arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۰۴۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴
نیویورک تایمز:

این روزها ایران تمام فکر و ذکر عربستان شده / سعودی ها به شدت از اوباما خشمگینند

اسد الشامان، از موسسه مطالعات دیپلماتیک سعودی معتقد است اوباما هم از لحاظ اخلاقی و هم راهبردی در دچار اشتباه شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
این روزها ایران تمام فکر و ذکر عربستان شده / سعودی ها به شدت از اوباما خشمگینند
روزنامه نیویورک تایمز نوشت: عربستان سعودی بزودی نتیجه ی تمرکز بیش از حد خود بر ایران را می بیند که آن شکست این کشور از تهران است. سعودیها به تازگی تاکید کرده اند تا چه حد از رئیس جمهور آمریکا که نتوانسته است برای سرنگون کردن بشار اسد، متحد نزدیک ایران راهی بیابد، خشمگین اند.

به گزارش «انتخاب»، اسد الشامان، از موسسه مطالعات دیپلماتیک سعودی معتقد است اوباما هم از لحاظ اخلاقی و هم راهبردی در دچار اشتباه شده است.

ایران که در بسیاری از مسائل منطقه ای حضور دارد، چالش بزرگی برای عربستان سعودی محسوب می شود. اما اینکه ایران به تمام فکر و ذکر عربستان تبدیل شده، موجب شده است توجه آن از دیگر موضوعات مهمی که خیلی داخلی تر هستند، منحرف شود. تروریست های داعش جدی ترین تهدید برای عربستان محسوب می شوند. در یک سال گذشته افراد وابسته به این گروه تروریستی مسئولیت حملاتی را که در استان شرقی عربستان، جایی که بیشتر شیعیان این کشور ساکن هستند، به عهده گرفته است. بیشتر قربانیان این حملات شیعیان بودند که کشته شدن آنها به تنش های فرقه ای در عربستان دامن زد.

نویسنده در ادامه نوشته است: ماه پیش به منطقه سفر کردم، کمی پس از آن که یک مرد مسلح مرتبط با داعش پنج نفر را در شهر سیهات کشت. روز چهارشنبه در همان شهر یک مرد مسلح دو نفر از نیروهای امنیتی سعودی را به قتل رساند. بسیاری از ساکنان شیعه که از دولت دور هستند، دچار وحشت شده اند. یک خبرنگار سعودی گفت: آنها احساس می کنند به خاطر اعتقاداتشان هدف قرار گرفته اند. در نسخه وهابی اسلام در عربستان که پایه های دولت محافظه کار و جامعه بر آن بنا شده است، شیعیان کافر شناخته می شوند و تبلیغات ضد شیعی بسیار رایج است.

دولت تلاش چندانی برای کاهش تنش ها انجام نداده است. در واکنش به این حملات، شیعیان خواستار اجرای قانونی ضد آنچه که آن را نژاد پرستی توصیف می کنند، شدند. اما شورای مشورتی، یک نهاد مشاوره ای که اعضای آن را پادشاه منصوب می کند، حتی اجازه نداد این درخواست مورد بحث قرار گیرد.

در زمینه مبارزه با تروریسم، واشنگتن به شاهزاده محمد بن نایف نمره خوبی می دهد اما بسیاری از مردم سعودی در اوج بی عدالتی سرکوب و به طور ظالمانه ای مجازات شده اند. به عنوان مثال علی محمد النمر به خاطر شرکت در یک اعتراض ضد دولتی در سال 2012 زمانی که تنها 17 سال داشت، به اعدام محکوم شده است.

به عنوان یک نشانه دیگر از اعتراض های سیاسی داخلی در برخی محافل به طور غیر رسمی صحبت از ایجاد سلطنت مشروطه مطرح می شود و دست کم یک پیشنهاد برای منشور سیاسی جدید نوشته شده است. یک فعال سیاسی با بیان این نکته که اگر به مردم در دولت نقشی داده نشود، راهی برای احیای حقوق آنها وجود نخواهد داشت، تاکید کرد آنها به دنبال انقلاب کردن نیستند بلکه خواهان تحولند.

برخی جوانان هم خواهان ایجاد اصلاحاتی در قوانین وهابی هستند که مقررات خفقان آوری به ویژه برای زنان به اجرا در می آورد اما ملک سلمان 79 ساله مانع پیشرفت اصلاحات سیاسی می شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
7
84
این یک موقعیت تاریخی برای ایران است، که با اتحاد با برادران سنی مذهب، ریشه وهابیت را بکند
ناشناس
|
United States
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
5
38
این یک موقعیت تاریخی برای ایران است، که با اتحاد با برادران سنی مذهب، ریشه وهابیت را بکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
6
64
از ما عصبانی باش از این عصبانیت بمیر . برو به جهنم
نظرات بینندگان