arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴

قیمت اوراق تسهیلات مسکن بالا رفت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اوراق تسهیلات مسکن که مدتها در محدوده 67 تا 69 هزار تومان معامله می شد، از ابتدای هفته روند صعودی خود را آغاز کرد و به بالای 70 هزار تومان رسید.
 
 قیمت اوراق تسهیلات مسکن که مدتها به دلیل رکود حاکم در بخش مسکن و کاهش احتمالی نرخ سود سپرده بانکی روند نزولی به خود گرفته و تا محدوده 61 هزار تومان افت کرده بود، از مهر ماه روند صعودی خود را آغاز کرد و به محدوده 70 هزار تومان برگشت.
 
اما بعد از انتشار خبر افزایش وام مسکن به 60 میلیون تومان، بر خلاف انتظار تغییری در روند قیمت "تسه‌"ها (اوراق تسهیلات مسکن) به وجود نیامد و برخی از سررسیدهای این اوراق با روند کاهشی مواجه شد و تا محدوده ی 67 هزار تومان افت کرد.
 
برخی کارشناسان علت این رفتار را قوت گرفتن زمزمه های کاهش نرخ سود سپرده بانکی در کنار ابلاغ نشدن رسمی مصوبه افزایش وام مسکن از سوی بانک مسکن و اعلام جزئیات آن اعلام کردند، زیرا به گفته مسئولان فرابورس باید سیاست‌های جدید این مصوبه رسما از سوی بانک مسکن اعلام شود تا تصمیمات لازم در خصوص شرایط اوراق تسهیلات گرفته شده و در چارچوب این مصوبه تغییرات لازم صورت گیرد.
 
بنابراین با مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف وام مسکن، معامله گران در انتظار ابلاغ رسمی این بخشنامه به بانک مسکن و نحوه اجرایی شدن آن در فرابورس هستند و تا کنون هیچ ابلاغیه‌ای از سوی بانک مسکن مبنی بر جزییات نحوه تخصیص تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید از طریق اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به این بازار اعلام نشده است.
 
این در حالی است که علی رغم ابلاغ نشدن مصوبه از سوی بانک مسکن، تحرکاتی بر خلاف هفته های گذشته در بازار این اوراق مشاهده شده است؛ به طوری که روند صعودی قیمت این اوراق از ابتدای هفته آغاز شده و در حال حاضر قیمت این اوراق به بالای 70 هزار تومان رسیده است.
 
بر این اساس در هفته جاری بر خلاف هفته گذشته قیمت اغلب تسه‌ها با افزایش مواجه شده و مورد توجه معامله گران قرار گرفته است؛ به طوری که تسه مهر ماه از محدوده 68 هزار تومان فاصله گرفته و به قیمت های 71 هزار تومان رسیده است و تسه های اردیبهشت، مرداد و شهریور در قیمت های 70 تا 71 هزار تومان در حال داد و ستد است.
 
همچنین تسه های مهر، آبان، دی و اسفند در قیمت های 70 هزار تومان در حال معامله است؛ تسه فروردین ماه نیز به قیمت 72 هزار تومان رسیده و تسه اردیبهشت و خرداد نیز در قیمت های 71 هزار تومان معامله می شود.در این میان تسه های تابستان 1393 همگی در محدوده 70 هزار تومان در حال معامله هستند.
 
 اوراق تسهیلات مسکن، اوراقی است که متقاضیان استفاده از انواع تسهیلات مسکن باید در ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کرده و به بانک مسکن ارائه کنند که این میزان برای وام 45 میلیون تومانی مسکن 90 ورقه بود اما با مصوبه جدید باید دید بعد از اعلام جزئیات وام جدید 60 میلیونی چه تغییری در ساختار، تعداد و قیمت این اوراق در آینده به وجود می آید.

نظرات بینندگان