arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۰۲ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

دیوید کامرون: حمله های هوایی به تنهایی برای جنگ با داعش کافی نیست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر انگلیس از طرح پیوستن کشورش به حمله های هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش در سوریه پرده برداشت.
 به نقل از ای پی تی ان، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در نشست سران کشورهای همسود (مشترک المنافع) در مالت، از طرح پیوستن کشورش به حمله های هوایی ائتلاف آمریکایی ضد داعش در سوریه پرده برداشت.

دیوید کامرون با تاکید بر ضروری بودن اقدام نظامی انگلیس برای شکست داعش افزود: حمله های هوایی به تنهایی برای پایان دادن به جنگ ضد داعش کافی نیست. نمی توانیم این مشکل را با اقدام نظامی صرف حل و فصل کنیم. باید راهبرد سیاسی و دیپلماتیک خود را نیز با تمام قوا وارد میدان کنیم و البته کار بازسازی که پس از پایان جنگ در سوریه مورد نیاز خواهد بود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کامرون به موضوع سوریه هم اشاره کرد و گفت: پیام ما در قبال سوریه روشن است. باید اقدامی دقیق و کارآمد برای مقابله با داعش طراحی کنیم. داعش تهدید است. داعش انگلیس را تهدید می کند. به همین علت است که داریم این اقدام را طراحی می کنیم. هفته گذشته استدلال های خوبی در پارلمان انگلیس مطرح شد و بسیاری از مردم با آن استدلال ها موافق بودند. اما مردم می خواهند اطمینان حاصل کنند که وقتی سخن از راهبرد نظامی به میان می آید داعش است که هدف قرار می گیرد و نه دیگران.

وقتی سخن از کمک نظامی به میان می آید منظور کمک هوایی نظامی به متحدان ما و دیگر کشورهاست. پای نیروهای پیاده نظام در میان نیست. نمی توانیم این مشکل را فقط با استفاده از اقدام نظامی حل و فصل کنیم. باید راهبرد سیاسی و دیپلماتیک خود را نیز با تمام قوا وارد میدان کنیم و البته کار بازسازی که پس از پایان جنگ در سوریه مورد نیاز خواهد بود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نخست وزیر انگلیس درباره ی مقابله با فساد نیز سخن گفت و افزود: فساد اقتصاد کشورها را از هم می پاشد، از توسعه جلوگیری و شورش ایجاد می کند. فساد حتی به تروریسم هم دامن می زند. چرا که در سایه گسترش فساد مردم امید خود را از دولت درستکار و امین که خدمات عمومی برای آنان فراهم می کند یا عدالت را به اجرا می گذارد ناامید می شوند.

کامرون گفت: باید شاهد ایفای نقش برجسته ی کشورهای همسود در مبارزه با فساد باشیم. به همین علت امروز صبح سران ده کشور را در اینجا گرد هم آوردم تا درباره شدت بخشیدن به تلاش هایمان در این زمینه بحث و تبادل نظر کنیم. فساد اقتصاد کشورها را از هم می پاشد، جلوی توسعه را می گیرد و جوامع را از درون خراب می کند.

وی افزود: فساد حتی به تروریسم هم دامن می زند. چرا که در سایه گسترش فساد مردم امید خود را از دولت درستکار و امین که خدمات عمومی برای آنان فراهم می کند یا عدالت را به اجرا می گذارد، ناامید می شوند. لذا کارهای بسیار زیادی هست که می توان کرد. جلوگیری از پول شویی، بازگرداندن دارایی سرقت شده و شفاف سازی در جهت جلوگیری از فساد در گام نخست از جمله این اقدام هاست. به همین علت است که نشستی را در ماه مه آینده در لندن ترتیب داده ام تا برای مقابله با این غده سرطانی که ریشه بسیاری از مشکلات در سراسر دنیاست چاره اندیشی کنیم.

کامرون با اشاره به اوضاع در لیبی مدعی شد: داعش دارد از خلاء سیاسی در این کشور شمال آفریقا بهره می گیرد. برای مقابله با تروریسم در لیبی دولت وحدت ملی هر چه زودتر باید تشکیل شود.

نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه از جمله حامیان اصلی مداخله نظامی ناتو در لیبی بودند که در سال 2011 دیکتاتور پیشین، معمر قذافی را از قدرت کنار زد.

دیوید کامرون مدعی شد: در لیبی به دولت وحدت ملی نیاز است. دولتی که جامعه بین المللی بتواند با آن وارد تعامل شود. داریم سخت تلاش می کنیم این مهم تحقق پیدا کند. زیرا شکی وجود ندارد که گروه های افراطی، چه داعش و یا گروه هایی همچون القاعده که در گذشته فعال بودند و یا گروه هایی که هم اکنون در دیگر نقاط دنیا دارند فعالیت می کنند همچون بوکو حرام یا الشباب، از این خلاء حاکمیتی بهره می گیرند. لذا باید اطمینان حاصل کنیم در لیبی شریکی هست که می توان با آن وارد تعامل و همکاری شد.

نخست وزیر انگلیس با اشاره به پدیده تغییرات آب و هوایی و گازهای گلخانه ای هم گفت: انگلیس با تمام قوا در حمایت از تلاش ها برای رسیدن به توافقی آرمانی اقدام می کند. نه فقط با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در کشور بلکه با حمایت از دیگر کشورها بویژه کشورهای فقیر و آسیب پذیر. دیروز بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل از انگلستان برای نقشی که در زمینه مقابله با پدیده ی تغییرات آب وهوایی ایفا کرده تقدیر کرد. وی همچنین تعهد لندن را برای تامین 9 میلیارد دلار اعتبار در مقابله با این پدیده در طول پنج سال آینده ستود. اینجا در مالت از بسته تازه ای رونمایی کردم برای کمک به کشورهای کوچک در حال توسعه که تقریبا نیمی از اعضای کشورهای همسود را تشکیل می دهند.

نظرات بینندگان