arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۷۱۰
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

نامه روحانی به رهبری به روایت آیت الله جنتی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
«روحانی برای حل مشکلات لایحه امر به معروف به رهبری نامه نوشت». این خبری بود که دبیر شورای نگهبان اعلام کرد و همزمان از احمدی​ نژاد به دلیل عدم توجه به این لایحه انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاين، صبح امروز اولین نشست ستاد امربه معروف و نهی از منکر صبح امروز با حضور فرمانده ناجا، وزیر آموزش و پرورش، وزیر ارشاد، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، معاون فرهنگی قوه قضاییه، آشتیانی نماینده مجلس، ‌ رئیس ستاد سیاستگذاری ائمه جمعه، راستی نماینده حوزه علمیه خواهران، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در شورای نگهبان برگزار شد. البته رئیس ستاد سازمان صداوسیما و وزیر کشور از جمله غایبان این نشست بودند.

آنگونه که خبرگزاري​ها نوشته​اند، آيت الله جنتي به عنوان « رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر» نخستين سخنران اين مراسم بود که سخنانش را با شرح اهميت امر به معروف در فقه اسلامي آغاز کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک واجب عمومی و الهی است که در روایات آمده که اگر این فریضه اقامه شد، همه فرایض سرپا می‌شود و اگر ترک شد، بقیه فرایض هم‌‌ رها می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه این فریضه به صورت پراکنده عمل شد، ادامه داد: بسیاری از معروف‌ها اجرا و بسیاری از منکرات دفع شد؛ اما بهای لازمی که برای این فریضه در قانون اساسی پیش‌بینی شده، مورد توجه قرار نگرفته است.

اهم سخنان وي از اين قرار است:

**به دليل متروک ماندن اصل ۸ قانون اساسی؛ ستاد امربه معروف و نهی از منکر تشکیل شد و بدون اینکه رسمیت قانونی داشته باشد، با اتکا به اینکه فریضه امر به معروف و نهی از منکر مورد عنایت امام و رهبر انقلاب بود، با زحمات دوستان بالاخص آقای زرگر فعالیت خود را آغاز کرد اما چون جنبه قانونی نداشت در ابتدا نظر ما این بود که زیرمجموعه رهبری باشد اما ایشان قبول نکردند.

** آقای زرگر لایحه‌ امر به معروف را تهیه کردند و به آقای احمدی‌نژاد دادند و ایشان همانطور آن را کنار گذاشتند و هر چه پیگیری می‌کردند توجهی نشد و همان گونه ماند. به اين ترتيب قانونی شدن امر به معروف و نهی از منکر بر زمین گذاشته شد و کسی به آن توجه نکرد. اما بالاخره در این دولت این طرح به صورت لایحه تقدیم مجلس شد و جنبه قانونی پیدا کرد؛ در عین حال مخالفت‌هایی با آن صورت گرفت و آقای روحانی نامه‌ای به رهبری نوشتند که این لایحه مشکلاتی دارد و انتظار داشتند که آقا جلوی آن را بگیرد. اما در ‌‌نهایت موضوع به هیات حل اختلاف سپرده شد و دوستان مخصوصا آیت‌الله شاهرودی، بسیار بر روی این طرح کار کردند تا اینکه امروز اولین جلسه ستاد ستاد امربه معروف و نهی از منکر به صورت رسمی تشکیل شد که البته همه اعضا در آن حضور ندارند.

 **اصل کار امر به معروف و نهی از منکر، اجرا و عمل آن است. در حال حاضر قوانینی داریم که با وجود زحمت زیادی که برای تصویب آن‌ها کشیده شده یا درست عمل نشده یا بی‌خاصیت هستند؛ ما نمی‌خواهیم فریضه‌ای که با زحمات بسیاری به اینجا رسیده در عمل و اجرا به مشکل برخورد.

** انتظارم از اعضای ستاد امربه معروف و نهی از منکر این است که اجرای این فریضه را جدی بگیرید، این فریضه در همه ادیان بوده و همه انبیا برای اقامه امربه معروف و نهی از منکر مبعوث شده‌اند. نباید این جلسه را برگزار کنیم و پس از آن برویم سر کار خودمان.

نظرات بینندگان