arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۳۹۷۶۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴

وجود یک میدان عظیم نفتی در شهر اهواز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک مقام مسئول با تشریح جزئیات توسعه ۳ میدان عظیم نفتی ایران برای شرکت‌های نفتی خارجی، گفت: یک مخزن با ۳۷ میلیارد بشکه نفت در زیر بستر شهر اهواز قرار گرفته است.

حمید دریس امروز در تشریح مهمترین طرح‌های نفت و گازی آماده سرمایه گذاری در مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: جزئیات فنی ٣ مخزن بنگستان اهواز، بنگستان منصوری و بنگستان آب تیمور در حوزه نفتی به نمایندگان شرکت‌های نفتی خارجی حاضر در تهران ارائه شده است.

مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در خصوص مخزن بنگستان میدان اهواز، اظهار داشت: قرار گرفتن این مخزن در زیر شهر اهواز مشکلاتی درخصوص محل حفاری ایجاد کرده و شرکت‌های مایل به سرمایه گذاری در این مخزن باید این مشکلات را در نظر بگیرند و حرکت به سمت حفاری افقی را در برنامه خود قرار دهند.

این مقام مسئول با اعلام اینکه نفت درجای این مخزن ٣٧ میلیارد بشکه است که تا امروز ١,٢ میلیارد بشکه آن تولید شده است، تصریح کرد: در مجموع ذخایر قابل استحصال این مخزن حدود ٤ میلیارد بشکه برآورد می شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ٢٦ پمپ درون چاهی در مخزن بنگستان میدان اهواز نصب شده است، بیان کرد: فرازآوری با گاز نیز در برنامه آتی توسعه این مخزن قرار دارد.

دریس، تولید فعلی از این مخزن را حدود ١٨٠ هزار بشکه اعلام کرد و یادآور شد: شرکت مناطق نفتخیز جنوب برای افزایش تولید روزانه این مخزن به ٢٣١ هزار بشکه تا پایان سال آینده برنامه ریزی کرده است.

مدیر فنی شرکت مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه تاکنون سه واحد بهره برداری با ظرفیت اسمی ٢٧٥ هزار بشکه در روز، سه واحد نمکزدایی با ظرفیت اسمی ٢٢٠ هزار بشکه در روز و ٣ واحد تقویت فشار گاز با ظرفیت اسمی ١٧٧ میلیون فوت مکعب در روز در این منطقه فعالیت می کنند، اظهارداشت: شرکت‌های پیشنهاددهنده برای حضور در این مخزن باید بیش از هرچیز افزایش ضریب بازیافت را در دستور کار قرار دهند.

این مقام مسئول همچنین در معرفی مخزن بنگستان میدان منصوری به عنوان دومین مخزن نفتی، گفت: این مخزن نیز دارای یک واحد بهره برداری با ظرفیت اسمی ٧٥ هزار بشکه در روز، یک واحد نمکزدایی با ظرفیت اسمی ٣٥ هزار بشکه در روز و یک واحد تقویت فشار گاز با ظرفیت اسمی ٣٠ میلیون فوت مکعب در روز است.

دریس با بیان اینکه نفت درجای این مخزن ١٥ میلیارد بشکه است و هم اکنون روزانه ٦٠ هزار بشکه نفت از این مخزن تولید می شود، تاکید کرد: در مجموع تاکنون ٣٤٧ میلیون بشکه نفت از مخزن بنگستان منصوری تولید شده و پتانسیل افزایش روزانه این مخزن تا ٧٩ هزار بشکه وجود دارد.

وی، تولید فعلی مخزن بنگستان میدان آب تیمور را ٦٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: مطالعات انجام شده در این مخزن نشان می دهدکه امکان افزایش تولید تا ٩٥ هزار بشکه در روز وجود دارد.

مدیر فنی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت درجای این مخزن را نیز ١٥ میلیارد بشکه عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون ٣١٥ میلیون بشکه از مخزن بنگستان آب تیمور نفت تولید شده است.

به گفته این مقام مسئول، در این منطقه نیز یک واحد بهره برداری با ظرفیت اسمی ٥٥ هزار بشکه در روز، یک واحد نمکزدایی با ظرفیت اسمی ٥٥ هزار بشکه در روز و یک واحد تقویت فشار گاز با ظرفیت اسمی ٢٠ میلیون فوت مکعب در روز فعالیت می کند.

وی در تشریح ٩ مخزن توسعه نیافته در مناطق نفت خیز جننوب، تصریح کرد: این مخازن شامل مخزن بنگستان میدان کارون، بی بی حکیمه خامی، کرنج خامی، کوه آسماری ژوراسیک، قلعه نار بنگستان، اهواز خامی، پازنان خامی، بینک خامی و مخزن سورمه است.

دریس، مجموع ذخایر گاز درجای این مخازن را به جز مخزن بنگستان کارون، بالغ بر ١٣ تریلیون فوت معکب گاز اعلام کرد و یادآور شد: از این هشت مخزن امکان تولید ٧١٠ میلیون فوت مکعب گاز در روز و ٧٤ هزار بشکه میعانات گازی در روز وجود دارد.

وی درباره مخزن بنگستان میدان کارون نیز با بیان این که لرزه نگاری دو بعدی در آن انجام شده و تاکنون ٣ چاه اکتشافی در آن حفاری شده است، خاطرنشان کرد: برنامه این مخزن، تولید ١٢٠ میلیون فوت مکعب گاز و ١٠ هزار بشکه میعانات گازی در روز است؛ همچنین احداث واحد ان جی ال ١٧٠٠ نیز در این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان