arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

ظریف: بخش سیاسی بازطراحی اراک حل و فصل شد/دومین جلسه کمیسیون مشترک در روزهای آینده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیرامور خارجه بازطراحی راکتور اراک را پیچیده و فنی دانست و گفت: بخش سیاسی کاملا حل و فصل شده و معلوم شده که بازطراحی اراک در چه چارچوب هایی دنبال خواهد شد.

محمد جواد ظریف در حاشیه همایش هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد در گفت و گو با خبرنگاران افزود: سند بازطراحی رآکتور اراک توسط وزرای خارجه 1+5، بنده و خانم موگرینی امضا شده و در اختیار عموم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: باید با همکارانم در 1+5 مشورت کنیم تا در زمان مناسب که همه آماده باشند به صورت رسمی منتشر شود.

به گفته وزیرامورخارجه قسمت فنی شامل توافق های متعددی خواهد بود که جمهوری اسلامی مسئولیت اصلی را برعهده دارد و سازمان انرژی اتمی در همکاری با سایر اعضای 1+5 کار را پیش خواهد برد.

ظریف گفت: یقین داریم که در نتیجه این کار رآکتور بسیار پیشرفته تر و دارای قابلیت های بیشتری خواهد بود و همکارم آقای دکتر صالحی قبلا در این زمینه توضیحاتی ارایه کردند؛ ضمن این که کار مذاکره سند با همکاری سازمان انرژی اتمی تمام شده و سند امضا شده است، بقیه موارد کاملا تخصصی هستند و بهتر است خود آقای دکتر صالحی و همکاران درباره آن صحبت کنند.
وی همچنین درباره اجلاس آتی وین اظهارداشت: یک نشست در رابطه با آژانس در روزهای آینده در وین خواهیم داشت که همکاران من با دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره نتیجه توافقی که ما در حاشیه اجلاس وین داشتیم (برای حل و فصل موضوعات گذشته و حال) گفت و گو خواهند کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: همچنین دومین جلسه کمیسون مشترک برجام را دوستان ما در روزهای آینده در وین خواهند داشت که نحوه اجرای توافق را مشخص می کنند.

**نباید اجازه دهیم هدف سازمان ملل بازیچه کسانی شود که با حقوق بشر بیگانه اند
ظریف درباره تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران نیز گفت: تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه ایران با روش های غیردموکراتیک تصویب شد و این نشان دهنده نداشتن اعتبار واقعی چنین حرکت هایی است.

وی ادامه داد: برخی ملاحظات سیاسی در ملل متحد وجود دارد و برخی دولت ها که سالهاست به خطر اصلی منطقه که خطر افراط و حرکات تکفیری است دامن می زنند و در سال های اخیر وارد حوزه فعال تری شده اند به خودشان اجازه می دهند بدون این که کمترین مزیتی در زمینه حقوق بشر داشته باشند، قطعنامه حقوق بشر تنظیم کنند که حتی دوستان خودشان را هم نگران کرده اند.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: متاسفانه به دلیل ملاحظات سیاسی حاکم با روش های غیردموکراتیک کار را پیش برده اند و این نشان دهنده نداشتن اعتبار واقعی چنین حرکت هایی است.

ظریف تصریح کرد: احساس می کنیم که بهتر است سازمان ملل متحد در حوزه های حقوق بشر با واقعیت های این منطقه و خطراتی که منطقه با آن مواجه است، برخورد کند.
وی با بیان این که موضوع حقوق بشر از اهداف اصلی سازمان ملل متحد و وظایف اصلی کشورها است، تاکید کرد: هیچ وقت نباید اجازه دهیم این هدف مقدس بازیچه کارهای سیاسی و اهداف و اغراض کوتاه نظرانه گروهی قرار گیرد که با حقوق بشر بیگانه اند و هیچ نقشی در این زمینه ندارند.

 همایش هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد با حضور وزیر امورخارجه و جمعی از اساتید دانشگاه در دفتر مطالعات سازمان ملل برگزار شد.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان