت كند، مشوق ثبات مالي باشد، پايدار باشد و از سرمايه‌گذار پشتيباني كند. بانك مركزي ايران تعهد مي‌كند از هيچ اقدامي براي تحقق اين هدف فروگذاري نكند. او تصريح كرد: در حال حاضر سرمايه‌گذاران بين‌المللي مجازند ۱۰۰ درصد مالكيت بانك‌هاي مناطق آزاد و ۴۰ درصد مالكيت بانك‌هاي سرزمين اصلي را در اختيار گيرند، همچنين براي تسهيل تجارت، ما توان بالقوه تشكيل بانك مشترك فرامرزي را مطرح مي‌سازيم. بانك مركزي ايران با ارائه تضمين از طريق قانون تقويت و پشتيباني از سرمايه‌گذاري خارجي، سرمايه‌گذاري‌ها و بازدهي آنها را ضمانت مي‌كند. سيف ادامه داد: بانك مركزي با هدف پذيرش يك چارچوب مقرراتي منطبق با بال سه حوزه نظارت خود بر موسسات مالي را گسترش مي‌دهد. الزامات حداقل سرمايه، ذخاير نقدينگي و اجراي آزمون استرس از جمله معيارهايي هستند كه بانك مركزي براي تضمين ثبات در بخش بانكي به كار مي‌گيرد. او با بيان اينكه در نتيجه تحريم‌ها، ايرانيان از دسترسي به خدمات بانكداري بين‌المللي محروم شدند، اظهارداشت: آنها مجبور شدند پول را از راه‌هاي غيرمتعارف انتقال دهند، از كارت‌هاي اعتباري صادر شده حذف شدند و از حقوق مسلمي محروم شدند كه بايد به تمام مشتريان بانكي داده شوند. در مجموع ما بايد اين وضعيت را تغيير دهيم. رئيس كل بانك مركزي در پايان گفت: برجام ۱۵ سال به طول مي‌انجامد. در حال حاضر ما انتظار داريم روابطي درازمدت و پيشرو با شركاي بانكي جهاني خود داشته باشيم. اعتقاد عميق داريم كه صرف تعاملات كوتاه‌مدت بين ايران و دوستانش مزيت چنداني نخواهد داشت. 

ارمان

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صارمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۳۰
0
1
عالیه خدایا شکرت.
نظرات بینندگان