arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

نیوزویک: برای مبارزه با داعش، نباید با خواسته ایران برای ماندن اسد کنار بیاییم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


نشریه آمریکایی نیوزویک، در گزارشی کنار آمدن با آنچه مطالبه ایران برای ماندن بشار اسد در قدرت خوانده شده در مذاکرات وین به امید مبارزه با داعش را اشتباه راهبردی دانسته است.

 نشریه نیوزویک، در یادداشتی به تهدیدهای مشترک داعش برای ایران و آمریکا اشاره اما استدلال کرده دو کشور نمی‌توانند با یکدیگر برای مبارزه با این گروه تروریستی متحد شوند.

نیوزویک، به اظهارات مقامات ایران که داعش را تهدید امنیتی می‌دانند اشاره می‌کند اما می‌افزاید این باعث نمی‌شود که تهران «شریکی ایده‌آل» برای مبارزه با این گروه تروریستی تلقی شود.

نیوزویک، تفاوت در روایت‌های ایران و آمریکا از منشأ شکل‌گیری داعش، و اهداف متفاوت دو کشور از مبارزه با داعش را عواملی دانسته که اتحاد در مبارزه با داعش را دشوار می‌کنند.

این نشریه آمریکایی در پایان بر همین اساس می‌نویسد: «برای مذاکره‌کنندگان آمریکایی اشتباه خواهد بود که به امید تشکیل ائتلاف بزرگتر ضد داعش - با مطالبه ایران برای ماندن نامحدود بشار اسد کنار بیایند.»

نیویوزک این ادعا درباره مطالبه ایران در مذاکرات را در حالی مطرح کرده که تهران هرگز درباره ماندن «نامحدود» بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در قدرت مطالبه‌ای مطرح نکرده است.

ایران می‌گوید سرنوشت حاکمیت در سوریه را بایستی مردم این کشور تعیین کنند. کشورهای غربی، از سوی دیگر، کناره‌گیری رئیس‌جمهور روی کار آمده با فرایندهای دموکراتیک در سوریه را پیش‌شرط هر گونه توافق درباره آینده این کشور می‌دانند.
نظرات بینندگان