arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴

دریادار سیاری: الحاق سهند به ناوگان نظامی؛به زودی/تحرکات دریایی را رصد می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فرمانده نیروی دریایی ارتش، توسعه سواحل مکران و اقتدار دریایی دوراهبرد نیروی دریایی ارتش نام برد و گفت:امروز توان ساخت ناوهای موشک‌انداز و زیردریایی را داریم و تمام تحرکات آبهای آزاد را رصد می کنیم.

امیر دریادار سیاری به مناسبت هفتم آذرماه روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، گفت: هفتم آذر ۵۹ عملیات مروارید با موفقیت انجام شد و به فرمان امام خمینی(ره) این روز، روز نیروی دریایی نام گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های عملیات مروارید گفت: این عملیات در شصت و هفتمین روز دفاع مقدس یعنی زمانی که دشمن باور نداشت که ایران چنین توانمندی دریایی داشته باشد، انجام شد.

سیاری افزود: عملیات مروارید غیر از هدف نظامی، هدف اقتصادی و سیاسی هم داشت و با این عملیات ما اجازه ندادیم که تا پایان جنگ، نیروی دریایی دشمن در عرصه آبهای خلیج‌فارس حضور داشته باشد و با انهدام دو بندر عراق از صادرات نفت دشمن جلوگیری شد و با توجه به تک‌قطبی بودن اقتصادش اگر کمک دیگر کشورها نبود، بیش از شش ماه در جنگ نمی‌توانست حضور داشته باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به کمک‌های ارزی کشورهای منطقه به عراق در جنگ با ایران، گفت: امام خمینی(ره) در همان زمان فرمودند که به این دشمن کمک نکنید، چرا که وقتی کارش با ما تمام شد، به سراغ شما می‌آید و دیدیم که همین‌گونه شد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی‌های عملیات مروارید گفت: در آن زمان دشمن به دنبال این بود که از صادرات نفت ایران جلوگیری کند و می‌خواست جزیره خارک و بندر امام را منهدم کند تا ضربه اقتصادی وارد کند، اما ما با تمام توانمندی‌ها و اقتدار خود توانستیم این نقشه دشمن را خنثی کنیم؛ چرا که اگر این اتفاق می‌افتاد نمی‌توانستیم به جنگ ادامه دهیم و کشورهای دیگر نیز به ما کمکی نمی‌کردند.

دریادار سیاری در ادامه با بیان اینکه یک سوم مرزهای کشور دریایی است، گفت: مهمترین سواحل کشور ما، سواحل مکران است و این سواحل ما را به آبهای آزاد جهان متصل می‌کند که این موضوع یک امتیاز ویژه برای کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ما هیچ گاه از این سواحل مهم در بحث اقتصادی بهره لازم را نبرده‌ایم، گفت: مهمترین منابع انرژی کشورها در دریاست، چه از لحاظ انرژیهای فسیلی و چه انرژی‌های نو که ما تاکنون نتوانسته‌ایم از این منابع و منافع دریایی بهره‌مند شویم.

سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، دریا را مهمترین محل تجارت نامید و اظهار داشت: کشورهایی که دریا دارند بالای ۹۰ درصد صادرات و وارداتشان در ساحل‌ها انجام می‌شود و سهل‌ترین و ارزان‌ترین محل تجارت است.

وی با اشاره به منابع غذایی دریا تصریح کرد: ما به علت فرهنگ استعماری که قبل از انقلاب در کشور حاکم بود، به طور مثال می‌گفتند میگو ملخ دریایی است، تاکنون نتوانسته‌ایم از این منابع غذایی استفاده کنیم.

دریادار سیاری با اشاره به این جمله رهبر انقلاب مبنی بر اینکه منافع کشور در دریا، منافع راهبردی و کلان است، گفت: ایشان می‌گویند با داشتن اقتدار می‌توانیم از این منافع خدادادی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم؛ چرا که اگر اقتدار نداشته باشید، نمی‌توانید امنیت داشته باشید و اگر امنیت نداشته باشید، نمی‌توانید از این منافع راهبردی دریایی استفاده درست انجام دهید.

وی با اشاره به توسعه دریامحور گفت: ما باید بتوانیم از منابع خدادادی در دریا برای کشور استفاده کنیم و برای رسیدن به این مهم، دو دستور کار داریم که یکی از آنان توسعه سواحل مکران و دیگری اقتدار دریایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: توسعه سواحل شرقی نه تنها اثر و نتیجه‌اش در استانهای جنوبی بلکه در کل آبادانی کشور تاثیرگذار است.

وی با اشاره به کریدور شمال به جنوب برای وصل کردن آسیای میانه به دریای جنوب، اظهار داشت: این طرح در دستور کار دولت قرار دارد که می‌تواند جایگاه ترانزیتی ایران را قوی کند.

دریادار سیاری با تاکید بر اینکه اهمیت و توسعه سواحل برای پیشرفت کل کشور حائز اهمیت است، گفت: به لطف خدا این موضوع هم در دستور کار دولت و هم نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی قرار دارد.

وی تصریح کرد: هر گونه توسعه در کشور و سواحل مکران و بهره‌برداری از منافع خدادادی در دریا و حفظ منافع کشور در دریاهای آزاد نیاز به اقتدار دارد که این اقتدار با داشتن قدرت دریایی به دست می‌آید و امروز ارتش جمهوری اسلامی عهده‌دار ایجاد یک نیروی دریایی راهبردی است.

دریادار سیاری با اشاره به گزارشی از اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، گفت: نیروی دریایی ارتش در اجرای تدبیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید به چشم نیروی راهبردی به نیروی دریایی نگریسته شود، حوزه مسئولیت و مدیریت خود را به شمال اقیانوس هند تا مدار ۱۰ درجه یعنی جنوب هندوستان و شمال سومالی گسترش داده است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: در بحث پرورش نیروی انسانی نیز متناسب با آرمان‌های جمهوری اسلامی، نیروهای خود را پرورش می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بحث ساخت تجهیزات، نیروی دریایی بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در سالهای قبل از انقلاب ما توانایی تعمیرات را هم نداشتیم، امروز به جایگاهی رسیده است که می‌تواند انواع ناوهای موشک‌انداز مانند پیکان و جوشن و در بحث ساخت انواع ناوشکن‌ها مانند ناوشکن جماران، دماوند، سهند و سبلان را بسازد و ما امیدواری که در آینده نزدیک و ماه‌های آینده شاهد الحاق سهند به بدنه نیروی دریایی باشیم.

دریادار سیاری با بیان اینکه علاوه بر ساخت ناوشکن‌ها، نیروی دریایی امروز وارد ساخت انواع زیردریایی‌ها شده است، گفت: اینکه ما توانسته‌ایم با استفاده از جوانان و علم موجود در دانشگاه‌ها و صنایع پرافتخار وزارت دفاع، توان ساخت ناوهای موشک‌انداز و زیردریایی پیدا کنیم، افتخار بزرگی است و این جزو ماموریت نیروی دریایی قرار گرفته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: امروز نیروی دریایی با حضور در آبهای آزاد دنیا تمام تحرکات را رصد می‌کند، تحرکات مربوط به هر کشوری که در آبهای آزاد نفوذ داشته باشد، رصد می‌کنیم و آمادگی مقابله با هر گونه تهدید را داریم.

وی افزود: به طور مثال در منطقه مهمی مانند خلیج عدن که بسیار حائز اهمیت است، که یک سوم تجارت دنیا در آنجا انجام می‌شود، مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفته است و جالب است بدانید در سال ۲۰۱۴ تعداد دزدی‌های دریایی از سال‌های گذشته زیادتر شده که می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصادهای بزرگ دنیا و کشور ما وارد کند.

دریادار سیاری گفت: از سال ۸۷ که رهبر انقلاب دستور حضور نیروی دریایی در منطقه خلیج عدن و دریای سرخ را صادر فرمودند تا امروز نیروی دریایی به صورت مستمر در آن منطقه حساس حضور دارد و تا امروز توانسته است بیش از ۳ هزار کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کرده و امنیت را حفظ کند و در همین راستا تاکنون به کشتی‌های بیش از ۲۲ کشور جهان نیز کمک کرده است، که جایگاه ایران را در بحث مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و دوستی بالا می‌برد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی پرچم ایران را در عرصه آبهای آزاد جهان و در یک محیط بین‌المللی به اهتزاز درآورده است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان