arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۷۹۴۱
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
وزیر کشور:

در مورد رد صلاحیت ها، باید بگویم مسیر احقاق حق باز است / این اتفاقی که در ورامین افتاد چه حسنی داشت و به نفع چه کسی بود؟ / الان هم می گویم، باید جلوی پول های کثیف به انتخابات گرفته شود

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که آیا ال نینو امسال به ایران می رسد، گفت: آب و هواشناسی می گویند که حتما از تاثیرات ال نینو متاثر خواهیم شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در مورد رد صلاحیت ها، باید بگویم مسیر احقاق حق باز است / این اتفاقی که در ورامین افتاد چه حسنی داشت و به نفع چه کسی بود؟ / الان هم می گویم، باید جلوی پول های کثیف به انتخابات گرفته شود
وزیر کشور در برنامه نگاه یک از آمادگی کامل وزارت کشور و دستگاه های اجرای برای برگزاری باشکوه انتخابات اسفندماه خبر داد و تغییر استانداران در ماه های پایانی سال را غیر انتخاباتی توصیف کرد.

به گزارش «انتخاب»، رحمانی فضلی وزیر کشور شنبه شب در برنامه نگاه یک، از آمادگی کامل وزارت کشور برای برگزاری باشکوه انتخابات خبر داد و از هماهنگی کامل با شورای نگهبان در این زمینه خبر داد.
 
دستگاه های اجرایی در انتخابات بی طرف خواهند بود
وی درباره لزوم بی طرفی دستگاه های اجرایی و دولتی در انتخابات، گفت: این مساله در امر انتخابات یک امر مسلم است و دستگاه های اجرایی نباید له یا علیه فرد یا جریانی موضع بگیرند و اقدامی بکنند.
 
وزیر کشور بیان کرد: ورود هر عنصر حاکمیتی و دولتی به جز نظارت و اجرا درست نیست، اگر ما مجریان له یا علیه جریانی و یا حزبی دچار لغزش شویم این درست نیست.
 
رحمانی فضلی اظهار کرد: ما این موضوع را بخشنامه و ابلاغ کرده ایم، هم خودمان بازرس اجرایی داریم، شورای نگهبان نیز نظارت های خود را انجام می دهد؛ سعی داریم با بی طرفی کامل انتخابات باشکوهی را برگزار کنیم.
 
تغییر استانداران انتخاباتی نیست
وزیر کشور درباره تغییر استانداران در آستانه انتخابات، اظهار داشت: این تغییرات هیچ تاثیری در انتخابات نخواهد داشت، دست ما نباید در انجام تغییرات بسته باشد، استانداران مسؤولیت های متعددی دارند که یکی از آن انتخابات است و بقیه امور نیز وجود دارد که باید به آن نیز رسیدگی کنند.
 
رحمانی فضلی بیان کرد: این تغییرات در راستای ارزیابی هایی بود که از قبل نیز داشته ایم، البته در فضای سیاسی مباحثی مطرح می شود که طرح آن نیز اشکالی ندارد، امکان دارد بازهم تغییر داشته باشیم البته اگر به این مساله برسیم.
 
گرایشات سیاسی خود را در انتخابات دخالت نخواهیم داد
وزیر کشور درباره گرایش تیم سیاسی وزارت کشور به یک جریان خاص سیاسی، تصریح کرد: من خودم گرایش سیاسی دارم اما دخالت نمی دهم، همکاران ما انسان های متدین و قانون مدار هستند و گرایش های سیاسی خود را در انتخابات دخالت نخواهند داد.
 
وی اظهار داشت: برای ما فرق نمی کند که چه کسی پیروز شود، هر کس از بستر قانونی ثبت نام کند و پیروز شود مورد تایید ما است؛ اگر کسی موردی داشت که دستگاه های اجرایی و مسؤولان وارد انتخابات شده اند به ما اعلام کند ما نیز حتما برخورد خواهیم کرد.
 
وزیر کشور گفت: فرآیند برگزاری انتخابات تعریف شده، دقیق و کاملا قانونی است، مجری وزارت کشور، ناظر شورای نگهبان است، احزاب و کاندیداها و قوه قضاییه نیز به نوعی نظارت دارند.
 
وی امکان تبانی و تقلب در انتخابات ایران به لحاظ ساختار برگزاری و نوع نظارت را غیر ممکن دانست و گفت: یک سری تخلفات امکان وقوع آن بود که ما آنها را حل کرده ایم.
 
رحمانی فضلی درباره اخذ الکترونیکی آرا، گفت: با آموزش هایی که به مردم خواهیم داد، سعی می کنیم این کار روان شود و با حداقل زمان انجام شود، ما بسته به حضور دستگاه های اخذ رای در شعب قرار خواهیم داد و در این زمینه هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.
 
وی بیان کرد: روش رای گیری الکترونیکی بسیار ساده است، همه دنیا از این روش استفاده می کنند؛ ما در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.
 
رحمانی فضلی بیان کرد: البته در انتخابات قبلی در برخی استان ها نیز این کار انجام شد و هیچ گونه مشکلی نیز پیش نخواهد آمد.
 
رای گیری الکترونیکی در 9 شهر بزرگ کشور
وی افزود: شورای نگهبان روی دستگاه نظر داده، اما روی نرم افزار هنوز صحبت نکرده اند، امروز به شورای نگهبان ارسال کرده ایم و آنها نیز نظر خود را اعلام خواهند کرد.
 
وی بیان کرد: ما آمادگی داشتیم در همه کشور روند اخذ و شمارش را به صورت الکترونیکی انجام دهیم، اما به دلیل محدودیت منابع در 9 کلانشهر این مساله را انجام خواهیم داد.
 
وزیر کشور از برگزاری جلسات متعدد با شورای نگهبان در این زمینه خبر داد و گفت: ما ان شاءالله موافقت شورای نگهبان را می گیریم و با این روند مشکلی نخواهیم داشت.
 
توضیحات وزیر کشور در خصوص اظهارات رییس جمهور درباره صندوق های شیشه ای
رحمانی فضلی درباره اظهارات رییس جمهور درباره انتخابات شفاف و صندوق های شیشه ای، گفت: ما در این زمینه با شورای نگهبان یک بحث داشتیم، آنها معتقدند چون رای محرمانه است، امکان دارد از پشت شیشه خوانده و معلوم شود، ما به یک فرمولی رسیدیم، آنها گفتند شفافیت به قدری باشد که داخل صندوق دیده اما خوانده نشود.
 
وی بیان کرد: درباره صندوق ها با شورای نگهبان به توافق رسیده ایم و این صندوق های را تولید نیز کرده ایم.
 
وی با بیان این که ما در اجرا موظف به اجرای قانون هستیم، گفت: ما شورای نگهبان را افراد دلسوز و متدین می دانیم، با تعامل با شورای نگهبان هر کجا احساس کنیم که حق کسی ضایع می شود این را به اطلاع شورای نگهبان با ارائه اسناد و مدارک خواهیم رساند و آنها نیز رسیدگی خواهند کرد و همیشه نیز همین طور بوده است.
 
وزیر کشور بیان کرد: برخی افراد پرونده ها و موضوعاتی دارند که رد صلاحیت می شوند، اینها می توانند اعتراض کنند و از طریق قانون دنبال کنند، مسیر احقاق حق باز است و مشکلی ایجاد نشود.
 
کاندیداهای معترض از مسیر قانون پیگیر باشند
رحمانی فضلی بیان داشت: توصیه ما این است که همه مسیر قانون را دنبال کنیم، در هیات های اجرایی هیچ اقدامی خلاف قانون نخواهد شد و حق هیچ کس ضایع نخواهد شد، در هیات های نظارت نیز این گونه است.
 
تشکیل هیات نظارت بر تبلیغات کاندیداها
وزیر کشور درباره تبلیغات زودهنگام انتخاباتی بیان کرد: امسال هیات نظارت بر تبلیغات کاندیداها با مدیریت وزارت کشور تشکیل شده است.
 
وی بیان کرد: تبلیغات خانوادگی و محفلی از دید ما تبلیغات نیست و اشکالی ندارد، اما این که یک فرد پوستر چاپ کند و تبلیغات علنی داشته باشد این موارد تخلف است و ما برخورد خواهیم کرد؛ حضور در یک مراسم به معنای تبلیغات نیست.
 
رحمانی فضلی بیان داشت: الان برخی احزاب جلسات خود را تشکیل می دهند، گفتمان و شعارهای خود را تعیین می کنند، اینها اشکالی ندارد و مقدمات کار است، اما در زمان انتخابات تخلفات زیادی صورت می گیرد با تدبیری که در قانون جدید شده پیگیری خواهد شد.
 
توضیحات رحمانی فضلی درباره اتفاق ورامین
وی با اشاره به درگیری صورت گرفته در ورامین، گفت: ما چند مورد داشتیم، در یک استانی سخنرانی یک فرد از تهران را تعطیل کردند، آنجا فرماندار ما نباید تعطیل می کرد، یک مورد نیز در شیراز که آقای مطهری رفت اتفاقاتی افتاد، وزارت کشور با دستور رییس جمهور وارد عمل و مستندات را جمع آوری و به قوه قضاییه ارسال کرد، آن هم در مرحله تحقیقات و صدور رای است.
 
رحمانی فضلی گفت: در مورد اخیر(ورامین) نیز افرادی مجوز گرفتند، 37 سال از انقلاب می گذرد، ما مدعی قانون مداری را داریم، پسندیده نیست افرادی به هر دلیلی یک نشست قانونی را بهم بزنند؛ اگر دغدغه هایی دارند باید به افراد و دستگاه های مسؤول اطلاع دهند.
 
وی بیان کرد: وزارت کشور به هیچ وجه اجازه نخواهد داد مراسم غیر قانونی بویژه برای بهم زدن مراسم های دیگر انجام شود. در فضای انتخابات اصلی ترین مساله برای ما برگزاری انتخابات باشکوه، سالم و قانونی است.
 
وزیر کشور تصریح کرد: یک وقت مقام مسؤول وارد می شود و هدایت می کند، ما انتظار داریم اینها قانون گرایی را تقویت کنند.
 
رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت کشور به آن دسته از تجمعاتی که شائبه تبلیغاتی دارد مجوز می دهد، گفت: وزارت کشور در این زمینه و قبل از برگزاری تجمعات و برنامه ها توضیحات لازم را می گیرد.
 
وی افزود: اگر ما رعایت قانون را نکنیم ممکن است دیگران ما را هم نپسندند و مجلس و محفل ما را بهم بزنند؛ این اتفاقی که در آن شهر(ورامین) افتاد چه حسنی داشت و به نفع چه کسی بود.
 
وزیر کشور یادآورشد: ما در این دو سال تقریبا روزی نزدیک به صد جلسه در دانشگاه ها و دیگر نقاط در کشور داریم، ما به اندازه انگشتان دست مشکل نداشتیم و البته با تمام این موارد برخورد شده است.
 
الان هم می گویم باید جلوی پول های کثیف به انتخابات گرفته شود
رحمانی فضلی درباره پول های کثیفی که قبلا از آن سخن به میان آورده بود، اظهار داشت: بنده این سخن را در جمع فرماندهان انتظامی که درباره مواد مخدر و قاچاق بود به میان آوردم و اعلام کردم این پول ها کثیف است و باید از ورود آن به حوزه های مختلف جلوگیری کرد.
 
وی اظهار داشت: در آن زمان مجلس شورای اسلامی از من توضیح خواست و من هم نکاتی را گفتم، الان هم می گویم که باید جلوی این پول ها گرفته شود.
 
ارائه لایحه دو فوریتی شفاف سازی منابع مالی انتخاباتی به مجلس
وزیر کشور درباره لایحه شفاف سازی منابع مالی انتخاباتی، تصریح کرد: الان نزدیک دو هفته است که با قید دو فوریت این لایحه را تقدیم مجلس کرده ایم، انتظار داریم مجلس محترم آن را تصویب کند.
 
مصر هستیم جلوی ورود پول های کثیف به انتخابات را بگیریم
رحمانی فضلی تاکید کرد: ما مصر هستیم با ورود جریان پول کثیف به انتخابات مقابله کنیم و لایحه هم داده ایم و انتظار داریم مجلس هر چه سریعتر آن را تصویب کند.
 
وزیر کشور یادآورشد: بیشترین شکایت نامزدها علیه هم در انتخابات ها خرید و فروش رای و دادن پول و امثال آن است که از الان نیز برای ما این مسائل مطرح می شود.
 
رحمانی فضلی در ادامه برنامه نگاه یک درباره تهدید گروه های تروریستی، گفت: ما شرایط خوبی به لحاظ امنیتی داریم، باید قدر این امنیت و آرامش را بدانیم.
 
وی افزود: نباید آرامش و امنیت کشور به هیچ وجه بهم بخورد، همه باید به این مساله احترام بگذاریم، هیچ کس نباید به خاطر دیدگاه ها و سلایق خود امنیت را خدشه دار کند.
 
در زمینه تامین امنیت کشور با هیچ کس تعارف نداریم
رحمانی فضلی گفت: ما با قدرت روی امنیت ایستاده ایم و با هیچ کس هم در این زمینه تعارف نداریم، این که ما تهدید می شویم بله این مساله وجود دارد و این مساله نیز به خاطر تاثیرگذاری ما است؛ ما دشمنانی داریم که علیه ما فعال هستند.
 
وزیر کشور بیان کرد: همین امروز مقدار قابل توجهی بمب با چاشنی های انفجاری در شرق کشور کشف و خنثی شد، با رصد دائمی و اشراف اطلاعاتی و امنیتی کامل و هوشیاری همه جانبه مردم توانسته ایم تهدیدات را خنثی کنیم.
 
رحمانی فضلی از پیش بینی اعزام دو میلیون نفر برای اربعین حسینی خبر داد و با بیان این که همه نیروها مشغول تلاش هستند و اولویت ما بحث امنیت است، گفت: زوار ما باید با سلامت بروند و برگردند و این مانور قدرت امنیت ملی ما است.
 
تکفیری ها جرات نزدیک شدن به خط قرمز ما را ندارند
وزیر کشور درباره خط قرمز 50 کیلومتری ایران برای مقابله با تروریست های تکفیری، گفت: ما هر روز مرزها را رصد می کنیم، نیروهای آماده ای داریم که در آمادگی کامل هستند، هر کجا احساس کنیم امنیت ما خدشه دار می شود آنجا اقدام خواهیم کرد و البته ما تعامل خوبی با کشورهای مختلف داریم.
 
وی بیان داشت: آنها جرات نزدیک شدن به خط قرمز را ما ندارند، ما اگر قصد سویی داشته باشند حتما مقابله جدی خواهیم کرد؛ ما تا الان مشکلی نداشته ایم و امیدواریم مشکلی نیز پیش نیاید؛ نیروهای ما با تجربه و مسلط هستند.
 
رحمانی فضلی همچنین از تلاش های همه دست اندرکاران ستاد اربعین تقدیر کرد و گفت: ما اخیرا بازدیدی از مرزها داشتیم، همه مسؤولان و مردم با تعامل و همکاری صحنه های بی نظیری را رقم زده اند.
 
وی گفت: 90 درصد کار به عهده خود مردم است، هماهنگی دستگاه ها واقعا خارج از حالت اداری و انصافا اعتقادی بود.
 
مردم نگران روادید اربعین نباشند
رحمانی فضلی یادآورشد: تردد بدون روادید کاری بسیار مشکل آفرین برای مردم است و خطرات امنیتی نیز برای کشور دارد، ما امسال مصمم شدیم که این کار انجام شود، البته صدور روادید در اختیار دولت عراق است و در این زمینه نیز رایزنی های خوبی انجام شده است.
 
وی بیان کرد: تا امروز و ظرف یک هفته بیش از ششصد هزار روادید صادر شده است و قول داده اند که همه مردم روادید خود را دریافت کنند؛ نیروی انتظامی ظرف زمان بسیار اندکی گذرنامه صادر می کند.
 
وزیر کشور اضافه کرد: بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر از طریق سایت ثبت نام کرده اند، ملت آرامش خود را حفظ کنند، همه ما در دولت و دولت عراق به دنبال این هستیم که روادید را صادر کنیم و این کار حتما انجام خواهد شد.
 
رحمانی فضلی درباره اتباع غیر ایرانی بیان کرد: یک دسته افراد هستند که حضورشان در ایران غیر قانونی است و این عده کارشان انجام نخواهد شد و این مساله نیز به آنها اعلام شده است، البته قرار شده اتباع را از یک مسیر که شلمچه است عبور دهیم.
 
وزیر کشور درباره اقدامات رفاهی برای زائران اربعین حسینی، خاطرنشان کرد: آنها توقعی جز امنیت ندارند اما ما به عنوان دولت موظف هستیم که به آنها خدمات ارائه کنیم؛ امسال دهها برابر امکانات را بیشتر کرده ایم.
 
رحمانی فضلی بیان داشت: امسال 90 گیت کار خروج را انجام می دهد، از نجف تا کربلا تمام مسیر در اختیار استان های مختلف قرار داده شده تا موکب هایی را ایجاد کنند، امکانات رفاهی، غذایی، دارویی و امثال آن نیز فراهم شده است.
 
وی یادآورشد: البته تردد دو میلیون نفر در مدت کوتاهی همراه با مشکلاتی است و مردم باید حداقل امکانات را با خود همراه داشته باشند.
 
وزیر کشور بیان کرد: اتوبوس های مربوط به شهرداری ها و دولت کرایه ای را دریافت نمی کنند، اما اتوبوس های شرکت های خصوصی حداکثر دو برابر کرایه می توانند دریافت کنند، چراکه از یک طرف بدون مسافر بر می گردند.
 
تبعات ال نینو به ایران نیز خواهد رسید
رحمانی فضلی  درباره پدیده ال نینو و امکان وقوع آن در کشور، تصریح کرد: آثار آن به کشور ما می رسد، بارندگی های اخیر که بی نظیر بود، ما باید مراقبت های لازم را داشته باشیم، در ایلام چون چندین سال بارندگی آنچنانی انجام نشده و بی توجهی هایی نیز صورت گرفته بود مشکلات و خساراتی وارد شد که دولت در تلاش برای جبران است.
 
وی بیان کرد: در ما بقی استان ها مشکل خاصی نداشته ایم؛ حتما به سیل زدگان کمک هایی خواهد شد.
 
رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که آیا ال نینو امسال به ایران می رسد، گفت: آب و هواشناسی می گویند که حتما از تاثیرات ال نینو متاثر خواهیم شد.
 
وزیر کشور همچنین توضیحاتی درباره مقولاتی همچون اعتیاد، مواد مخدر و ناهنجاری های اجتماعی ارائه کرد.
 
رحمانی فضلی تنها راه مقابله جدی با اعتیاد و مواد مخدر را پیشگیری دانست و گفت: حداکثر دو نیم درصد جامعه ما آلوده هستند؛ در زمینه مقابله با اعتیاد
 
خبر جدیدی درباره پرونده اسیدپاشی اصفهان ندارم
وزیر کشور درباره پرونده اسیدپاشی اصفهان نیز گفت: خبر جدیدی در این باره ندارم، از این مساله غفلت نشده و روی آن کار می شود، اخیرا مظنونی را دستگیر کرده بودند او گفت مورد قبلی را من انجام داده ام، اما بعد معلوم شد او نبوده و شاید این فرد روانی بوده باشد.
 
رییس شورای امنیت کشور یادآورشد: پیگیری این مساله دستور وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی هست، این پرونده مفتوح است، پیگیری این مساله حق مردم است و رییس جمهور نیز این مساله را همواره از من مطالبه می کنند.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۳
ناشناس
|
Russian Federation
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
74
6
مطمئن باشید هر فردی که سالم باشد رد صلاحیت نمیشود
سيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
1
16
لطفا تلفن همراه در محل كار ممنوع كنيد در تمام ادارات همه مشغول گوشي خودشان مي باشند
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
11
در رای گیری الکترونیکی باید امنیت شبکه به نحوی تامین شود که توسط هکر آرا دستکاری نشود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
12
خوب گفت جناب وزير انشاا... گوش شنوا هم باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
15
به نماینده ورامین بگویید به فکرشهرورامین باشد که درحال تبدیل شدن به روستااست!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
6
4
دوباره مياي مجلس ميگي اشنباه گفتم نگو عمو جون
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
11
باید از ورود افراد پرونده دار به مجلس جلوگیری کرد
نظرات بینندگان