arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴

گزارش آمانو در مورد ایران کی منتشر می شود؟ ابهام درباره سرنوشت پی ام دی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش خبرگزاری فرانسه از وین، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنچشنبه اعلام کرد گزارش خود درباره ابعاد نظامی احتمالی ( پی ام دی PMD ) مرتبط با برنامه هسته ای ایران را هفته آینده ارائه می کند.

واحد مرکزی خبر نوشت: بر اساس نقشه راهی که ماه ژوئیه در وین در چارچوب مذاکرات بین تهران و قدرت های بزرگ برای پایان دادن به بیش از 13 سال اختلاف نظر درباره پرونده هسته ای ایران تصویب شد، این گزارش قرار است 15 دسامبر در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی شود.

آمانو در بیانیه ای که روز پنجشنبه به مناسبت نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین منتشر شد گفت « من قصد دارم هفته آینده نتیجه گیری نهایی خودم را درباره همه مسائل حل نشده در گذشته و حال ارائه کنم .»

چند منبع دیپلماتیک اعلام کرده بودند انتظار می رود این نتایج هفته آینده منتشر شود.

به موازات این تحقیق، آژانس قرار است در هفته ها یا ماه های آینده گزارشی را درباره تعهدات اولیه ایران برای اجرای توافقنامه هسته ای تاریخی 14 ژوئیه در وین منتشر کند.

در این توافقنامه کاهش ظرفیت هسته ای تهران در ازای لغو تحریم های بین المللی پیش بینی شده است. این تحریم ها به اقتصاد ایران آسیب رسانده است.

ایران که برچیدن برخی تاسیسات خود را شروع کرده است روز سه شنبه اعلام کرد بر روی اجرایی شدن این توافقنامه از ابتدای ماه ژانویه حساب باز کرده است.

تهران همواره تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد می کند و بر حق خود برای برخورداری از چرخه صلح آمیز سوخت هسته ای تاکید دارد.

تحقیقی که قرار است آژانس هفته آینده منتشر کند و تهران در نهایت در آن مشارکت کرد با هدف شفاف سازی درباره ادعاهایی است که بر اساس آنها جمهوری اسلامی در گذشته به رغم انکارهای خود تحقیقات محرمانه ای را با هدف دستیابی به بمب اتمی انجام داده است.

نظرات بینندگان