arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۲۹۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۰۶ آذر ۱۳۹۴
سیدعلی خمینی:

وقتی که قوه‌ی تعقلی در مجلس کمتر بشود هرج و مرج زیادتر می شود / دشمنان، منتقدان و دوست داران جمهوری اسلامی، هیچ یک از تحریم انتخابات سود نبرده اند / 22 موضوعی که امام آنها را در رأس امور می دانست

نوه گرامی امام با اشاره به تعابیر امام در مورد جایگاه مجلس شورای اسلامی در امور کشور، گفت: از نظر امام خمینی تقنین بر اجرا تقدم دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وقتی که قوه‌ی تعقلی در مجلس کمتر بشود هرج و مرج زیادتر می شود / دشمنان، منتقدان و دوست داران جمهوری اسلامی، هیچ یک از تحریم انتخابات سود نبرده اند / 22 موضوعی که امام آنها را در رأس امور می دانست

نوه گرامی امام با اشاره به تعابیر امام در مورد جایگاه مجلس شورای اسلامی در امور کشور، گفت: از نظر امام خمینی تقنین بر اجرا تقدم دارد.

 به گزارش «انتخاب»،  حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی طی سخنانی در همایش «مجلس، انتخابات و امام خمینی» که توسط دفتر قم موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی برگزار شد، با اشاره به به گزاره‌ی «مجلس در رأس امور است» که از سوی امام خمینی بیان شد، اظهار داشت: در هر نظام مردم‌سالار انتخابات تجلی‌گاه خواست مردم است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و  در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نبرده است.

وی افزود: هم آن کسانی که امروز دشمنان جمهوری اسلامی حساب می‌شوند هم آن کسانی که دوست جمهوری اسلامی حساب می‌شوند، هم کسانی که جزء منتقدین نظام حساب می‌شوند هیچ کدام از تحریم انتخابات سودی نبردند.

به نوشته جماران، نوه گرامی امام تصریح کرد: الآن نمی‌خواهم وارد مصادیق شوم، اما تاکنون هر تغییری که در کشور صورت گرفته همیشه از دل صندوقهای رأی بوده است.

وی در ادامه افزود:  امام در موارد مختلفی کلمه‌ی رأس امور را به کار بردند، شاید جالب باشد که بدانیم حداقل امام در 22 مورد مختلف فرمودند این موضوع رأس امور است.

سید علی خمینی ادامه داد: تفاهم و وحدت در میان همه‌ی مردم، یکی از موضوعاتی است که تحت عنوان رأس امور در تاریخ 24 / 4 / 62 مورد تأکید امام قرار گرفته است. ایشان در زمانی دیگر می گویند تثبیت جمهوری اسلامی در رأس امور است؛ قانون اساسی و تبیین جهت رأی دادن مردم به آن(3 بار)، مجلس شورای اسلامی (پنج بار)، نماز جمعه، تهذیب نفس و معنویات (هر کدام یک بار) به کار رفته اند.

وی گفت: امام همچنین  در مورد اجلاس غیر متعهدها تأکید می کنند که رأس امور وظایف این اجلاس غیر متعهدها آن است که کشور های متعهد به شرق و غرب را تصفیه کرده و از خود دور کنند(یک مورد)؛ اهمیت تبلیغات(یک بار)، کشاورزی، قوای مسلح، لزوم وحدت میان قوای مسلح و مردم(هرکدام یکبار، امور تربیتی و آموزشی دو بار، اتکاء و اعتماد به رحمت و عنایت الهی یک بار، جنگ دفاعی، یک بار، دانشگاه یک بار. نشریه متعهد یک بار، لزوم انتخاب مسئولین از قشر متوسط و دون متوسط یک بار، اجرای امر الهی یک بار،حفظ نظام یک بار، معرفت به خداوند متعال یک بار و توجه به لزوم پیروزی در جنگ یک بار، در فرمایشات امام تحت عنوان «رأس امور» به کار رفته است.

سید علی خمینی یادآور شد: یکی از مواردی که در مورد رأس امور به کار رفته مجلس بود؛ ایشان یک بار هم فرمودند مجلس در رأس همه ارگان‌ها قرار دارد.

وی ادامه داد اینکه این شمارشی که انجام دادیم در حقیقت استقصای تام نیست و ممکن است مواردی هم بوده باشد که از چشم من افتاده باشد.

نوه گرامی امام اظهار داشت: یک بار رأس امور در معنای منفی به کار رفته که آن را هم از میان اینها خارج کردم؛ آن یک مورد این است که امام در 11 / 3 / 60 می‌فرماید: «طغیان و طاغوت بودن در رأس امور است» که در واقع در همان معنای رأس امور منفی است که این را هم در شمارش خودم قرار ندادم.

امام 5 مرتبه در مورد رأس امور بودن مجلس سخن گفته اند

سید علی خمینی با اشاره به اینکه امام پنج مرتبه در مورد اینکه مجلس در رأس امور است جمله دارند، یادآور شد: چهار مرتبه‌اش به همین شکل است که مجلس در رأس امور است، یک مرتبه می‌فرمایند مجلس در رأس همه ارگانهاست، که ما اگر آن جمله‌ی دارای شیوع بیشتر را بر این جمله‌ی دارای شیوع کمتر حمل کنیم و بگوئیم مراد این است که آن مواردی هم که همه‌ی امور به کار رفته مراد از امور با توجه به اینکه در یک جایی مورد خاصّش به کار رفته و تبیین می‌کند که مراد امام از همه امور به معنای همه ارگانهاست، یعنی مجلس در رأس همه ارگانها قرار دارد یعنی مجلس در رأس همه ارگانهای نظام جمهوری اسلامی است.

بسیاری از مشکلات کشور به «تقنین بد»بر می گردد

وی تأکید کرد:  با توجه به این مباحث شأن اصلی مجلس که در قانون به آن اشاره شده بحث تقنین است. امام می‌فرماید اگر مجلسی درست شود بقیه‌ی موارد هم درست می‌شود که این هم نشانگر تقدم تقنین بر اجرا در اندیشه امام خمینی است. لذا مجلس در رأس امور است به معنای تقدّم تقنین بر اجراست.  به نظر می‌رسد آن جنبه‌ی اصلی فرمایش امام که می گویند مجلس در رأس همه امور است یا همه ارگانها هست به نظر می‌رسد که به تقدم تقنین بر اجرا برمی گردد زیرا ریشه بسیاری از مشکلاتی که در کشور داریم هم از جهت تقنین بد است.

سید علی خمینی با بیان اینکه مشکلات امروز ما یکی در حیطه‌ی تقنینی است؛ ما خیلی از مسائل‌مان به این دلیل است که قانون روشنی نداریم. هر جا قانون روشن شود حیطه‌ی دل به خواه کم می‌شود، هر جا حیطه دل به خواه کم شود حیطه استبداد به رأی کم می شود.

نوه گرامی امام تصریح کرد: بنابراین ما منکر این نیستیم که مجلس از جهات مختلفی اهمیت دارد، قطعاً از همه جهاتش مهم است، چه از آن جهت که  از دل همه‌ی مردم بیرون آمده و چه از نظر جنبه‌های نظارتی مجلس و چه رأی هایی که به دولت می‌دهند و وزارت یک وزیر را تتمیم می کنند، سپس نظارت می‌کنند، همه اینها اهمیت دارد ولی  برداشت بنده این است که آن جنبه‌ای که به حق مجلس را در رأس امور قرار می‌دهد همین بحث تقدم تقنین بر اجراست که در اندیشه‌ی امام وجود دارد و انشاء الله همه دولتها و همه ارگان‌ها به تعبیر امام بر وفق قانون عمل کنند قانونی که متخصصینی دلسوز متعهد در مجلس آن را تثبیت کرده باشند.
نظرات بینندگان