arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

تخلف شورای شهر تهران درباره شورایاری‌ها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس شورای عالی استان ها در تشریح عملکرد خود گفت: در مدت 8 ماه ریاست در شورای عالی استان‌ها 21 طرح و لایحه به مجلس و دولت ارسال شد این در حالی است که از ابتدای تشکیل شورای عالی استان‌ها تا سال 93 تنها 57 طرح و لایحه ارسالی داشته ایم.

غلامرضا بصیری پور  افزود: در سال 93 که نخستین سال چهارمین دوره شورای عالی استان‌ها بود 9 طرح و لایحه به مجلس و دولت ارسال شده است و این افزایش در 8 ماه بعدی نشان از پویایی و فعالیت شورای عالی استان ها دارد.

وی افزود: در هیچ دوره‌ای ارتباط و تعامل شوراهای سراسر کشور همانند این دوره نزدیک و سازنده نبوده است و تاکنون 28 سفر استانی رفته ام و از نزدیک با اعضای شوراهای سراسر کشور دیدار داشته‌ام که به گفته اعضای شوراها این تعاملات نقش موثری در پویایی جامعه شورایی کشور داشته است.

رییس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: در دوران ریاست من در شورای عالی استان ها برای شورای هر شهرستان حداقل دو میلیون تومان پول واریز شده است و امیدواریم در آینده نزدیک برای 428 شورای شهرستان این رقم را تا پنج میلیون تومان افزایش دهیم. تحقق این امر درحالی صورت می‌گیرد که در پنج سال گذشته هیچ پولی به حساب شوراهای شهرستان ها واریز نشده بود.

وی به امضای تفاهم نامه میان شورای عالی استان‌ها و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها اشاره کرد و افزود: با هلال احمر و برخی سازمان‌ها تفاهم نامه‌هایی در جهت همکاری، تعامل و استفاده از نظرات جامعه شورایی کشور امضاء کرده‌ایم؛ چرا که تلاش می کنیم شعار شوراباوری را در کشور محقق کنیم، بی تردید پس از شوراباوری می توانیم مسئولین و شهروندانی شورایاور داشته باشیم و تنها در این زمان است که شوراها به جایگاه واقعی خود دست پیدا خواهند کرد و این امر به سود تمام نظام شورایی کشور است.

بصیری پور به برگزاری همایش های برگزار شده با هدف معرفی جایگاه واقعی شوراها در کشور اشاره کرد و افزود: همایش مشترکی با وزارت نیرو تحت عنوان تولید انرژی از زباله داشتیم، همچنین همایش بانوان شورایی کشور و همایش مراکز پژوهشی شوراها در مشهد برگزار شد که هر یک نقش موثری در معرفی شوراها و تحقق شعار شوراباوری داشتند.

کاهش و افزایش تعداد اعضای شوراها بحثی انحرافی است

رییس شورای عالی استان ها موضوع کاهش و افزایش تعداد اعضای شوراها را بحثی انحرافی خواند و افزود: باید تلاش خود را به افزایش اختیارات شوراها و ایجاد پارلمان محلی قدرتمند معطوف کنیم؛ اگر شوراها اختیارات قانونی خود را به دست بیاورند می توانند موثر باشند.

اگر شورایی تخلف کند مداخله می کنیم

رییس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به این سوال که "آیا مقاومت شورای شهر تهران درباره اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییرنام شورای شهر تهران به شورای شهر تهران، ری و تجریش تخلف است؟" گفت: صراحتا اعلام کرده ایم هر کجا تخلفی منجر به تضعیف شوراها انجام شود مداخله می کنیم؛ باید همه پایبند قانون باشیم و قانون را اجرا کنیم.

وی افزود: شورای شهر تهران پیش از این نیز در مورد شورایاری‌ها تخلف کرده است. در قانون شورای محله داریم که انجمن شورایی است. پس از اینکه مجلس قانون شورایاری‌ها را حذف کرد، نباید شورای شهر تهران و وزارت کشور این کار را انجام می دادند و برابر قانون باید شورای محله را تشکیل می دادند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان