arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۴۰۰۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۳ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۰

جنگ لیبی، حالا حالاها تمام نمی شود!

تحلیلگران نظامی می گویند این اقدام نشان می دهد جنگ لیبی به سادگی و به سرعت پایان نخواهد یافت. اعزام این ماموران که احتمالا کمتر از چهل نفر خواهند بود، به گفته ا....
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحلیلگران نظامی می گویند جنگ درلیبی ممکن است طولانی باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ نیویورک تایمز نوشت، فرانسه و ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کردند در اعزام ماموران ویژه برای حمایت از ارتش شورشیان در لیبی، به انگلیس می پیوندند.

تحلیلگران نظامی می گویند این اقدام نشان می دهد جنگ لیبی به سادگی و به سرعت پایان نخواهد یافت. اعزام این ماموران که احتمالا کمتر از چهل نفر خواهند بود، به گفته این تحلیلگران همچنین نشان می دهد که فقط تلفیقی از فشار نظامی از راه اسمان، فشار اقتصادی بر دولت و یک نیروی شورشی سازمان یافته تر و هماهنگ تر در نهایت سرهنگ معمر قذافی را متقاعد خواهد کرد که هیچ راهی به جز کناره گیری وجود ندارد. یکی از مقامات ارشد ناتو گفت:  برخی کشورها تصور می کنند که عملیات لیبی ممکن است به سرعت پایان یابد.

اما هیچ فرمانده نظامی اینطور فکر نمی کند . اعزام این نیروها به لیبی تازه ترین نشانه از وجود مشکلاتی است که عملیات ناتو با ان مواجه شده است.

تاکتیک های تازه ای که نیروهای معمر قذافی از ان استفاده می کنند یعنی بهره گیری از خوروهایی غیرنظامی و نیز پنهان کردن تسلیحات خود، ناتو را در تشخیص درست اهداف حملاتش با مشکل مواجه کرده است.

در همان حال بهره گیری از بمب های خوشه ای که در بیشتر جهان ممنوع است، ماموریت محوری ناتو را در حمایت از غیرنظامیان دشوار کرده است. در همین حال به زعم رابین نیبلت مدیر موسسه سلطنتی امور بین الملل لندن، اختلافات بین ناتو نیز ظاهرا به راهبرد ناتو در برابر تاکتیک های جدید قذافی لطمه می زند.

فقط شش کشور از بیست و هشت عضو ناتو در حملات هوایی مشارکت می کنند؛ فرانسه و انگلیس نیمی از این ماموریت ها را انجام می دهند و دانمارک، نروژ، بلژیک و کانادا بقیه را به عهده دارند. دولت اوباما که اعزام نیروی زمینی به لیبی را منتفی خوانده است، روز چهارشنبه اعلام کرد بیست و پنج میلیون دلار منابع نظامی در اختیار نیروهای مخالف قرار می دهد. نیبلت گفت:  شما می خواهید این پیام را برای قذافی بفرستید که یک عزم جمعی برای کناره گیری او وجود دارد...و او با مشاهده ناتوی تحت رهبری اروپا این عزم را به حد کافی مشاهده نمی کند .

وی افزود برای متقاعد کردن سرهنگ قذافی و پسرانش به ترک کردن صحنه سیاسی لیبی، ما هم به مسیر سیاسی و هم نظامی نیاز داریم . مشکلات ناتو تا حدی ناشی از تغییراتی است که با پایان یافتن جنگ سرد بروز کرده است.

با پایان یافتن خطر شوروی و ماموریت توسعه گرایی آن، به زعم تحلیلگران، ناتو از حالت یک ائتلاف به یک مجموعه از کشورهای هم اندیش تغییر یافته است. توماس والسِک کارشناس دفاعی در مرکز اصلاحات اروپا، ناتو را با یک حزب سیاسی امریکا مقایسه کرد و ان را ائتلافی از کشورهایی با منافع مشابه اما دیدگاه های متفاوت توصیف کرد.

وی گفت پس از جنگ سرد این امر اجتناب ناپذیر بود که کشورهای ناتو بر تهدیدهای متفاوتی تمرکز کنند. والسک گفت ناتو هرگز مانند گذشته نخواهد بود و در اینده همچنانکه در لیبی اتفاق افتاد، تغییر عملکرد خواهد داشت. این کارشناس دفاعی در پایان گفت مشکل این است که هم سرهنگ قذافی هم مخالفان تحت حمایت ناتو اکنون فکر می کنند که زمان به نفع انها است.
نظرات بینندگان