arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۶۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۰۳ آذر ۱۳۹۴

داوداوغلو: ترکیه حق دارد در صورت نقض حریم هوایی خود واکنش نشان دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه گفت که این کشور حق نشان دادن واکنش در صورت نقض حریم هوایی آن به رغم هشدارهای مکرر را دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنکارا، داوداغلو این سخنان را پس از سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگنده روس توسط هواپیمای جت جنگنده ترکیه در امتداد مرز این کشور با سوریه بیان کرد.

داوداوغلو در آنکارا گفت: جهان باید بداند که ترکیه به هر اقدام ضروری برای تضمین امنیت این کشور دست خواهد زد.

یک مقام ترکیه پیشتر گفته بود که وزارت امور خارجه این کشور روز سه شنبه کاردار روسیه را در پی سرنگون شدن یک فروند هواپیمای جنگی این کشور توسط جت های جنگنده ترکیه در امتداد مرز این کشور با سوریه، احضار کرده است.

این نخستین باری است که از دهه 1950 یک هواپیمای روس یا اتحاد شوروی توسط یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو»، سرنگون می شود.

ارتش ترکیه مدعی است، به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده که حریم هوایی ترکیه را نقض کرده، اما مسکو این ادعا را رد کرده است.

نهاد ریاست جمهوری ترکیه پیشتر اعلام کرده بود: جنگنده ای که ساعاتی پیش در مرز ترکیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این کشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.

در پی سرنگون شدن جنگنده روسی، سفر روز چهارشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه لغو شد.

ستاد مشترک ارتش ترکیه در اطلاعیه ای اعلام کرد: این هواپیما به مدت 5 دقیقه و 10 بار حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و بر اساس قواعد تعامل ارتش که پیشتر اعلام شده، هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.

بر اساس قواعد تعامل ارتش ترکیه، هر جنگنده، بالگرد و یا پهباد خارجی نباید در طول مرز این کشور با سوریه از عمق 5 مایلی با مرز ترکیه نزدیک تر شود و در غیر این صورت، ترکیه پس از چند بار هشدار، آن را هدف قرار می دهد.


اف 16 های ترکیه دراین منطقه مرزی گشت 24 ساعته دارند.
وزارت دفاع روسیه با تایید این مطلب که هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با ترکیه در لاذقیه، متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام کرد: این جنگنده روسی در ارتفاع شش هزار متری و بدون ورود به حریم هوایی ترکیه، پرواز می کرده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می کند که هواپیمای سرنگون شده روس وارد حریم هوایی ترکیه نشده و از زمین هدف قرار گرفته است.

براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روس با آتشباری پدافند هوایی ارتش ترکیه ساقط شده است و دو خلبان آن با استفاده از چتر نجات، بیرون پریدند.

هنوز اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نشده است.
منبع: ایرنا
برچسب ها: یگان ، لاذقیه ، ماهواره ، حریم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
0
دفاع از حریم به چه بهایی !رد پای شوم امریکایی راسخت می توان شناخت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۳
0
2
آره. شما طبیعی است که حق دارید از تروریستهای مورد حمایتتان دفاع کنید! اگر واقعاَ در حریم شما بوده چرا در خاک سوریه سقوط کرده؟
نظرات بینندگان