arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۸ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴

افزایش باروری زنان بانوعی کرم آسکاریس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نام کرم آسکاریس با رعایت نکردن بهداشت، آب آشامیدنی ناسالم، آلودگی خاک و عدم بهداشت مواد غذایی گره خورده است اما حالا دانشمندان اعلام کرده‌اند که نوعی از این کرم باعث افزایش باروری زنان می‌شود.

بر اساس نتايج تحقيقاتي كه طي 9 سال و تحت نظر قرار دادن 986 نفر از بومي‌هاي بوليوي صورت گرفته اين نوع كرم آسكاريس احتمالا با تغيير در سيستم ايمني بدن زنان باعث افزايش باروري آنها مي‌شود.

در اين تحقيق{لينك} محققان متوجه شده‌اند كه تغييرات در سيستم ايمني وری زنان را ۲۲ درصد افزایش می‌دهد. آسکاریس بزرگ (Ascaris Lumbricoides) که هفتاد درصد جمعیت بومي‌هاي بوليوي حامل آن هستند، باعث بارداري در سن پایین‌تر و کاهش فاصله بین بارداري‌ها می‌شود. متوسط تعداد فرزند در بین بومي‌هاي بوليوي موسوم به چيمان، ۹ فرزند است.

پروفسور آرون بلک‌ول، یکی از نویسندگان این تحقیق در گفت و گو با بي‌بي‌سي مي‌گويد: تاثیر کرم‌های روده بر باروری، به طرز غیرمنتظره‌ای "زیاد" است. ما فکر می‌کنیم این تاثیرات احتمالا ناشی از تغییر سیستم ایمنی زنان به علت این انگل‌ها است، به این ترتیب باردار شدن برای آنها آسانتر یا سخت‌تر می‌شود. تمام کرم‌های روده چنین تاثیری ندارند، مثلا آلودگی با کرم‌های قلابدار (کرم‌های روده کوچک که از خون جدار روده تغذیه می‌کنند) باعث کاهش باروری، زایمان زوردس و عدم رشد کافی جنین و کم‌خونی شده و به طور متوسط تعداد فرزندان سه تا کمتر می‌شود.

پروفسور آلن پیسی متخصص باروری در دانشگاه شفیلد نتایج این تحقیق را "شگفت انگیز و کنجکاوی‌برانگیز" خوانده و مي‌گويد: برای اینکه احتمال بارداری در زنانی که از لقاح مصنوعی (IVF) استفاه می‌کنند بیشتر شود تا به حال داروهایی آزمایش شده‌اند که هیچ‌کدام موفقیت‌آمیز نبوده است.
او مي‌گويد: با اینکه من نمی خواهم توصیه کنم که زنان برای افزایش باروری سعی کنند آلوده به کرم‌های حلقوی شوند، تحقیق در مورد سیستم ایمنی زنانی که این کرم را در روده دارند می تواند در نهایت به داروهایی جدید و متفاوت در درمان ناباروری منجر شود.

آسکاریس حلقوی بزرگ یکی از شایع‌ترین انواع کرم روده در دنیاست و تا یک سوم جمعیت دنیا (بیش از ۱.۵ میلیارد نفر) به آن مبتلا هستند.
این کرم می‌تواند تا ۳۵ سانتی‌متر طول و حدود پنج میلی‌متر قطر داشته باشد. عدم رعایت بهداشت، آب آشامیدنی ناسالم، آلودگی خاک و عدم بهداشت مواد غذایی از دلایل اصلی شیوع این کرم هستند.
نظرات بینندگان